Bra jobbat och stort lycka till på din fortsatta resa. Du har visat prov på att det går att driva sin egen förändringsresa. Det startar med insikt och något senare kommer åtgärder. Väldigt modigt att öppna sig så som du gjort och fråga om hjälp. Fortsätt på samma sätt oavsett vad du tar dig för. Du kommer att göra skillnad!

• Gilla
mimblewimble och 1 till
  • Laddar…
Äpplen får man gratis av äppelträd ägare om man frågar.

kashieda kashieda skrev:
15 kr per äpple??!? :thinking:;):cool:
Nej, per påse och det var flera kilo i varje påse.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Äpplen får man gratis av äppelträd ägare om man frågar.
I vår trakt är det inget gott fruktår, tyvärr.

L lizaliza skrev:
I vår trakt är det inget gott fruktår, tyvärr.
Ja det varierar väl , vi fick 6 äpplen totalt, brukar kunna vara 100. Grannen fick skitmycket som vanligt så vi tog en kasse eftersom han mest var störd över att fallfrukten störde robotklipparen. Dom var inte jättegoda men vi har häst så hästen fick dom.

• Gilla
lizaliza
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja det varierar väl , vi fick 6 äpplen totalt, brukar kunna vara 100. Grannen fick skitmycket som vanligt så vi tog en kasse eftersom han mest var störd över att fallfrukten störde robotklipparen. Dom var inte jättegoda men vi har häst så hästen fick dom.
1 träd. 270 liter fallfrukt och mer blir det för jag är allergisk mot äpplen :)
Släktingar och vänner som är förbi har tagit en kasse var och det är mycket kvar på trädet. Robotgräsklipparen har inte kunnat gå på över en månad :(

Düsseldorff
Jag fick svinmycket äpplen i år. Så många så att det är jobbigt att ta hand om dem.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag fick svinmycket äpplen i år. Så många så att det är jobbigt att ta hand om dem.
Check på den. Gjorde äppelmust på 90kg äpplen i garaget. Höll på i 6h ink diskning osv. Dålig timpenning på det men det känns ju bra att inte slänga all frukt och att faktiskt göra drickan själv.

• Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Check på den. Gjorde äppelmust på 90kg äpplen i garaget. Höll på i 6h ink diskning osv. Dålig timpenning på det men det känns ju bra att inte slänga all frukt och att faktiskt göra drickan själv.
Lite OT, men har du lust att dela något recept? Jag är i samma situation med för mycket äpplen på kort tid.

Anders243 Anders243 skrev:
Lite OT, men har du lust att dela något recept? Jag är i samma situation mes för mycket äpplen på kort tid.
Låna en fruktkvarn/kross av grannen, tugga sönder all frukt.
Låna en press av grannen, pressa all frukt.
Låna en pastör (kokkärl) av grannen, pastörisera all frukt.
Tappa upp på bag in box påsar.

Inget tillsatt, inget trolleri. Jättegott. Men rätt mycket jobb.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Düsseldorff
MathiasS MathiasS skrev:
Låna en fruktkvarn/kross av grannen, tugga sönder all frukt.
Låna en press av grannen, pressa all frukt.
Låna en pastör (kokkärl) av grannen, pastörisera all frukt.
Tappa upp på bag in box påsar.

Inget tillsatt, inget trolleri. Jättegott. Men rätt mycket jobb.
Rätt mycket lånande också.

Edit: Jag brukar lämna in skiten på Plantagen Bromma. De mustar och pastöriserar och har sig så får man några bag-in-box att mumsa på. Skönt att slippa jobbet.

• Haha
Cancerman_777
  • Laddar…
Har du svinmycket äpplen borde du nog ha hushållsgris ;)

• Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Har du svinmycket äpplen borde du nog ha hushållsgris ;)
Jag är nog hushållsgrisen. Men inte ens jag kan äta så många äpplen. Kanske får skaffa en gris till.

Rätt mycket lånande också.

Edit: Jag brukar lämna in skiten på Plantagen Bromma. De mustar och pastöriserar och har sig så får man några bag-in-box att mumsa på. Skönt att slippa jobbet.
Ja. Men det var kul att göra det själv iallafall en gång. Vi får väl se hur det blir nästa år....

Har fyllt två fulla trädgårdstunnor med fall frukt. Från två träd. Massor kvar i träden och har ätit massor. Så vi har fått tramsigt mycket äpple i år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.