PeterFalun
I Ironside skrev:
En sådan där RadonEye kanske man skulle ta o köpa sig. Resten av mätningarna är det nog bäst att lämna till en expert.
lite dyr bara tycker jag nog
 
I
Har nu fått hem en RadonEye, första dygnet i ett av sovrummen gav en fin kurva på strax under 15 Bq/m3, den stack iväg upp på 40 några timmar runt 9 på kvällen men sen ner igen. Det är såklart för kort period för att dra några slutsatser men det kan innebära att det finns ett mycket stort intervall här med tanke på att puckarna mätte upp 120 och 240.

Tanken nu är att flytta ner RadonEye i det rum där vi fick högst värden och se om vi kan på något vis återskapa det som pucken visade. Det är möjligt att vi tvingas sänka fläkten till steg 1 igen för att nå dit.
 
I
Har nu mätt på lite olika ställen under kortare perioder mest för att se om det finns något som sticker ut. Jag vet att det är långtidsmätning som gäller men tänker att om det är rejält förhöjt någonstans så kanske jag kan fånga det på detta viset. För att underlätta "felsökningen" köpte jag 1 Radon Eye till.

Jag har ett par rum som har brunnar och tänkte att här kunde kanske värdena vara förhöjda men inga konstigheter där(än). Däremot har jag en verktygsbod(kanske 3x4 m)(källare), utan ventilation och 2 tätade dörrar, här mäter sensor 1 upp ett rejält förhöjt värde och det fortsätter att sticka efter 10 timmar. Just nu ligger det på hela 650 Bq/m3 och kurvan är rejält brant.

Sensor 2 placerades utanför dörren och där fick jag runt 60-80 så dörren tätar bra. Efter några timmar flyttade jag sensor 2 till rummet precis ovanför(entréplan) där vi vistas mycket, här ser värdena ut att hålla sig under 40 så även taket/golvet verkar täta bra.

Verktygsboden är just det, verktygsbod med verktyg, lite kläder, skruv\spik, gasmasker, färg, penslar o.s.v. Som tur är så är man här ganska sällan och oftast är det bara för att hämta eller lämna något. Inga renoveringar är gjord. Kommunens vattenslang kommer in genom väggen som går till vattenmätare och som sedan går över till ett rör och fortsätter ner i golvet, det finns inga håligheter eller glipor alls här. Sen har vi en rensbrunn till avloppet i golvet. Rensbrunnen består av ett "löst" rostigt metall lock kanske 40x30 cm, här i finner man betong och grus samt ett avloppsrör med skruvlock.

Jag gissar på att radonet kommer från rensbrunnen, d.v.s att metall locket inte tätar tillräckligt bra. Eftersom rummet är "förseglat" utan ventilation så bygger radonvärdet på sig, jag hoppas bara att det inte blir horribla värden!

Jag skulle vilja testa täta brunnen på något enkelt temporärt vis för att se om det detta verkligen är källan, förslag på hur man kan göra? Räcker det att tejpa dit byggplast med silvertejp eller åldersbeständig tejp?
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Jag skulle överväga att bara försöka lösa problemet istället, tror inte du kommer finna en helt radontät produkt som löser brunnens troliga läckage och oavsett så är det förenat med ganska stora kostnader att lösa. Du har relativt höga värden i ett rum du knappt vistas i vilket i sig inte är ett särskilt stort problem då exponeringstiden är en viktig faktor med radon. Jag skulle sätta in en fläkt i rummet som ventilerar ut luften, det bör göra att får drastiskt sänkta värden och även minskar exponeringen för övriga huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett foto på rensbrunnen utan lock är bra för svar.
 
I
Det ska absolut åtgärdas, frågan är ju bara hur. Vad jag kunnat läsa mig till så är steg 1 att täta, steg 2 är att se över ventilation.

