Hej!
Snälla, gilla och dela sida (https://www.facebook.com/stinshuset). Det finns också en namninsamling att skriva under.
Det nya stinshuset i Åkarp byggdes 1919 och är ritat av Folke Zettervall. Det är ett verkligen fint hus som är tyvärr hotas av rivning. Med utbyggnaden av Södra Stambanan till 4 spår de vill lägga tillfälliga spår var huset finns, men det skulle vara möjligt att ha dem på sida av huset istället.
Snälla, gilla och dela sida (https://www.facebook.com/stinshuset). Det finns också en namninsamling att skriva under.
Det nya stinshuset i Åkarp byggdes 1919 och är ritat av Folke Zettervall. Det är ett verkligen fint hus som är tyvärr hotas av rivning. Med utbyggnaden av Södra Stambanan till 4 spår de vill lägga tillfälliga spår var huset finns, men det skulle vara möjligt att ha dem på sida av huset istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vem vill bo några meter ifrån stambanan?
Möjligen en pensionerad stins.
Möjligen en pensionerad stins.
Alltså - huset ser ju juste ut - beläget ca 5 km från min
välsigande uppväxtplats tror jag - men oavsett vad man
tycker om dess utseende och nuvarande belägenhet så
får dom väl ta och flytta huset och återuppföra det på
annat lämpligare ställe om dom vill bygga järnväg på
platsen - så går det väl till?
Det passerar väl typ ett tåg i minuten där, så en flytt av
bygganden vore nog det bästa man kan råka ut för som
husägare, eller ... ?
Edit: Folke Zettervall och hans far Helgo Zettervall är ju
kända misnt sagt - den senare tom kanske ökänd "Likväl
kan han fortfarande kritiseras inte bara för kulturvandalism,
och ett slags dokumentförfalskning, utan också en både
romantiserande och utslätat schablonmässig uppfattning
om hur det "borde" ha sett ut. Från att ha framstått som
tämligen progressiv i sin ungdom, rönte han för detta allt
häftigare kritik från sina samtida." C'est la vie
... .
välsigande uppväxtplats tror jag - men oavsett vad man
tycker om dess utseende och nuvarande belägenhet så
får dom väl ta och flytta huset och återuppföra det på
annat lämpligare ställe om dom vill bygga järnväg på
platsen - så går det väl till?
Det passerar väl typ ett tåg i minuten där, så en flytt av
bygganden vore nog det bästa man kan råka ut för som
husägare, eller ... ?
Edit: Folke Zettervall och hans far Helgo Zettervall är ju
kända misnt sagt - den senare tom kanske ökänd "Likväl
kan han fortfarande kritiseras inte bara för kulturvandalism,
och ett slags dokumentförfalskning, utan också en både
romantiserande och utslätat schablonmässig uppfattning
om hur det "borde" ha sett ut. Från att ha framstått som
tämligen progressiv i sin ungdom, rönte han för detta allt
häftigare kritik från sina samtida." C'est la vie
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Skulle de försöka riva domkyrkan för järnvägsutbyggnaden skulle jag skriva under direkt, men det huset i för sig fint ut, men inte sämre eller bättre än andra hus från den perioden. Så varför ska just det här huset bevaras.
Har ts kanske andra problem med järnvägsutbyggnaden?
Har ts kanske andra problem med järnvägsutbyggnaden?
Man kan göra mycket mer med en byggnad som är nära en station.
Det nya stinshuset har mycket stor potential att bli en attraktiv "servicepunkt" i vilken en eller flera privata aktörer kan erbjuda tjänster i spännande och vacker historisk miljö. Ett exempel på ett konkret scenario är den stressade tvåbarnsföräldern som enkelt och snabbt plockar upp kemtvättade kläder och färdiglagad middag på "Stinshusets Deli & Tvätt" innan hen hämtar barnen på den intilliggande förskolan.
Det är sant, kanske Stinshuset är inte Villa Sjötorp, men om man se sammanhang, det huset borde inte rivas. Åkarps historia är kopplat med järnvägar och huset har faktiskt många fina detaljer fortfarande. I en små by som Åkarp är man kan inte ta bort dessa byggnader som har varit kärnan till byns utvecklingen.
Att flytta huset skulle vara möjligt, men jag ser inte som det är nödvändigt (och det är dyrt!) Det skulle vara möjligt istället att ligga tillfälliga spår på husets sida, till exempel.
Det nya stinshuset har mycket stor potential att bli en attraktiv "servicepunkt" i vilken en eller flera privata aktörer kan erbjuda tjänster i spännande och vacker historisk miljö. Ett exempel på ett konkret scenario är den stressade tvåbarnsföräldern som enkelt och snabbt plockar upp kemtvättade kläder och färdiglagad middag på "Stinshusets Deli & Tvätt" innan hen hämtar barnen på den intilliggande förskolan.
Det är sant, kanske Stinshuset är inte Villa Sjötorp, men om man se sammanhang, det huset borde inte rivas. Åkarps historia är kopplat med järnvägar och huset har faktiskt många fina detaljer fortfarande. I en små by som Åkarp är man kan inte ta bort dessa byggnader som har varit kärnan till byns utvecklingen.
Att flytta huset skulle vara möjligt, men jag ser inte som det är nödvändigt (och det är dyrt!) Det skulle vara möjligt istället att ligga tillfälliga spår på husets sida, till exempel.
Det låter i för sig som en rolig användning, men det känns att det bara är en ide utan förankring i marknaden.e93mw skrev:Det nya stinshuset har mycket stor potential att bli en attraktiv "servicepunkt" i vilken en eller flera privata aktörer kan erbjuda tjänster i spännande och vacker historisk miljö. Ett exempel på ett konkret scenario är den stressade tvåbarnsföräldern som enkelt och snabbt plockar upp kemtvättade kläder och färdiglagad middag på "Stinshusets Deli & Tvätt" innan hen hämtar barnen på den intilliggande förskolan.
Huset ser väldigt lämpligt ut för en chemtvätt eller hämtmat. skulle jag starta en chemtvätt, skulle jag leta efter en annan hustyp. Helst modernare.
Klicka här för att svara
