210 840 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
De flesta verkar ha mycket månad kvar i slutet av pengarna ...Nyfniken skrev:
Jag tänker spontant: "Det gör alla."
Tricket är att lägga undan sparpengarna i början av månaden, inte i slutet, för då är plånboken alltid tom. Pengarna går liksom alltid åt, och det går alltid precis jämnt upp på slutet.
Disclaimer: Viktigpettrar som har massor med pengar i slutet av månaden behöver inte höra av sig. Vi vet att ni finns. Vi är inte ni.
Inte för att jag tänker tumma på barnens försäkring men min yngre dotter fick faktiskt 18 000 för ett ärr i pannan när hon ramlade och slog sig som 2-åring. Detta var för 10 år sen och jag har nog sen dess betalat mer än detta i premie på samma försäkring. Insatt på nån fond och är väl runt 35000 i dagsläget, ser det som anständig start på vuxenlivet utöver det vi sparat till henne, ärret syns fortfarande men numera är det ju en del av henne.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Sådana där kommentarer kan ju faktiskt stanna i ens egen skalle tycker jag. Lyxfällan deltagarna är sånna som inte fattar hur illa det är och närstående "tvingar" in dem i programmet, TS är fullt medveten och försöker förändra, det tycker jag tyder på stark insikt och en hel del heder. Som någon här ovanför skrev så ska man spara pengar vid löning, det är enda sättet att spara. Jag själv sätter över halva min lön 27de varje månad till andra konton för autogiro samt sparande. Om TS kan sänka sina kostnader med 3000/månad och ha dem som amortering på privat- och billån så kommer kalkylen vara en helt annan vid nästa midsommarfirande.S sebbu skrev:
äh objektiv sanning är att husdjur är det sista man ska lägga pengar på om man har det knapert. Orka med offermentalitet.Fjojtmehmet skrev:
Sådana där kommentarer kan ju faktiskt stanna i ens egen skalle tycker jag. Lyxfällan deltagarna är sånna som inte fattar hur illa det är och närstående "tvingar" in dem i programmet, TS är fullt medveten och försöker förändra, det tycker jag tyder på stark insikt och en hel del heder. Som någon här ovanför skrev så ska man spara pengar vid löning, det är enda sättet att spara. Jag själv sätter över halva min lön 27de varje månad till andra konton för autogiro samt sparande. Om TS kan sänka sina kostnader med 3000/månad och ha dem som amortering på privat- och billån så kommer kalkylen vara en helt annan vid nästa midsommarfirande.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Om detta hade varit ett fall där TS precis skaffat djuren kunde jag hålla med, men TS skriver att hon haft djur i 15 år. Jag skulle aldrig avliva en 15 år gammal familjemedlem från djurvärlden. Men det låter som du aldrig haft husdjurS sebbu skrev:
Det har jag och varken katt eller hund blir äldre än 15 år. Dina eller TS känslor får vägas mot realiteten. Skaffa ett bättre betalande arbete, göra sig av med icke-nödvändiga kostnader eller sitt och lipa på internet och gör ingenting = lyxfällan. Egentligen är det så enkelt men folk blandar in sina känslor i för hög grad. Vägrar man något pga av sina sentimentala minnen och känslor behöver man inte be någon annan styra upp ens ekonomi (vilket är bisarrt från första början om man nu ska kalla sig vuxen)Fjojtmehmet skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Absolut. Frugans katt blev också 18, utekatt större delen av livet.MultiMan skrev:
Den valde vi att "försäkra själv", dvs att inte ha en försäkring på den utan istället se de "sparade" pengarna som en buffert för eventuella behov.
Ett par veterinärbesök på grund av några fighter under livet och ett par veterinärbesök pga sviktande hälsa mot slutet. (Dock inte avlivning, då han beslutade sig för att gå iväg själv och försvinna ett par dagar innan det inbokade besöket.)
Vi uppskattar att det var några tusen sparade under hela livstiden, men det var ju också en "chansning" som kunde ha lett till en något högre kostnad än med försäkring.
Dock har marginalerna alltid funnits för att hantera sådana eventualiteter.
Hunden hade jag med mig in i äktenskapet och har varit försäkrad. I samband med skilsmässa och unga barn så fanns inte marginalerna för att hantera den typen av risk.
Nu efter 15 år så tror jag att vi ligger ungefär +-0 jämfört med om han hade varit "självförsäkrad".
Hade han inte nyligen fått lunginflammation under storhelg så hade det varit mycket billigare utan försäkring, å andra sidan så kunde han ju ha behövt ett antal inläggningar till under dessa 15 år, vilket hade vänt fördelningen åt andra hållet.
Alla försäkringar är ju ett spel på odds. Om du har råd att riskera en förlust kan det vara värt att "äga" risken själv för en eventuell vinst. Har man inte råd att förlora bör man låta någon annan äga risken.
Om djuret blir en ekonomisk "vinstlott" eller ej under sin livstid kan ingen svara säkert på.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Säg upp bilförsäkringen skriftligt också. Tror att det nya försäkringsbolaget kan ordna bytet också.S Simonstahl skrev:Det är absolut inte olagligt , men försäkringsbolagen lever ju på försäkringspremier. Därför ser dom självklart att du stannar som kund.
