210 840 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
5000,- till mat för 3 personer (som jag uppfattat att ni är) är väldigt mycket… Nog om det - jag har redan tipsat om butikernas halva-priset-lådor.H Hammarspik skrev:jag kan avstå Spotify. Betalar inte för den tjänsten men att lyssna på musik utan reklam är väl inte lyx egentligen? Jag klarar mig värre för sonen som spelar Pokémon med kompisar.. ska jag säga nej nu får du inte spela det spelet mer för mamma måste spara pengar.. är bra motion på köpet..
skrev innan vart resterande går men ca 5000 på mat hygien 3000 på diesel och resten till djurfoder och saker barnen behöver
Ett problem verkar vara att du helt enkelt tjänar för lite. Du har ut 20000,- på en heltidstjänst. Kan du t ex plugga in nåt så du kan byta jobb internt? Jag vet att det känns riskabelt att byta jobb när man är ensamstående. Man vill ju inte gärna sumpa en tillsvidareanställning för nåt nytt och mer osäkert. Men har du möjlighet att läsa för att höja din lön så kan det vara ett alternativ. Kolla på Trygghetsöverenskommelsen (PTK.se) som börjar gälla i oktober. Du kanske kan använda dig av det nya studiestödet från januari samtidigt som du jobbar?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Trots att jag redan tidigt i tråden berättade om just min Folksamförsäkring med samma villkor som du, för 83 kr/mån, så säger trådskaparen till dig att det skulle vara omöjligt. Jag börjar misströsta.S Elsamimmi skrev:
Ojoj, 50 sidor med inlägg, nu gör jag något jag brukar försöka undvika, struntar i att läsa inläggen och bara svarar, med stor risk att jag skriver vad som redan avhandlats flera ggr.
Mycket av de fasta avgifterna är inte så mycket att göra åt, hyran t.ex. är väl hyggligt låg.
Men jag reagerar främst på vad bilen och djuren tillåts kosta.
Jag skulle vilja påstå att här finns det inte ekonomi för att ha en såpass dyr lånefinansierad bil.
Sälj den, köp en för 10-30.000, välj halvförsäkring (max).
Försök köra så lite som möjligt sen. (men det var ju redan i planen såg jag).
Sen skulle jag själv nog inte kasta ut 12000/år för djurförsäkringar. Jag är ju lite mer pragmatisk och tänker att det hör livet till att man dör (både människor och djur), och det kan alltså ske både av olyckor och sjukdomar. Personligen hade jag inte låtit djuren få sno såpass stor andel av min privatekonomi, utan sagt upp försäkringarna, sparat halva premiebeloppet till en fond för djurens väl och ve, och varit beredd på att avsluta deras liv om det händer något riktigt svårt.
Men det där är ju en helt personlig sak att ta ställning till, jag kan inte sitta här och mästra hur andra ska göra, jag berättar hur jag själv tänker.
Vi har faktiskt försäkring på vår katt, betydligt mindre /år, men ändå inte helt obetydligt. Jag sa att vi tar denna försäkring de första 2-4 åren typ, då är katten mer vild och har inte lärt sig alla faror på samma vis som en äldre katt, sen säger vi upp försäkringen och hoppas att det kommer gå bra.
Det vi då får hålla tummarna för är att katten inte drabbas av forl, det kommer i högre ålder och är dyrt. Och skulle kännas knepigt att ta bort katten av bara den orsaken.
Mycket av de fasta avgifterna är inte så mycket att göra åt, hyran t.ex. är väl hyggligt låg.
Men jag reagerar främst på vad bilen och djuren tillåts kosta.
Jag skulle vilja påstå att här finns det inte ekonomi för att ha en såpass dyr lånefinansierad bil.
Sälj den, köp en för 10-30.000, välj halvförsäkring (max).
Försök köra så lite som möjligt sen. (men det var ju redan i planen såg jag).
Sen skulle jag själv nog inte kasta ut 12000/år för djurförsäkringar. Jag är ju lite mer pragmatisk och tänker att det hör livet till att man dör (både människor och djur), och det kan alltså ske både av olyckor och sjukdomar. Personligen hade jag inte låtit djuren få sno såpass stor andel av min privatekonomi, utan sagt upp försäkringarna, sparat halva premiebeloppet till en fond för djurens väl och ve, och varit beredd på att avsluta deras liv om det händer något riktigt svårt.
Men det där är ju en helt personlig sak att ta ställning till, jag kan inte sitta här och mästra hur andra ska göra, jag berättar hur jag själv tänker.
Vi har faktiskt försäkring på vår katt, betydligt mindre /år, men ändå inte helt obetydligt. Jag sa att vi tar denna försäkring de första 2-4 åren typ, då är katten mer vild och har inte lärt sig alla faror på samma vis som en äldre katt, sen säger vi upp försäkringen och hoppas att det kommer gå bra.
Det vi då får hålla tummarna för är att katten inte drabbas av forl, det kommer i högre ålder och är dyrt. Och skulle kännas knepigt att ta bort katten av bara den orsaken.
Sen kändes väl mobil/internet lite saftigt, men det är ju olika förutsättningar, där TS bor kanske det inte finns alltför många alternativ.
Jag kollad igen, mer än 3ggr så mycket pengar på djurens försäkringar än barnens, är djuren viktigare än barnen?
Om bilen säljs och en billigare köps, så är nästa sak att börja beta av det andra lånet.
