210 835 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Skaffa dig ett gott parti, någon med goda inkomster eller tillgångar och ekonomiskt förstånd. Även ett ekonomiskt mer medelmåttigt parti ger ju delade kostnader. Givetvis måste det vara någon du passar ihop och trivs med och då blir det den stora vinsten för er båda. En lösning som det alldeles för ofta bortses ifrån.H Hammarspik skrev:
Nu är väl ändå djurförsäkring och barnförsäkring 2 helt olika typer av försäkringar med helt olika ändamål?Mikael_L skrev:
Sen kändes väl mobil/internet lite saftigt, men det är ju olika förutsättningar, där TS bor kanske det inte finns alltför många alternativ.
Jag kollad igen, mer än 3ggr så mycket pengar på djurens försäkringar än barnens, är djuren viktigare än barnen?
Om bilen säljs och en billigare köps, så är nästa sak att börja beta av det andra lånet.
Men spara först ihop en buffert, var noga med att det ska vara en buffert, som inte används till något som på minsta vis liknar vanlig konsumtion, när bufferten är en 20-30 tusen, typ, så är det läge att börja amortera av på det andra lånet så brant som det är möjligt.
Räntorna verkar komma att stiga, så att göra något åt lånen är ganska viktigt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Framför allt så har du och dina barn mycket att vinna på att fundera på vad ni inte behöver. Det finns så mycket som människor köper och konsumerar på rutin utan att egentligen veta varför. Det bara hör till. Mycket sådant brukar gå att lämna bort.H Hammarspik skrev:Jag har haft mina djur försäkrade i 15 års tid. Sista vet besöket hade kostat 60 000 utan försäkring så att ha en bra försäkring är något jag prioriterar och alltid kunnat betala. Har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vänder jag på kronorna dagarna innan lön. Så att minska mina utgifter utan att göra mig av med djuren eller säga upp försäkringen så jag har nån tusenlapp eller 2 kvar på kontot är något jag strävar efter och är på god väg!!!!
kommer spara 1000 på bara internet, telefon, hund och kattförsäkring! Som jag ändrat nu och är på g!
sen vill jag minska mat/hygien kontot med 1000-1500 i månaden. Behöver inte dyraste tvättmedel, dyraste tandkräm, dyraste diskmaskintabletter längre. Tror absolut jag kan spara 1000-1500 i månaden på att köpa den billigare varianten av nästan allt.
plus att jag ska byta djurfoder till något billigare. Finns annat än royal canin som hunden äter och mår bra på!
snart uppe i 3000 mer i plånboken varje månad utan att röra bilen och djuren.
Jag tänker spontant: "Det gör alla."H Hammarspik skrev:
Tricket är att lägga undan sparpengarna i början av månaden, inte i slutet, för då är plånboken alltid tom. Pengarna går liksom alltid åt, och det går alltid precis jämnt upp på slutet.
Disclaimer: Viktigpettrar som har massor med pengar i slutet av månaden behöver inte höra av sig. Vi vet att ni finns. Vi är inte ni.
Jag kan bara hålla med om den strategin. Jag har inte så många kr kvar i slutet av månaden även om jag skulle kunna ha det. Hade jag haft det hade de som du säger säkert gått åt.Nyfniken skrev:
Jag tänker spontant: "Det gör alla."
Tricket är att lägga undan sparpengarna i början av månaden, inte i slutet, för då är plånboken alltid tom. Pengarna går liksom alltid åt, och det går alltid precis jämnt upp på slutet.
Disclaimer: Viktigpettrar som har massor med pengar i slutet av månaden behöver inte höra av sig. Vi vet att ni finns. Vi är inte ni.
Tills för ganska nyligen hade man blivit dumförklarad om man lade hälften av vad genomsnittlig djurägare idag lägger på kräken.AndersMalmgren skrev:
Som tidigare nämnts, döden är en del av livet. Blir min kära katt nermanglad av en bil tänker jag inte lägga ner oerhörda pengar på att få en delvis återställd katt. Naturen får istället ha sin gång och jag kan leva med kunskapen om att katten hade ett par fina år som utekatt. Vilket är bra mkt mer än forna tiders genomsnittliga kattmedellivslängd. Eller tretton monotona år i en soffa.
Det här med att klänga kvar vid ett liv till vilket pris som helst. Så onödigt, för att inte säga hjärtlöst
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Så jag tänker med bidrag till socfallRoffe_riff skrev:
Tills för ganska nyligen hade man blivit dumförklarad om man lade hälften av vad genomsnittlig djurägare idag lägger på kräken.
Som tidigare nämnts, döden är en del av livet. Blir min kära katt nermanglad av en bil tänker jag inte lägga ner oerhörda pengar på att få en delvis återställd katt. Naturen får istället ha sin gång och jag kan leva med kunskapen om att katten hade ett par fina år som utekatt. Vilket är bra mkt mer än forna tiders genomsnittliga kattmedellivslängd. Eller tretton monotona år i en soffa.
Det här med att klänga kvar vid ett liv till vilket pris som helst. Så onödigt, för att inte säga hjärtlöst![]()
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
lyxfällannivå här. Även om det gör ont kostar dina husdjur en hel del. Gör dig av med allt som inte är absolut nödvändigt. Så enkelt är det.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Jag spenderar mer på bilförsäkringen än på försäkring av mig själv (= 0kr), så min bil måste vara mycket mer värd än mig själv, och jag är antagligen då faktiskt helt värdelös.Karl-Bertil Jonsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jag ber om ursäkt för min ogenomtänkta kommentar.H Hammarspik skrev:Att ni ens får för er att bilen skulle vara viktigare än mina barn bara för jag betalar mer på bilförsäkringen.. alla försäkringar kostar olika mycket. Hundens försäkring kostar mer än kattens men hunden betyder inte mer än katten tex
skäms på er. Och om jag förstått det här med barnförsäkringen rätt så får man tex mer pengar om barnen dör om man väljer en dyrare försäkring bland annat. Jag skiter fullständigt i just engångsbeloppet om man skulle mista sina barn. Ska jag vara ärlig vet jag inte varför man har försäkring på barn eller när man kan få ut pengar osv.
mina barn betyder allt och jag gör allt för dom oavsett försäkring eller inte