T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror de flesta är överens att produktionskostnaden för svensk elproduktion inte går upp nämnvärt (knappt fossila bränslen). Om elpriset ändå stiger till över 4 kr är det enbart producenternas girighet som är orsaken för dom kanske kan sälja el dyrt till utlandet. Jag fattar inte att ingen försöker komma åt dessa giriga producenter som ställer till det för hushåll och svenskt näringsliv.
Jag vet att det finns fri prissättning men det finns även begreppet ocker.
Anledningen till att vi har svindyr el i område 3 och 4 är för att danskarna inte kunde köpa så mycket som de behövde under de kalla månaderna så de anmälde svenska kraftnät till EU-kommissionen som därmed krävde en lösning. Våra fega politiker (oavsett vilket parti som sitter i regeringsställning) som då var reinfeldt o co, stod med hatten i hand och bockade och "löste" problemet genom att skapa elprisområdena som skulle finansiera utbyggnaden av elnätet OCH harmonisera elprissättningen mot näraliggande områden inom eu. Sedan blev väl sänkta skatter, "valfrihet" och att matbutiker skall kunna sälja alkohol viktigare i vanlig ordning, och när "de andra" tog över så var det viktigare att behålla makten och gå med på alla stollerier som diverse partier (v, MP, C och L) kom upp med, att ingen blir kränkt och att kvotera in baserat på ALLT annat än kompetens, än att lägga resurser på att stå upp mot det nya centralstyret (sovjEUt) och att ombesörja landets sydliga invånares elförsörjning.

Redigerat:
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Det här var surt. Kan inte byta försäkringsbolag just nu då den nya försäkringsperioden precis börjat på alla mina försäkringar! Så om 1 år kan jag byta..
Om du ställer av bilen en dag så avbryts bilförsäkringen. Däredter kan du teckna ny försäkring med ett annat, billigare bolag. Innan du ställer på bilen tecknar du ny försäkring med ett annat bolag.

Jag fick faktiskt tipset från mitt befintliga försäkringsbolag när det visade sej att ett konkurrerande bolag hade bättre villkor på motorskada. Jag ville byta men satt fast i ett avtal.

Vill du inte ställa av bilen en dag kan du ju alltid göra ett ägarbyte med en sedan göra ett ägarbyte igen, men det är ju en lite krångligare metod.

Fasting65 Fasting65 skrev:
Om du ställer av bilen en dag så avbryts bilförsäkringen. Däredter kan du teckna ny försäkring med ett annat, billigare bolag. Innan du ställer på bilen tecknar du ny försäkring med ett annat bolag.

Jag fick faktiskt tipset från mitt befintliga försäkringsbolag när det visade sej att ett konkurrerande bolag hade bättre villkor på motorskada. Jag ville byta men satt fast i ett avtal.

Vill du inte ställa av bilen en dag kan du ju alltid göra ett ägarbyte med en sedan göra ett ägarbyte igen, men det är ju en lite krångligare metod.
”Att byta försäkringsbolag med ”av- och påställningsknepet” fungerar i sällsynta fall, helt beroende på hur försäkringsbolaget i fråga ser på saken. Långt ifrån majoriteten av bolagen går med på detta, då det är ett uppenbart sätt att kringgå försäkringens bindningstid. Det innebär oftast också att försäkringsbolaget måste hantera borttagning och registrering av trafikförsäkringsbeviset manuellt i samråd med det nya försäkringsbolaget.”
https://forsakrabil.se/byta-bilfors...-och-byta-forsakringsbolag-funkar-oftast-inte

Fasting65 Fasting65 skrev:

är du 100% att de funkar med ställa av bilen någon dag. För jag har hört att man kunde göra så förut men inte nu längre. Så när man ställer på sen igen så fortsätter försäkringen automatisk igen om inte perioden gått ut än.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
är du 100% att de funkar med ställa av bilen någon dag. För jag har hört att man kunde göra så förut men inte nu längre. Så när man ställer på sen igen så fortsätter försäkringen automatisk igen om inte perioden gått ut än.
Jag är ingen expert just på detta, utan talar bara av egen erfarenhet. Jag hade bra dialog med mitt försäkringsbolag där jag påtalade att deras villkor var sämre än en konkurrent, och då fick jag det inofficiella tipset från mitt befintliga bolag att jag kunde ställa av bilen för att avbryta försäkringen för att kunna byta bolag.

Kempa_swe
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Tror den personen menade "a-kassa behöver jag inte".
Menade att blir du uppsagd av någon anledning så får du ingen a-kassa ifall du går ut ur akassan

Kempa_swe
H Hammarspik skrev:
Numera så hjälper de inte att ställa av hos de flesta, du får en avställningsförsäkring och såfort den ställs på så får du tillbaka din vanliga. Man måste säga till att man ej vill ha den försäkringen. Men har man tid kvar på avtalet så kan man inte kringgå det utan att skriva över bilen på någon annan.

Om du och barnen bara vistas i några rum och det är öppet emellan så sätt upp draperi så stannar värmen där ni är. Med tv eller dator mm kan det bli behagligt varmt ändå.

16 - 17 grader inne i övriga utrymme är inte ovanligt här. Hundarna får tröjor på om de fryser. Har flees filt i sängarna att ligga på så det inte blir kallt underifrån. Flanell lakan är superbra om man får tag i det. Eller så sätter vi på ett litet elelement på minsta värmen bara så det inte är råkallt när man lägger sig.