Rummet vi pratar om är förrådet längst upp till höger på vänstra ritningen här :

649846-300891f666ac8a1c4df6395f7cb06831.jpg

Tanken var att lägga upp detaljerade foto på brunnen men först vill jag ta reda på hur höga värden det faktiskt kan bli här inne. Med tanke på att grafen började på ca 70 som resten av källaren och gått kraftigt upp sen mätningen började så gissar jag på att radonet ventileras snabbt ut när man öppnar dörren. Såhär ser mätningen ut från rummet just nu :
Mobilapp visar radonmätning i bq/m³ över tid, ökande trend, graf, knappar för datahantering, mätarens serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av RadonEye-app som visar radonmätning 1010 Bq/m³, mätningstid 21:02, model RD200.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummen precis ovanför ser ut såhär :
Skärmdump av RadonEye RD200 app som visar tidsbaserad radongasnivåer graf; knappar för datahantering finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av RadonEye RD200 app visar radonmätning, toppvärde och mättid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera att vi gjorde en långtidsmätning i rummet precis utanför, där fick vi endast 120 +- 20 Bq/m3. Så även om man öppnat rummet och radonet smitit ut då och då verkar det inte ha påverkat värdet avsevärt.

Jag hittade faktiskt en äldre bild på brunnslocket, värt att visa men säger inte så mycket egentligen :
Rum med banankartong, verktygslåda, arbetskläder, orenligt golv, brandsläckare och en delvis synlig dörr.

Lyfter man på locket så är det ett hål här på kanske 40 cm djup med betong, grus och såklart avloppsröret. Att täta själva locket borde inte vara svårt om vi pratar om lufttätt, men så andas betong antar jag så en del radon kan säkert ta sig upp ändå.

Att sätta en ventil i väggen borde inte vara några problem så länge som man lyckas få tag på diamantsåg för rätt storlek(vilket verkar vara rejält dyrt). Sen är frågan hur ventilationen ska lösas, som jag ser det finns det 3 lösningar, alla involverar såklart ventil i väggen :

1. Hål i väggen med PAX fläkt som drar ut luften, detta riskerar dock att skapa undertryck vilket kan vara dåligt när det gäller radon.

2. Bygga ut befintligt frånluftssystem, det finns dock 2 uppenbara problem 1. Rummet intill dit frånluftssystemet sträcker sig är dusch, man vill inte ha ett rör som går över huvudet där. Det går säkert att lösa med omvägar men det kommer kosta. 2. Systemet körs idag på 2/6 och redan här kan man höra fläkten.

3. Borra ventilhål från problem rummet ut i det stora där det blir en del av befintligt frånluftssystem även om det befinner sig lite längre bort. Risken är dock stor att radon nivån ökar markant i detta "sällskapsrum" där vi är klart mer.

Jag tror egentligen inte vårt scenario är så ovanligt, hade vi bara gått på långtids mätningarna och experternas utlåtandes så hade inga vidare åtgärder eller mätningar gjorts

Några av alla frågor som sticker ut :

1. Det är oroväckande att radonhalten går så pass kraftigt uppåt, kanske når man flera 1000 Bq/m3, hur mycket krävs det för att vara skadligt även under kortare tid, säg 1 timme?

2. Hur tätar man vanligen avloppsrens? Handlar det om att bara täta locket eller lägger man någon typ av tätningsmassa i hålet över grus och betong(runt röret)?

3. Vilken storlek borrar man med för ventilation och var får man tag på en diamant såg med denna storlek? Värt att hyra?

4. Om man bara sätter en pax fläkt som trycker ut luft antar jag att man skapar undertryck i rummet vilket jag förstått är dåligt för markradon? Så egentligen vill man bygga vidare på beftinglit system i huset?

5. Kan radon sätta sig i prylar och kläder? Eller det är bara strålning som fungerar så?
 
Redigerat:
Hur är det med markradon. hade lika med rensbrunn och gjöt igen den. Jag böt lite andra rör i huset och avsatte rensbrunn på rör. Hur många genomförningar har du i källaren, avlopp vatten el, det är inte difftätt runt dessa rör utan det pyser in jordluft med kanske radon.
 
