Hej! Ängslig nybörjare här. Det finns många trådar som handlar om puts och liknande frågor men hittar ändå inte riktigt svar på mina funderingar. Därav en ny tråd.
Vi har ett jättefint välbevarat radhus från 1956 och har så smått börjat renovera ett av sovrummen. Vi är måna om att varsamt förvalta huset och dess karaktär. Två av innerväggarna i sovrummet är i rätt dåligt skick efter vad jag tolkar som en vattenskada från taket (det finns spår av detta i ett av hörnen där råsponten i taket är ersatt). Jag har jobbat bort alla lager av gamla tapeter och håller nu på och synar putsen. Det en del områden med lös puts som låter ihåligt när jag knackar på den. Min plan har varit att knacka loss den lösa putsen och sätta dit ny. Många tipsar om att sätta upp 6 mm renoveringsgips istället vilket jag drar mig för. Jag kan egentligen inte motivera det mer än att det känns bättre och mer respektfullt mot huset att göra det ”ordentligt”. Det är även kul att lära sig grundligt om puts och husets väggar. Det är inte viktigt att det går fort så länge det går rätt till. Så, nu till saken. Jag har några funderingar:
Vi har ett jättefint välbevarat radhus från 1956 och har så smått börjat renovera ett av sovrummen. Vi är måna om att varsamt förvalta huset och dess karaktär. Två av innerväggarna i sovrummet är i rätt dåligt skick efter vad jag tolkar som en vattenskada från taket (det finns spår av detta i ett av hörnen där råsponten i taket är ersatt). Jag har jobbat bort alla lager av gamla tapeter och håller nu på och synar putsen. Det en del områden med lös puts som låter ihåligt när jag knackar på den. Min plan har varit att knacka loss den lösa putsen och sätta dit ny. Många tipsar om att sätta upp 6 mm renoveringsgips istället vilket jag drar mig för. Jag kan egentligen inte motivera det mer än att det känns bättre och mer respektfullt mot huset att göra det ”ordentligt”. Det är även kul att lära sig grundligt om puts och husets väggar. Det är inte viktigt att det går fort så länge det går rätt till. Så, nu till saken. Jag har några funderingar:
- Jag har börjat knacka loss lös puts från väggen mot grannen. Det känns dock som att området med lös puts växer i takt med att jag knackar loss den gamla. Är det att vänta sig eller har jag fel teknik? Det blir rätt mycket puts som ryker och första rensningen har redan resulterat i ett större hål än jag tänkte mig, se bild. Jag knackar loss putsen för hand med hjälp av en huggmejsel.
- Jag har redan köpt hem en påse med 10 kg Husfix vilket var baserat på att jag inte förstod att det var så mycket puts som måste väck. Om vi bortser från den ekonomiska frågan, är det lämpligt att använda Husfix även när det är så stora områden som måste lagas eller borde jag använda riktig puts?
- Förutom hålet på bilden är det ytterligare ett stort område med lös puts på samma vägg som sträcker sig nästan från golv till tak. När hamnar man i läget att man tar bort all puts om putsar om hela väggen istället? Det känns som ett oerhört stort jobb.
Du bör nog kolla med en murare som tittar på plats. En ovan "murare" utrustad med hammare och huggmejsel kan lätt tro att all puts sitter lös och då blir det ett stort jobb.
Knacka lätt på putsen med något hårt - låter det ihåligt är den bom = sitter lös. Sen är det lätt hänt att man även drar med sig puts med okej vidhäftning. Hugga är rätt teknik om du vill behålla så mycket "frisk" puts som möjligt, så länge du hugger åt "rätt" håll och inte i mötet mellan puts och vägg. Dvs. undvik att bryta/bända loss putsen.C Crabfish skrev:
Samtidigt - fega inte ur och håll på och finlira. Puts är billigt och det är obetydligt extrajobb att putsa i lite mer.
Är det bara fläckvis frisk puts så kommer man ju till en punkt där det inte är lönt att hålla på att laga i. Men det valet gör man ju i så fall för att det är enklaste/bästa vägen.
Använd kalkputs till det där, inte husfix.
Hej! Tack för era svar. Jag har gått vidare och knackat loss den puts som otvetydigt är lös, nu med bättre teknik. Nästa problem är att det ekar ihåligt när jag knackar på några av tegelstenarna i hörnet. Så det blir nog att konsultera en murare trots allt. Värt att notera är att det sitter lättbetongsblock vid sidan av det teglade området (övriga väggar i huset består av lättbetong) så frågan är om delar av väggen murats om i samband med vattenskadan i taket.
Uppdatering: Aha, det kan vara murstocken mot grannen som går där vilket förklarar teglet. Någonting ser lite lustigt ut dock eftersom teglet inte går i en rak linje. Men det är kanske inte är ovanligt, vad vet jag.
Uppdatering: Aha, det kan vara murstocken mot grannen som går där vilket förklarar teglet. Någonting ser lite lustigt ut dock eftersom teglet inte går i en rak linje. Men det är kanske inte är ovanligt, vad vet jag.
Redigerat:
Klicka här för att svara

