210 836 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Köper Coop Extra för 0.62 kr/st. Diskar alltid rent utan behöva skölja först.Plätt Fia skrev:
https://www.coop.se/handla/varor/hushall/disk/maskindiskmedel/maskindisktabletter-7340011495741
Vi har alltid kört med pulver. Billigaste tänkbara, men av nån anledning börjat med tabletter. Det är ju inte ens enklare än pulver men nån annan har bestämt det . Fördubbling av diskkostnaden.
Hörde på plånboken i P1 någon gubbe från typ livsmedelsverket som påpeka att vattnet generellt är så mjukt i Sverige att ⅓ tablett räcker. Sedan dess kör jag halva med samma resultat...V Ville_Vessla skrev:
Nej, det var absolut inte något sådant.S sebbu skrev:
Det var en kommentar ang. diskussionen om man "ska" försäkra djur eller ej.
Du har helt rätt i att djur generellt blir gamla och kostar pengar.
I stora volymer är försäkringar dyrare än veterinärer, det är själva grundkonceptet bakom försäkringsbolagens affärsidé.
På individnivå kan det slå åt båda håll.
Om man har marginaler så kan man spela på de oddsen själv, men om man inte har det bör man låta försäkringsbolagen stå för risken.
Är det inte rimligare att avliva ett djur som är 15 år och har kort tid kvar att leva än att avliva ett ungt djur som har livet framför sig?Fjojtmehmet skrev:
Poängen är: har man inga marginaler som TS bör man avstå djur helt. I övrigt är försäkring självklar. Det har jag tillräckligt med egen erfarenhet av.Dowser4711 skrev:
Nej, det var absolut inte något sådant.
Det var en kommentar ang. diskussionen om man "ska" försäkra djur eller ej.
Du har helt rätt i att djur generellt blir gamla och kostar pengar.
I stora volymer är försäkringar dyrare än veterinärer, det är själva grundkonceptet bakom försäkringsbolagens affärsidé.
På individnivå kan det slå åt båda håll.
Om man har marginaler så kan man spela på de oddsen själv, men om man inte har det bör man låta försäkringsbolagen stå för risken.
Det kan det absolut vara, det beror ju helt på diagnos och prognos.P Pin skrev:
Men det har ingen nämnvärd påverkan på kostnaden.
Som sagt, jag hade min hund inne för en lunginflammation i midsommarhelgen.
Enbart inskrivningen, dvs helt utan någon behandling eller ens veterinärkonsultation eller provtagning kostade 3600kr.
Även om vi hade valt avlivning redan vid första mötet (när veterinären trodde att han på sin höjd behövde dropp för att vätskas upp) hade prislappen troligtvis stannat kring 10.000. Det hade varit samma kostnad för en hundvalp.
Man kan i alla fall konstatera att husdjur är ett mkt känsligt ämne hos många. Även om ekonomin inte klarar de kostnader som husdjur innebär så verkar det helt otänkbart att sälja eller överlämnar husdjuren till ngn djurvän med god ekonomi, trots att det direkt ger en välbehövlig ökad marginal. Begriper mig inte på detta synsätt.
Du bevittnar ett uttryck för kapitalistisk människosyn och hävdelsebehov. En för omgivningen inte alltid klockren kombination.H heimlaga skrev:
Därtill finns inga belägg för att vederbörande är "rik". Endast illa förklädda antydningar.
Jag har Telenor unlinmited med ett extra kort för mobilrouter som jag använder för cromcast/Netflix kostar 658.. sen har jag bara lån på lägenheten, kostar 1500 i månaden+hyra 5000. Bilen betald kontant för 10 år sedan. BMW 330d e91. Skatt 4600 om året, försäkring 880 i månaden inga barn eller husdjur så jag sparar 1500-5000 i månaden till ispH Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.