210 805 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
lunnabo skrev:
Du är för rar. En riktig charmknutte. Det säger dina inlägg om dig iaf. Ha ett riktigt fint liv!!
Men du läser ju inte vad vi skriver, så varför hjälper vi dig =)H Hammarspik skrev:
Jag har bergvärme och 16-17 grader, eldar upp för komfort, tvättar en gång i veckan, diskar en gång i veckan. Hade 1133kWh. Lagar mat en gång om dagen.
Bara för du hade bergvärme i ett annat hus betyder inte att den drar lika lite i ditt nuvarande hus.
Du förnekar ju faktum att en normal vettig människa INTE budgeterar för 4000 när normala hus låg på över 5000 kr förra vintern. Om priset blir det dubbla så måste du ligga på MAX 888kWh med gångna decembers rörliga pris. Det priset säger ju presssnubber på svensk kraftverk att den kan vara dubbelt upp. Så då får du ligga på max 444kWh per månad.
Ser du nu vad vi menar? Lycka till att hålla ner en kall decembermånad på den låga förbrukningen med bergvärme. Hoppas mest för din skull att snitttemperaturen är plus 12 grader. (aldrig hänt i mitt liv)
Inte för att vara taskig, men med ditt tankesätt så är hus med kallhyra absolut ingenting för dig.
Jodå jag läser. Tar åt mig en del men inte allt ni säger.. alla säger olika. Sen att jag kommer förstöra huset om jag stänger av/sänker värmen. Inget ni behöver oroa er för vi kommer bo i huset så ingen risk att det kommer vara alldeles för kallt så huset kommer gå sönder..
jag kommer uppdatera om några månader om hur det går
Fixar du 444 kWh med 16 grader i huset så är jag impad. Glöm inte lägga undan pengarna som vi varnat om =) Så går de nog bra.H Hammarspik skrev:Jodå jag läser. Tar åt mig en del men inte allt ni säger.. alla säger olika. Sen att jag kommer förstöra huset om jag stänger av/sänker värmen. Inget ni behöver oroa er för vi kommer bo i huset så ingen risk att det kommer vara alldeles för kallt så huset kommer gå sönder..
På 444 kwh kommer jag såklart inte klara mig det förstår även jag. Men på under 1000 kwh iallafall. Sen tror jag inte elen kommer kosta 10 kr kwh som en del här verkar påstå..
Men vi får väl se, lätt för er att säga att det inte kommer gå för mig utan att veta hur elsnål jag lever..
den som lever får se. Som sagt kommer uppdatera här längre fram
Men vi får väl se, lätt för er att säga att det inte kommer gå för mig utan att veta hur elsnål jag lever..
Som sagt 4,5 krona betalade jag för december. =)H Hammarspik skrev:På 444 kwh kommer jag såklart inte klara mig det förstår även jag. Men på under 1000 kwh iallafall. Sen tror jag inte elen kommer kosta 10 kr kwh som en del här verkar påstå..
Vi är elsnåla med. Ligger bara lite över din förbrukning. Men jag hoppas såklart att du fixar det. Även om vi kan vara säkra på att ialalfall 5-6000 är den billigast/dyrast månaden. Om du fixar det som du tror så har du pengarna att lägga på dina lån till våren =)
ge mig vinter nu så jag kan bevisaRkarlsson skrev:Som sagt 4,5 krona betalade jag för december. =)
Vi är elsnåla med. Ligger bara lite över din förbrukning. Men jag hoppas såklart att du fixar det. Även om vi kan vara säkra på att ialalfall 5-6000 är den billigast/dyrast månaden. Om du fixar det som du tror så har du pengarna att lägga på dina lån till våren =)
Är det verkligen någon som påstått att elen kommer att kosta 10 kr per kWh?H Hammarspik skrev:På 444 kwh kommer jag såklart inte klara mig det förstår även jag. Men på under 1000 kwh iallafall. Sen tror jag inte elen kommer kosta 10 kr kwh som en del här verkar påstå..
Skulle räkna med 8-10 kr kwh
Svenska kraftnät ja. De kommer koppla bort elen när den går upp mot 40 kr exklusive i se4. Det är vi och oslo som sitter i skiten.lunnabo skrev:
Larmet i södra Sverige: Elen kan brytas i vinter (expressen.se)H Hammarspik skrev:
Svenska Kraftnät planerar att bryta strömmen i Skåne i vinter – 10-15:- SEK per kWh och kraftbrist väntas – Cornucopia?
Bara söka vidare så har du inte missat larmet.
Medlem
· Blekinge
· 12 197 inlägg
Jag tror de flesta är överens att produktionskostnaden för svensk elproduktion inte går upp nämnvärt (knappt fossila bränslen). Om elpriset ändå stiger till över 4 kr är det enbart producenternas girighet som är orsaken för dom kanske kan sälja el dyrt till utlandet. Jag fattar inte att ingen försöker komma åt dessa giriga producenter som ställer till det för hushåll och svenskt näringsliv.
Jag vet att det finns fri prissättning men det finns även begreppet ocker.
Jag vet att det finns fri prissättning men det finns även begreppet ocker.