MultiMan
Cirkulär ekonomi ligger i tiden:

27158_b5ca1be2bf374da-scaled.jpg

• Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta provar jag varje år. Har följt upp det i ett excelark sedan 10 år tillbaka. Det har ALDRIG varit billigare att samla försäkringarna på ett ställe, istället för att välja det billigaste. Typiskt är det bilar och hus som fäller detta.

IF var tex 35% dyrare om jag la allt i deras korg, när jag undersökte det tidigare i år.

Mitt råd är - för den försäkringsnivå du vill ha, ta det billigaste du kan hitta för varje objekt som ska försäkras. Det finns inga riktigt dåliga bolag i Sverige, så skillnaderna i vad du får är rätt små i praktiken.
Instämmer. Tyvärr.

Att vara lojal mot ett bolag premieras inte alls har jag märkt efter att varit helhetskund hos LF i många år.

Har haft bilförsäkringar hos dem i över 15 år och fick första riktiga skadan förra året ( sambon backade på en sten). Tror rep-kostnaden landade över 25tsek.

Nästa gång jag får försäkringsbrevet har min premie höjts från ca. 5000kr till 9500kr. Vid samtal med dem var det "inte alls" frågan om något straff för att jag nyttjat försäkringen utan en "allmän höjning". Bytte omgående till Gjenside och vips kostade det 4500kr om året istället.

Ett tips; Lägg in förfallodatum på alla försäkringar i kalendern i telefon och jämför priser med andra bolag innan de löper ut!

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
första tanke, byt bil och gör dig av med husdjuren.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Min tanke, man kan inte i en forumtråd hantera sin ekonomi med snart 1000 inlägg på drygt en vecka.:cool:
Släpp tråden och sätt dig ned med någon du känner och känner dig, samt litar på. Gör tillsammans en genomgång.

• Gilla
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
S
Storsockret Storsockret skrev:
Vart hittar du priserna? Vad jag ser så kostar internetbank + ett kort 470kr/år vilket är 39kr månad vilket också nyckelkund kostar nu för tiden. Så man förlorar inget på att ha det, men jag ser heller inget större värde. Det som ingår utöver ovan är väl bara rabatt på försäkring och slopade uppläggningskostnader för lån.
Varför betala för internetbanken när den alltid har varit gratis på endel Sparbanker?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har aldrig betalat för en internetbank. Varför ska jag betala för att banken slipper ha anställda? Låter som något bara storbankerna kan hitta på...

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag har aldrig betalat för en internetbank. Varför ska jag betala för att banken slipper ha anställda? Låter som något bara storbankerna kan hitta på...
Vilka banker erbjuder helt gratis (dvs. som inte ingår i något "paket" och där betalservice ingår) internetbank?

• Gilla
john.h
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilka banker erbjuder helt gratis (dvs. som inte ingår i något "paket" och där betalservice ingår) internetbank?
Länsförsäkringar och Skandia har gratis internetbank förutom kort (och jag tror Danske Bank också). Kort får man gratis via flertalet andra aktörer, till exempel CarPay kreditkort och Rocker/Revolut för fria uttag (om man har behov av kontanter).

Jag betalar iofs Länsförsäkringar för kortet trots att det inte ens är aktiverat (för de hade billigast försäkring utan rabatt och rabatten man får om man har deras kort är större än kostnaden för kortet...)

Givetvis betalar man för tjänsten "internetbank" oavsett om det är en uttalad post på fakturan eller inte.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
S sjoelund skrev:
Länsförsäkringar och Skandia har gratis internetbank
Enligt LF:s prislista är Internetbanken och betalservice en del av "bekväma vardagen"-paketet för 275 kr/år.
Dvs. inte gratis.

Prislista för "Bekväma vardagen"-paketet med tjänster som Internetbank och betalservice för 275 SEK/år.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis betalar man för tjänsten "internetbank" oavsett om det är en uttalad post på fakturan eller inte.
Du menar att man betalar genom att få lägre ränta på insatta stålar? För någon annan avgift betalar inte jag.

C cpalm skrev:
Enligt LF:s prislista är Internetbanken och betalservice en del av "bekväma vardagen"-paketet för 275 kr/år.
Dvs. inte gratis.

[bild]
Du måste inte ta paketet. Deras pris är 0 kr för allt utom kortet, som kostar 275 kr (iallafall då jag skaffade kontot; jag hade inte kort tidigare). Tror det där är mest marknadsföring för att få kunder att ta ett paket.

S Elsamimmi skrev:
Du menar att man betalar genom att få lägre ränta på insatta stålar? För någon annan avgift betalar inte jag.
Du och andra kunder till banken betalar ALL deras verksamhet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
MathiasS MathiasS skrev:
Du och andra kunder till banken betalar ALL deras verksamhet.
Fast riktigt så kan man väl inte riktigt resonera utifrån sin egen ekonomi? Om jag väljer att inte köpa/betala för en av bankens tjänsten innebär det inte per automatik att jag betalar för tjänsten på något annat sätt.

I sådant fall skulle det heller inte löna sig att förhandla t ex räntan med banken?

/Krille

K Krille4 skrev:
Fast riktigt så kan man väl inte riktigt resonera utifrån sin egen ekonomi? Om jag väljer att inte köpa/betala för en av bankens tjänsten innebär det inte per automatik att jag betalar för tjänsten på något annat sätt.

I sådant fall skulle det heller inte löna sig att förhandla t ex räntan med banken?

/Krille
Givetvis kan (och ska) du det.
Om du förhandlar räntan så att den blir lägre har du ju minskat andelen av bankens vinst som finansieras av dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.