I
J jonaserik skrev:
Hur är det med markradon. hade lika med rensbrunn och gjöt igen den. Jag böt lite andra rör i huset och avsatte rensbrunn på rör. Hur många genomförningar har du i källaren, avlopp vatten el, det är inte difftätt runt dessa rör utan det pyser in jordluft med kanske radon.
Enligt kommunen ligger vi i gult område som innebär lera som kan innehålla höga halter radon. I just detta rum handlar det om en vattenslang från kommunen som går in till vattenmätare och som sen går upp i taket. Vad jag förstått så ska inte vatten från kommunen behöva kontrolleras för radon.

Jag vill gärna inte gjuta igen rensbrunnen, den har varit väldigt viktig för att rensa avloppet de första åren vi bodde här.
 
Ok hänger med, inget fel med att kunna rensa. Kommunvatten finns det ingen radon i. Hur har du det med dräneringen runt huset. Gammalt skräp eller nytt med dränslang
 
I
All dagvatten går till vattenkistor runtom huset, dräneringen för huset har troligen inte gjorts om sen 70 talet. Eftersom huset är lite på en kulle så har det egentligen inte funnits någon anledning, källarväggarna är torra och fina, färgen stannar där den ska. Jag tror inte lösningen här är dränering, har hört en del historier där det faktiskt blivit sämre när man dränerat.

Vi har pratat igenom läget lite, först tänkte vi borra upp ett ventilationshål redan idag, men egentligen saknar vi data. Vi vill veta vilka värden radonhalten kan uppgå till även om detta är en korttidsmätning, det finns egentligen ingen förhöjd risk för oss eftersom det stannar i rummet där det är besöksförbud just nu. Sen vill vi reda ut hur golvrenset ska tätas, räcker det med att täta locket eller måste man ner med något massa.

Så handlingsplanen nu är att låta radonen byggas på för att finna var platån finns. När vi nått dit ska vi prova öppna fönstret en aning för att illustrera ventilationshål i väggen. När vet vet resultatet av detta planerar vi att vädra ut, såga upp hålet i väggen samt troligen täta golv renset(hur det nu ska gå till).

Räcker inte detta så kommer nästa steg bli att få hit en firma som bygger vidare vårt ventilationssystem in till rummet och då sitter det redan en frånluftsventil här förhoppningsvis.

Hade vi haft uppenbar förhöjda risker för övriga delar i huset så hade vi borrat hålet idag.

Låter det som en rimlig plan?
 
Att ni inte vill slå igen hålet förstår jag, ska ju rensas någon gång. Det med frågan om dräneringen är för att den går utmärkt att använda för att få bort markradon. Olika förutsättningar finns för det och måste ss på plats, samt att stuprör inte går ner i samma brunn/stenkista. Angående det speciella rummet. kan gå att få ner ett rör genom golvet och ha en fläkt som suger med lågt undertryck och ut i naturen med det. Har så och det fungerar bra.
 
I Ironside skrev:
Det ska absolut åtgärdas, frågan är ju bara hur. Vad jag kunnat läsa mig till så är steg 1 att täta, steg 2 är att se över ventilation.

Rummet vi pratar om är förrådet längst upp till höger på vänstra ritningen här :

[bild]

Tanken var att lägga upp detaljerade foto på brunnen men först vill jag ta reda på hur höga värden det faktiskt kan bli här inne. Med tanke på att grafen började på ca 70 som resten av källaren och gått kraftigt upp sen mätningen började så gissar jag på att radonet ventileras snabbt ut när man öppnar dörren. Såhär ser mätningen ut från rummet just nu :
[bild] [bild]
Rummen precis ovanför ser ut såhär :
[bild] [bild]

Notera att vi gjorde en långtidsmätning i rummet precis utanför, där fick vi endast 120 +- 20 Bq/m3. Så även om man öppnat rummet och radonet smitit ut då och då verkar det inte ha påverkat värdet avsevärt.

Jag hittade faktiskt en äldre bild på brunnslocket, värt att visa men säger inte så mycket egentligen :
[bild]

Lyfter man på locket så är det ett hål här på kanske 40 cm djup med betong, grus och såklart avloppsröret. Att täta själva locket borde inte vara svårt om vi pratar om lufttätt, men så andas betong antar jag så en del radon kan säkert ta sig upp ändå.

