Väggskåpen i mitten, ovanför disk- och arbetsbänk, kommer i nederkant att sitta 20 cm högre än de vid sidorna, med en hylla under som ska vara cirka 10 cm grundare än skåpen. Planen är att ha en ljuslist infälld i täckskiva längs hela skåpraden, men hur gör man det snyggast och mest praktiskt ur belysningssynvinkel? Sätter man ljuslisten under hyllan eller under överskåpen ovanför? Hur blir det med de olika alternativen? Jag ser svårigheter med båda: under hyllan eftersom den inte är lika djup som skåpen bredvid, under överskåpen eftersom hyllan under då riskerar att skymma ljuset. Har någon gjort något liknande? Finns det någon annan, bättre lösning?

K
T Theofrastus skrev:
Väggskåpen i mitten, ovanför disk- och arbetsbänk, kommer i nederkant att sitta 20 cm högre än de vid sidorna, med en hylla under som ska vara cirka 10 cm grundare än skåpen. Planen är att ha en ljuslist infälld i täckskiva längs hela skåpraden, men hur gör man det snyggast och mest praktiskt ur belysningssynvinkel? Sätter man ljuslisten under hyllan eller under överskåpen ovanför? Hur blir det med de olika alternativen? Jag ser svårigheter med båda: under hyllan eftersom den inte är lika djup som skåpen bredvid, under överskåpen eftersom hyllan under då riskerar att skymma ljuset. Har någon gjort något liknande? Finns det någon annan, bättre lösning?
Jag förstår nog inte konstruktionen.
Ska inte nederkant låda liva med nederkant av övriga stommar?
Varför ska lådan vara grundare än stommarna (>200cm lång och gillar att handdiska)?
Vilken ljuslist (typ) tänkte du använda? Det finns ju de som kan formas nästan hur man vill med vinkelkopplingar och de som är lite mindre "flexibla".

Om du ska ha ljuslisten i/på täckskivan så sitter väl den rimligen UNDER hyllan? Eller tänkte du sätta täckskiva mellan stommen och hyllan? Skulle kännas lite meningslöst...

Oavsett om du ska fälla in listen i täckskivan eller ha utanpåliggande så kommer djupet på hyllan påverka belysningens placering. Jag nojade en över hur djupt belysningen skulle sitta, och gjorde en massa provmonteringar på olika djup (utan täckskiva på plats) innan jag bestämde mig. Jag skulle troligen vilja ha listen nära ytterkant på hyllan, för att få bra ljus.

Edit.
Är kanske jag som missförstått vilken slags hyllan det handlar om. Tänkte stomme utan front, men det ska kanske vara en helt annan slags hylla. Typ limträ på konsoler...

BirgitS
Ledlisten bör ju sitta så långt fram på väggskåpens undersida som möjligt, för att få bästa belysning just där man har skärbrädan och slippa reflexer i ögonen. I det här fallet är då ledlisten lämpligen under väggskåpen och några få cm in från framkanten.

Under förutsättning att det är en fristående hylla en bit nedanför väggskåpen, som är monterade på samma höjd allihop. Däremot kan jag mycket väl ha missförstått det. En enkel skiss vore bra.

Tack för svar. De löste det hela för mig, dels för att jag fick några viktiga påpekanden, dels i och med att jag blev tvungen att tänka ett varv till tack vare era frågor. Jag sätter ledlist under alla skåpen oavsett höjd och avgör därefter om jag vill ha en grund hylla under de skåp som sitter högre upp. Obs! Bilden är inte skalenlig, men visar principen.

• 20260505_162658.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.