210 834 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Är det en kontaktannons?Lillebjörn skrev:
Jag har Telenor unlinmited med ett extra kort för mobilrouter som jag använder för cromcast/Netflix kostar 658.. sen har jag bara lån på lägenheten, kostar 1500 i månaden+hyra 5000. Bilen betald kontant för 10 år sedan. BMW 330d e91. Skatt 4600 om året, försäkring 880 i månaden inga barn eller husdjur så jag sparar 1500-5000 i månaden till isp
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Då talar vi bara förbi varandra. Min kommentar som du citerade till tidigare så menade jag omplacering, vilket inte inträffar med ett gammalt djur så avlivas det istället.P Pin skrev:
Tja, jag tycker inte det är så speciellt konstigt.E ettan47 skrev:Man kan i alla fall konstatera att husdjur är ett mkt känsligt ämne hos många. Även om ekonomin inte klarar de kostnader som husdjur innebär så verkar det helt otänkbart att sälja eller överlämnar husdjuren till ngn djurvän med god ekonomi, trots att det direkt ger en välbehövlig ökad marginal. Begriper mig inte på detta synsätt.
För många är djuret en kär familjemedlem nästan lika mycket "värd" som alla andra.
Det är ju ganska otänkbart för de flesta att sälja eller överlämna sina barn ifall man har dålig ekonomi.
(Själv tassade jag endast runt möjligheten att sluta ha djuren försäkrade, inte att göra sig av med dem)
Kanske lite mer märkligt är väl alla som inte kan göra sig av med favoritbilen, segelbåten eller sommarstugan, när det blivit ekonomiskt tungt.
Men att folk inte vill ge bort sina barn eller sina husdjur, har jag rätt stor förståelse för.
Här har vi en som det går bra för! Det är bara för TS att ta rygg så löser sig allt sen. Resa tillbaka tio år i tiden för att betala av bilen och samtidigt passa på att inte skaffa barn eller djur är nog det bästa tipset här.Lillebjörn skrev:
Jag har Telenor unlinmited med ett extra kort för mobilrouter som jag använder för cromcast/Netflix kostar 658.. sen har jag bara lån på lägenheten, kostar 1500 i månaden+hyra 5000. Bilen betald kontant för 10 år sedan. BMW 330d e91. Skatt 4600 om året, försäkring 880 i månaden inga barn eller husdjur så jag sparar 1500-5000 i månaden till isp
Men det var rätt saftig skatt och försäkring på denna bil, tror jag har ungefär samma summa för mina 4 bilar totalt, vinner jag då?Siggelito3000 skrev:
Har ju bara en bil hemma för tillfället, men en Tesla utan lån, som dessutom med dagens absurda marknad som mest "tappat" 50-70' sedan inköp har ju 360kr i skatt och laddar bara när elen är billig.galento skrev:
Tyvärr gick den precis över till helförsäkring, så om jag får det knapert får jag väl minska till en halvförsäkring eller byta till en ny med vagnsskadegaranti.
HEJ! Det brukar alltid finnas något att göra. Tar dem i turordning: Hyra låter dyrt, kan du möjligen köpa ett hus ev där du kan hyra ut en våning eller gårdshus. El, har du rörligt eller fast? Har själv valt timavtal nu och styr min förbrukning till när pris är lågt. Kan du köpa billigare bil? Jämföra bilförsäkringar! Mobil-internet dyrt. Kan du lösa telefonen? Har själv 99:-/mån för mobilen och 99:-/mån för internet på min stationära. Där är det också värt att jämföra bolagen! Djurförsäkring också värt att jämföra ev. ta bort liv-delen om du har det.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Har samma, min dyraste bil kostade 53000 så som mest har den tappat just 53000 men utslaget på 10000 mil är det överkomligt. Min äldsta verkar dock stiga i värde.Dowser4711 skrev:
H Hammarspik skrev:
Du kan väl skriva över bilen en sväng på någon av barnen för att byta bilföräkring. Blir några fler ägare på bilen men,men. Har själv helförsäkring och betalar 230kr.H Hammarspik skrev:
Och du kan inte klara dig bara med mobilsurf? Har du abonnemang med mycket surf skulle du ju kunna surfa genom den på datorn eller vad du använder.