Att sätta en ventil i väggen borde inte vara några problem så länge som man lyckas få tag på diamantsåg för rätt storlek(vilket verkar vara rejält dyrt). Sen är frågan hur ventilationen ska lösas, som jag ser det finns det 3 lösningar, alla involverar såklart ventil i väggen :

1. Hål i väggen med PAX fläkt som drar ut luften, detta riskerar dock att skapa undertryck vilket kan vara dåligt när det gäller radon.

2. Bygga ut befintligt frånluftssystem, det finns dock 2 uppenbara problem 1. Rummet intill dit frånluftssystemet sträcker sig är dusch, man vill inte ha ett rör som går över huvudet där. Det går säkert att lösa med omvägar men det kommer kosta. 2. Systemet körs idag på 2/6 och redan här kan man höra fläkten.

3. Borra ventilhål från problem rummet ut i det stora där det blir en del av befintligt frånluftssystem även om det befinner sig lite längre bort. Risken är dock stor att radon nivån ökar markant i detta "sällskapsrum" där vi är klart mer.

Jag tror egentligen inte vårt scenario är så ovanligt, hade vi bara gått på långtids mätningarna och experternas utlåtandes så hade inga vidare åtgärder eller mätningar gjorts

Några av alla frågor som sticker ut :

1. Det är oroväckande att radonhalten går så pass kraftigt uppåt, kanske når man flera 1000 Bq/m3, hur mycket krävs det för att vara skadligt även under kortare tid, säg 1 timme?

2. Hur tätar man vanligen avloppsrens? Handlar det om att bara täta locket eller lägger man någon typ av tätningsmassa i hålet över grus och betong(runt röret)?

3. Vilken storlek borrar man med för ventilation och var får man tag på en diamant såg med denna storlek? Värt att hyra?

4. Om man bara sätter en pax fläkt som trycker ut luft antar jag att man skapar undertryck i rummet vilket jag förstått är dåligt för markradon? Så egentligen vill man bygga vidare på beftinglit system i huset?

5. Kan radon sätta sig i prylar och kläder? Eller det är bara strålning som fungerar så?
En paxfläkt skapar inte tillräckligt mycket undertryck för att ”suga” upp markradon.

Moderna avlopp läggs under plattan och vid genomföringar används manschetter mot ett radonmembran om markradon finns.
 
Pax ingen har sagt något om det, klart den klarar att suga ut rummet, men det blir då ett undertryck som skapar av markradon.
 
J jonaserik skrev:
Pax ingen har sagt något om det, klart den klarar att suga ut rummet, men det blir då ett undertryck som skapar av markradon.
Det undertryck som en Paxfläkt kan generera är högst begränsat, för att inte säga obefintligt. En förutsättning för drägligt luftflöde är tilluft. Rummet i fråga är troligen redan exponerat för markradon och skapar man nån form av tilluft med tillräcklig area så kommer det knappast bli värre utan troligtvis kommer den kritiska nivån sjunka till betydligt bättre siffror
 
I
Om man sätter en PAX fläkt, var är det tänkt att luften ska komma ifrån? Övriga rum har redan ett ventilationssystem som består av ett par aktiva frånluftsventiler samt par st tilluftsventiler(i väggarna). Det låter annars som en förhållandevis billig lösning.

Själv tror jag att det enda rätta är att bygga ut det befintliga systemet så att hela husets ventilation fungerar på samma vis. Troligen hade jag själv kunnat dra rören men sen behöver luften mätas upp så att det blir rätt luftflöde i samtliga ventiler. Eftersom det är viktigt att detta blir rätt så får nog ett företag sköta det och troligen behöver det inte vara radon saneringsbolag för att lösa detta.

Självklart kan man göra en special lösning där man hugger upp golvet och lägger in ett mindre rör med fläkt till brunnen men det blir ytterligare en grej att hålla koll på.

Förövrigt är nu kurvan bruten, den har gått ner till 800-900 bq/m3 vilket fortfarande är mycket men man kan hoppas att vi slipper se flera 1000 bq framöver även om det fortfarande är en risk. Se om den stabiliserar sig lite bättre under morgondagen så jag kan prova öppna fönstret lite för att se hur mycket en ventil skulle påverka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.