Men spara först ihop en buffert, var noga med att det ska vara en buffert, som inte används till något som på minsta vis liknar vanlig konsumtion, när bufferten är en 20-30 tusen, typ, så är det läge att börja amortera av på det andra lånet så brant som det är möjligt.
Räntorna verkar komma att stiga, så att göra något åt lånen är ganska viktigt.
Jag kollad igen, mer än 3ggr så mycket pengar på djurens försäkringar än barnens, är djuren viktigare än barnen?
Om bilen säljs och en billigare köps, så är nästa sak att börja beta av det andra lånet.
Men spara först ihop en buffert, var noga med att det ska vara en buffert, som inte används till något som på minsta vis liknar vanlig konsumtion, när bufferten är en 20-30 tusen, typ, så är det läge att börja amortera av på det andra lånet så brant som det är möjligt.
Räntorna verkar komma att stiga, så att göra något åt lånen är ganska viktigt.
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Tycker det låter lite hjärtlöst avliva sina djur bara för att man inte har råd. Har man inte råd hålla dem friska och vid liv ska man inte ha djur
Att ni ens får för er att bilen skulle vara viktigare än mina barn bara för jag betalar mer på bilförsäkringen.. alla försäkringar kostar olika mycket. Hundens försäkring kostar mer än kattens men hunden betyder inte mer än katten tex
skäms på er. Och om jag förstått det här med barnförsäkringen rätt så får man tex mer pengar om barnen dör om man väljer en dyrare försäkring bland annat. Jag skiter fullständigt i just engångsbeloppet om man skulle mista sina barn. Ska jag vara ärlig vet jag inte varför man har försäkring på barn eller när man kan få ut pengar osv.
mina barn betyder allt och jag gör allt för dom oavsett försäkring eller inte
skäms på er. Och om jag förstått det här med barnförsäkringen rätt så får man tex mer pengar om barnen dör om man väljer en dyrare försäkring bland annat. Jag skiter fullständigt i just engångsbeloppet om man skulle mista sina barn. Ska jag vara ärlig vet jag inte varför man har försäkring på barn eller när man kan få ut pengar osv.
mina barn betyder allt och jag gör allt för dom oavsett försäkring eller inte
Generellt så får man ganska lite om man dör med försäkring som ej är livförsäkring. För LF är det endast invaliditet och diagnoser som man får ut mer med en högre nivå på den. Och de betalar ut 60375 kr oavsett nivå på försäkringen (10-50 pbb).H Hammarspik skrev:
Nyfniken skrev:
Jag har haft mina djur försäkrade i 15 års tid. Sista vet besöket hade kostat 60 000 utan försäkring så att ha en bra försäkring är något jag prioriterar och alltid kunnat betala. Har aldrig varit sen med en räkning! Däremot vänder jag på kronorna dagarna innan lön. Så att minska mina utgifter utan att göra mig av med djuren eller säga upp försäkringen så jag har nån tusenlapp eller 2 kvar på kontot är något jag strävar efter och är på god väg!!!!
kommer spara 1000 på bara internet, telefon, hund och kattförsäkring! Som jag ändrat nu och är på g!
sen vill jag minska mat/hygien kontot med 1000-1500 i månaden. Behöver inte dyraste tvättmedel, dyraste tandkräm, dyraste diskmaskintabletter längre. Tror absolut jag kan spara 1000-1500 i månaden på att köpa den billigare varianten av nästan allt.
plus att jag ska byta djurfoder till något billigare. Finns annat än royal canin som hunden äter och mår bra på!
snart uppe i 3000 mer i plånboken varje månad utan att röra bilen och djuren.
Detta var verkligen en tråd som berörde och många vill hjälpa till. Jag började läsa de 20 första och insåg att jag forfarande var en vecka bort. Om någon redan väckt tanken ber jag om ursäkt, men jag hinner inte läsa igenom allt idag. Min fundering var att du skrev att du flyttat och nu behövde bilen. Direkt så funderade jag över om din månadskostnad på bilen är baserad på att du bodde i stan, eller om du registrerade den när du flyttade ut från stan? I mitt fall vet jag att de "glömde" sänka min premie när jag flyttade till villa och parkerade i garage istället för på gatan i stan. Det blev några hundralappar billigare...
Och bara för att göra dig uppmärksam så är 15 år x 12 månader = 180 månader x 1000 SEK = 180 000 SEK för att få ut 60 000 SEK i försäkring för en kostnad av 9000 SEK i självrisk (har jag för mig att du skrev) ... Självklar inte riktigt dessa summor då försäkringen säkert inte kostade lika mycket för 15 år sedan, men något att betänka.
Och bara för att göra dig uppmärksam så är 15 år x 12 månader = 180 månader x 1000 SEK = 180 000 SEK för att få ut 60 000 SEK i försäkring för en kostnad av 9000 SEK i självrisk (har jag för mig att du skrev) ... Självklar inte riktigt dessa summor då försäkringen säkert inte kostade lika mycket för 15 år sedan, men något att betänka.
Redigerat:
Då bor grannen på cykelavstånd! Med elcykel kanske du kunde undvika ytterligare en del bilturer.H Hammarspik skrev:Den är ett absolut måste, bor på landet och går inga bussar här. Närmaste stället bussen går ligger 2 mil bort där jag jobbar och barnen går i skolan. Tanken är god men skulle jag hyra bil behöver jag först cykla 2 mil för att kunna ta mig till bussen sen åka buss in till stan 5 mil för att hyra en bil.. sen samma resa tillbaka. Nej bil behövs till 100% här! Behöver bilen för att ta mig till grannen 4 km bort!