Ring upp ditt nuvarande bolag , där du förklarar att du vill få ner din kostnad för bilens försäkring. Är dom inte villiga att hjälpa dig , ring runt andra bolag , se vart du får bäst premie. När du hittat det du känner dig nöjd med, ställ av din bil. Din nuvarande försäkring blir automatiskt en avställningsförsäkring.
säg upp din nuvarande försäkring via ett samtal till ditt bolag. När det är gjort , tecknar du en ny hos det bolaget som passar dig bäst. Klart.
Jag bytte för 3månader sen bolag mitt i en ny period denna vägen. Bytte från moderna till Länsförsäkringar.
ska detta bli en diskussion om djurens livslängd? Det finns människor som blir 100+ också. Sluta tramsa er. Generellt kostar djur. Särskilt gamla. Punkt slut.Dowser4711 skrev:
Absolut. Frugans katt blev också 18, utekatt större delen av livet.
Den valde vi att "försäkra själv", dvs att inte ha en försäkring på den utan istället se de "sparade" pengarna som en buffert för eventuella behov.
Ett par veterinärbesök på grund av några fighter under livet och ett par veterinärbesök pga sviktande hälsa mot slutet. (Dock inte avlivning, då han beslutade sig för att gå iväg själv och försvinna ett par dagar innan det inbokade besöket.)
Vi uppskattar att det var några tusen sparade under hela livstiden, men det var ju också en "chansning" som kunde ha lett till en något högre kostnad än med försäkring.
Dock har marginalerna alltid funnits för att hantera sådana eventualiteter.
Hunden hade jag med mig in i äktenskapet och har varit försäkrad. I samband med skilsmässa och unga barn så fanns inte marginalerna för att hantera den typen av risk.
Nu efter 15 år så tror jag att vi ligger ungefär +-0 jämfört med om han hade varit "självförsäkrad".
Hade han inte nyligen fått lunginflammation under storhelg så hade det varit mycket billigare utan försäkring, å andra sidan så kunde han ju ha behövt ett antal inläggningar till under dessa 15 år, vilket hade vänt fördelningen åt andra hållet.
Alla försäkringar är ju ett spel på odds. Om du har råd att riskera en förlust kan det vara värt att "äga" risken själv för en eventuell vinst. Har man inte råd att förlora bör man låta någon annan äga risken.
Om djuret blir en ekonomisk "vinstlott" eller ej under sin livstid kan ingen svara säkert på.
Tror inte riktigt du förstår problematiken, det är oftast inte extremexemplen som blir dyra när katten blir påkörd för då katten oftast somna in utan mer vardagliga problem som kan bli extremt kostsammaRoffe_riff skrev:
Tills för ganska nyligen hade man blivit dumförklarad om man lade hälften av vad genomsnittlig djurägare idag lägger på kräken.
Som tidigare nämnts, döden är en del av livet. Blir min kära katt nermanglad av en bil tänker jag inte lägga ner oerhörda pengar på att få en delvis återställd katt. Naturen får istället ha sin gång och jag kan leva med kunskapen om att katten hade ett par fina år som utekatt. Vilket är bra mkt mer än forna tiders genomsnittliga kattmedellivslängd. Eller tretton monotona år i en soffa.
Det här med att klänga kvar vid ett liv till vilket pris som helst. Så onödigt, för att inte säga hjärtlöst![]()
En magsjuk katt som har behov av drop ett antal dygn kan utan problem få en prislapp på 25-30,000 utan försäkring, därefter har du en normal katt
Kan ju snarare känna att det är ganska vettigt att folk börjat ta lite ansvar för djuren istället, att ha ett djur kostar och är man inte villig att lägga ut det så kanske man bör avstå?
Apropå Diskmaskinsmedel. Jag har köpt dessa och de fungerar bra. Har dom under sängen och drar fram och fyller en fin burk som står på diskbänken då och då. https://www.vidaxl.se/g/7510/rengoringsmedel-for-diskmaskiner 1.63 kr per tablett för den låda som kostar 409 kr.H Hammarspik skrev:Jag har haft mina djur försäkrade i 15 års tid. Sista vet besöket hade kostat 60 000 utan försäkring så att ha en bra försäkring är något jag prioriterar och alltid kunnat betala. Har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vänder jag på kronorna dagarna innan lön. Så att minska mina utgifter utan att göra mig av med djuren eller säga upp försäkringen så jag har nån tusenlapp eller 2 kvar på kontot är något jag strävar efter och är på god väg!!!!
kommer spara 1000 på bara internet, telefon, hund och kattförsäkring! Som jag ändrat nu och är på g!
sen vill jag minska mat/hygien kontot med 1000-1500 i månaden. Behöver inte dyraste tvättmedel, dyraste tandkräm, dyraste diskmaskintabletter längre. Tror absolut jag kan spara 1000-1500 i månaden på att köpa den billigare varianten av nästan allt.
plus att jag ska byta djurfoder till något billigare. Finns annat än royal canin som hunden äter och mår bra på!
snart uppe i 3000 mer i plånboken varje månad utan att röra bilen och djuren.
Ett tips är att kolla Råd &Röns tester så du får bra kvalitet när du försöker hitta billigare hygienartiklar.
https://www.radron.se/tester/
https://www.radron.se/tester/