I datorrummet har jag en terassvärmare (på fot ) som jag ställer på ettan om jag fryser och inte vill elda.
Då kan man hänga lite kläder på tork eller torka sig själv efter en dusch utan att dra på allt i huset.

Ska jag koka upp vatten ( till potatis, spagetti mm) så kör jag med vattenkokare, det går snabbare än att sätta en gryta på spisen.

"Det tar ungefär 10-15 minuter att koka upp en liter vatten på en gas- eller elspis och betydligt kortare 2-3 minuter på en induktionshäll. En elektrisk vattenkokare värmer samma mängd vatten på 2 1/2 minuter och en mikrovågsugn gör det på 5-7 minuter." https://prandcom.com/sv/cooking-skills/156-how-long-does-it-take-for-water-to-boil.html

Vi har köpt billiga solcells belysningar som går på rörelse så man har ledljus ute när det är mörkt vid ingången och uthusen.

Tv, boxer, m.m. är satt i ett grenuttag, med brytare så slipper man standbay.

Vill du vara riktig snåljåp ;)så kan du ta fram lerkrukor och fixa värmare själv.

B b8q skrev:
I det här forumet är det nog bara du och några få till som når upp till de lönenivåerna. Jag gör det iaf inte.
Det borde finnas ett antal civilingenjörer här på forumet. Och en ganska stor andel av dem tjänar mer än 54000/månad. 10% av Sveriges befolkning betalar statlig inkomstskatt (46241/månad) och en majoritet av befolkningen betalar någon gång i sitt liv statlig inkomstskatt (när de blir äldre och tar ut sin högsta lön). Så jag skulle tro att det är mer än ett fåtal.

"Om du är civilingenjör och arbetar i privat sektor med en månadslön på 54000 tjänar du mer än 57 procent i samma urvalsgrupp." https://www.saco.se/karriar/jag-ska-loneforhandla/saco-lonesok/

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det borde finnas ett antal civilingenjörer här på forumet. Och en ganska stor andel av dem tjänar mer än 54000/månad. 10% av Sveriges befolkning betalar statlig inkomstskatt (46241/månad) och en majoritet av befolkningen betalar någon gång i sitt liv statlig inkomstskatt (när de blir äldre och tar ut sin högsta lön). Så jag skulle tro att det är mer än ett fåtal.

"Om du är civilingenjör och arbetar i privat sektor med en månadslön på 54000 tjänar du mer än 57 procent i samma urvalsgrupp." [länk]
På detta forum är det också främst folk som äger sitt boende. Så det torde vara högre snittlön här än i samhället

• Gilla
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
kommer inte sälja bilen. Går inga bussar här och har 2 mil till jobb, skola, affär. 4 km till grannarna ja ni förstår. Kör många mil varje dag då barnen ska till sina träningar och kompisar utöver att ta mig till jobb
Ett förslag som jag personligen infört. Skaffa en elcykel.

Jag har 2,5mil till jobbet och elcyklar ungefär 2-3dagar i veckan under varma tiden ( tar bilen om det är riktigt busväder). Har bra vattentäta väskor på cykeln så jag får med mig rätt mycket ifall jag skulle handla på hemvägen med.

Detta är enligt mig absolut ingen sänkning av levnadsstandarden då det är riktigt njutbart att cykla när det är fint väder och man får träning med.

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ett förslag som jag personligen infört. Skaffa en elcykel.

Jag har 2,5mil till jobbet och elcyklar ungefär 2-3dagar i veckan under varma tiden ( tar bilen om det är riktigt busväder). Har bra vattentäta väskor på cykeln så jag får med mig rätt mycket ifall jag skulle handla på hemvägen med.

Detta är enligt mig absolut ingen sänkning av levnadsstandarden då det är riktigt njutbart att cykla när det är fint väder och man får träning med.
Får du ihop det med barn menar du?

H Hammarspik skrev:
Av erfarenhet kan jag säga att det går kanon med barn. Kanske inte 25km enkel väg, men 10 funkar. Hade en unge bak och en fram under 1½ års tid. Cykeln var andra barn och föräldrars avund, så praktisk- så kul. Så billig i drift.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Japp. Barnen åker skolskjuts till och från skolan och just de dagarna med tidskritiska aktiviteter efter skolan (två dagar i veckan) åks det bil. Dock inte alltid jag som kör då det finns "grannar" några kilometer bort som har barn i samma aktiviteter så vi brukar turas om. D.v.s. jag använder bilen bara när jag måste, cykeln är alltid förstahandsvalet.

Sedan har jag "förmånen" att ha en busshållplats ca. 6-7km hemifrån så äldsta barnet ( och i sinom tid de andra två) kan cykla dit när han vill åka till kompisar i stan eller på annan ort. Det händer även att 14-åringen och 12-åringen cyklar till kompisar 2mil bort med, speciellt på sommaren. Att cykla 2mil är ju egentligen inget konstigt eller extremt. På vintern blir det skjuts med bil till busshållplatsen för det mesta om de vill till kompisar längre bort.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har inte denna tråd blivit ett cirkulär resonemang…. Samma sak om och om igen

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.