P
E Emanuel01 skrev:
Du kan väl skriva över bilen en sväng på någon av barnen för att byta bilföräkring. Blir några fler ägare på bilen men,men. Har själv helförsäkring och betalar 230kr.

Och du kan inte klara dig bara med mobilsurf? Har du abonnemang med mycket surf skulle du ju kunna surfa genom den på datorn eller vad du använder.
Barnen var 8 och 11 år. Om pappan inte är helt borttagen som vårdnadshavare så är det omöjligt utan hans underskrift.
Plus att barnen kommer inte stå som ägare utan de kommer hon göra själv ändå.
Tveksamt sen om någon försäkring går att teckna på en 11 åring på en bil.

Rkarlsson skrev:
Tveksamt sen om någon försäkring går att teckna på en 11 åring på en bil.
Det behöver inte tecknas någon försäkring.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ingen särskilt stor utgift och känns eg dumt, men jag vet par (båda läkare) som inte har sina barn försäkrade… Med motiveringen att sjukvård för barn är gratis i Sverige. Man får hoppas att deras barn inte råkar ut för något allvarligt för livet bara, så de inte kan jobba i framtiden…

• Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
E Emmandel skrev:
Ingen särskilt stor utgift och känns eg dumt, men jag vet par (båda läkare) som inte har sina barn försäkrade… Med motiveringen att sjukvård för barn är gratis i Sverige. Man får hoppas att deras barn inte råkar ut för något allvarligt för livet bara, så de inte kan jobba i framtiden…
Samma här. Tog bort barnförsäkring av samma anledning. Som att förklara sig mot livet självt.
Dessutom har flera kommuner dessutom (bland annat Göteborg) redan försäkring för alla barn. Känner ej till detaljer kring den biten dock.

Tror det var i underkant av 4tkr per år vi betalade. Trevlig slant efter 18 år investerad i indexfond.

Redigerat:
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Som att förklara sig mot livet självt.
Men det gäller ju alla försäkringar...

(Jag antar att du menar "försäkra" och inte "förklara")

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det behöver inte tecknas någon försäkring.
Nej sant. Men i med barnen var så små så måste hon ändå vara med på ägandeskapet, då lär försäkringbolaget ha att säga till om.
Bästa är att bara skriva över det på en bra kompis eller familjemedlem och sen byta igen. Blanda aldrig in barn =)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P
E Emmandel skrev:
Egentligen dumt. Vissa sjukdomar som kommer senare i livet kan just den försäkringen täcka. Har för mig det är med trygghansa.
För min del heter sjudomen hyperhidros och ingår inte i svensk sjukvård. Hade jag haft den försäkringen och inte tagit bort den så hade jag fått rätt vård. Nu får jag ingenting. =) Sverige tog bort det 2018 om jag minns rätt.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
K
E Emmandel skrev:
Då har läkarna tyvärr helt missförstått vad en barnförsäkring innebär. De borde läsa på så inser de att barnförsäkingen är något helt annat:

https://www.lansforsakringar.se/vas...Ces3LjJ7bJiWEqXXBuUaAoUwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jag skulle hellre avstå alla andra försäkringar än just barnförsäkringarn.

/Krille

• Gilla
Supercub och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Säg absolut inte upp barnförsäkringen, den kan vara väldigt bra att ha för både föräldrarna och barnet vid tex invaliditet eller nedsatt arbetsförmåga.

Läkarparet har nästan rätt, men ändå så fel. Det man inte behöver i Sverige är en barnSJUKVÅRDSförsäkring, men det ska man inte blanda ihop med en barnSJUKförsäkring som alltså är det som kan täcka saker som uppkommer på grund av sjukdom, men inte har något alls att göra med behandling av sjukdomar. Det finns inget behov av att skaffa en sjukvårdsförsäkring för barn i Sverige eftersom detta erbjuds via allmänna sjukvården. Att välja rätt försäkringstyp till sitt barn är lätt, inget av de större försäkringsbolagen erbjuder sjukvårdsförsäkring för barn eftersom marknaden för detta är väldigt liten. Det finns nischade bolag som har det, bland annat Sophiahemmet i Stockholm, men de marknadsför försäkringen som ett medlemskap i deras privata barnsjukhus.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Då har läkarna tyvärr helt missförstått vad en barnförsäkring innebär. De borde läsa på så inser de att barnförsäkingen är något helt annat:

[länk]

Jag skulle hellre avstå alla andra försäkringar än just barnförsäkringarn.

/Krille
Verkar osannolikt att två högt utbildade akademiker helt har missuppfattat vad en försäkring innebär.
Mer sannolikt att Du inte har den minsta lilla aning om vad dessa läkarpar vet.

Inte alls osannolikt att de har resurser att sörja för sina barn och då är försäkring onödigt.

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
P
lunnabo lunnabo skrev:
Verkar osannolikt att två högt utbildade akademiker helt har missuppfattat vad en försäkring innebär.

Inte alls osannolikt att de har resurser att sörja för sina barn och då är försäkring onödigt.
Har man mellan 60-100 tusen i månaden så känns väl alla försäkringar onödiga som inte är tvång.

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Samma här. Tog bort barnförsäkring av samma anledning. Som att förklara sig mot livet självt.
Dessutom har flera kommuner dessutom (bland annat Göteborg) redan försäkring för alla barn. Känner ej till detaljer kring den biten dock.

Tror det var i underkant av 4tkr per år vi betalade. Trevlig slant efter 18 år investerad i indexfond.
Nu kanske det hela är överspelat för dig men innan man gör ett sånt val bör man kolla upp om barnen(gissar att det handlar om SKOLbarn) är försäkrade hela dygnet eller bara skol/fritidstid.

H Hammarspik skrev:
swedbank. Jag utnyttjar ju internetbanken, bank id och Swish bland annat. Och dom tjänsterna måste man betala för fick jag sagt till mig när jag ringde och försökte avsluta
Ja det är klart du måste betala för det men du behöver ju inte vara nyckelkund för det. Att ha det du räknade upp kostar 101,25/kvartal i Swedbank

K
lunnabo lunnabo skrev:

Jag utgår från det som skrevs som förklaring och då har de missförstått vad barnförsäkring innebär.

Etr råd är också att du lägger ned din attityd - för du är bara pinsam.....

/Krille

• Gilla
Emmandel
  • Laddar…
Storsockret
J Jamtstårsa skrev:
Ja det är klart du måste betala för det men du behöver ju inte vara nyckelkund för det. Att ha det du räknade upp kostar 101,25/kvartal i Swedbank
Vart hittar du priserna? Vad jag ser så kostar internetbank + ett kort 470kr/år vilket är 39kr månad vilket också nyckelkund kostar nu för tiden. Så man förlorar inget på att ha det, men jag ser heller inget större värde. Det som ingår utöver ovan är väl bara rabatt på försäkring och slopade uppläggningskostnader för lån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.