P
Vad långdragna ni är om djur.

Det faktum är att om ts hade varit bankrutt vilket hon inte är. Hon har råd med sina djur.
Är att hon hade fått lämna bort djuren, till någon som har råd.

Om man hade gått precis jämt upp så har man absolut inga rättigheter att ha djur som kostar tusentals kronor, det är känsligt men skulle man knappt klara sig lön till lön och ber om råd för att inte krascha så får man faktiskt göra uppoffringarna.

Nu behöver inte ts lämna några djur, hon vill ha de kvar och accepterar att de pengarna går till djuren. Hon har gott om pengar kvar lön till lön.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
H Hammarspik skrev:
2000 självrisk och 20%
På en hund i hushållet har vi 3000:- i självrisk på + någon procentandel.. :lying:

Fast den försäkringen är något som förra ägaren skaffat och på pappret så är vi delägare.

De andra hundarna har väl självrisk på 15-1700:- ungefär + %.

Lillen fick sig en helg på djursjukhuset Blå Stjärnan i Göteborg i höstas.

Utan försäkring hade det gått på 30k+ och visst, har man haft hunden ett antal år så kan det ju löna sig att man lägger försäkringspengarna på ett djurkonto istället. Bara man inte åker på något liknande rätt snart igen..

Men det kostar ju med hund,
Lillen skulle ha husbuss han för att kunna åka på hundutställningar så det var ju bara att köpa något rejält och rymligt åt honom.
Hund framför gammal husbuss med vinnarband från hundutställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/P

Jag tycker dina djurförsäkringar verkar otroligt dyra.
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350

Dvs du betalar 7800 per år för en hund, samt 4200 per år för en katt??? Eller har du flera katter och hundar och det där är totalen för alla? För annars låter det otroligt dyrt.

Dom kattförsäkringar jag haft (via Folksam) har kostat runt en tusenlapp per år, beroende på om man tar stor eller liten försäkring. Dvs en bit under 100 kr i månaden per katt.

Hundförsäkring brukar vara lite dyrare, men nästan 8000 per år låter extremt.

H Hammarspik skrev:
jag har dåliga tänder och är hos tandläkaren regelbunden och behöver de. Tandsten heeeeela tiden och det pratades om tandlossning i framtiden
Jag skulle råda dig att behålla den. Här har de tandläkare som tidigare erbjöd den typen av lösningar slutat med det, då de konstaterat att de allt för ofta går back på den.
Men ingångna avtal gäller, så de som redan är inne i det "systemet" får fortsätta och det verkar helt klart vara lönsamt för kunderna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Jag tycker dina djurförsäkringar verkar otroligt dyra.
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350

Dvs du betalar 7800 per år för en hund, samt 4200 per år för en katt??? Eller har du flera katter och hundar och det där är totalen för alla? För annars låter det otroligt dyrt.

Dom kattförsäkringar jag haft (via Folksam) har kostat runt en tusenlapp per år, beroende på om man tar stor eller liten försäkring. Dvs en bit under 100 kr i månaden per katt.

Hundförsäkring brukar vara lite dyrare, men nästan 8000 per år låter extremt.
Anledningen till kostnaden är att han har Agria, de har bra och spetsiga försäkringar som täcker det mesta men premien blir därefter...

MultiMan
Just gällande Agria så minns jag att en huvudanledning till att jag bytte från dem till andra bolag var extrema prishöjningar på kort tid och premierna blev skyhöga. Birmorna vi hade då kom med Agria, därför hade vi det ett tag, men som sagt, priserna gick inte att motivera längre och som jag skrivit innan så betalar jag 83 kr/månad nu med Folksam för max 60 000, 1800+25% i självrisk (dock ingen katt med stamtavla, så inte direkt jämförbart antar jag).

Är man inte gjord av pengar och har en strikt budget att följa, men ändå vill ha skydd för sina husdjur, så anser jag att det är bättre med att ha en vettig, billig försäkring än ingen alls (pga att man inte har råd med "lyx"-försäkring).

• Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
Mobilt internet, det verkar dyrt så den som föreslog hallon har nog en god ide som du bör titta närmare på.
Ang billån så kan ev privatleasing vara något, kanske blir billigare via fackförbund eller annat.
Problemet med privatleasing är att du bör fixa vinterdäck själv så slipper du kanske 350kr / mån extra kostnad för det så du kan få billigare om du är beredd att lösa sånt som vinterdäck själv.
Djuren ska du ha kvar, givetvis men kanske inte köpa fler framöver om en av dom går vidare till himlen men det är förstås en livskvalitet fråga.

Rkarlsson skrev:
Om man bryr sig om sina barns hälsa så är donken det allra sista stället de ska gå till ;) Mitt på 3 år har aldrig varit in på det äckliga stället.
(y)(y)
Men det är enda platsen som har nattöppet tider som är kul för tonåringar :cool:

Rkarlsson skrev:
Om man bryr sig om sina barns hälsa så är donken det allra sista stället de ska gå till ;) Mitt på 3 år har aldrig varit in på det äckliga stället.
Det finns betydligt värre.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Att vara ensamstående med barn är ett j*a slit för att få ihop allt, både livet och ekonomin. Jag saknar inte det livet det minsta. Så egentligen, det bästa man kan göra för ekonomin som ensamstående är att skaffa sambo och dela på utgifterna.

Då, på den tiden skaffade jag comviq-kontant till ärvd mobil. Idag skulle jag ha råd med abbonemang men det känns inte så engeläget att slänga ut en massa pengar på mest bling. Jag köper mobil för straxt över tusenlappen ungefär var tredje år till samma comviq-kontantkort som jag hade då för 10 år sedan. Det räcker för de behov jag har; lite dlösurf, räkningar och små fåniga spel i kassaköerna. Typ.

Jag tänker inte babbla om djuren för livet består av fler värden än pengar. Det mervärde de tillför och då länge man inte är utblottad är det antagligen rätt prioritering att ha de kvar.

Det du idag kan spara stora pengar på är faktiskt maten, börja hålla koll på kilooriset, laga mat från grunden och utnyttja de resurser som finns i naturen för att komplettera inköpen. På köpet får ni en naturupplevelse och gemensam samvaro.

Ett sätt för att få koll på vad man handlar är att skriva ner varenda grej under en period. De där grejerna som brukar slinka med brukar tillslut bli ganska mycket och dyrt. Det gav mig motivation att hålla mig strikt till mina planerade inköpslistor.

• Gilla
it-snubben och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Det dröjer oftast inte länge efter byte av försäkringsbolag för djuren innan premien sticker iväg. Det är min upplevelse iaf. Vi hade Agria, men när allt kändes som en strid med dom, och dom dessutom höjde priset så bytte vi till ManyPets. Även dom höjde priset år två, men vi har varit så nöjda att vi har kvar dom ändå. 1400kr/månad betalar vi idag för två Greyhounds. Det är fortfarande billigare än Agria. Då har vi idag ingen fast självrisk öht utan bara rörlig självrisk på 15% och 60.000kr.

Jag vet att alla inte är djurmänniskor, men ändå ganska förvånad över hur lättvindigt många ger rådet att göra sig av med djuren, eller säga upp försäkringen och ”bara avliva om det blir för dyrt”. Speciellt när TS sagt gång på gång att detta inte kommer hända.

• Gilla
SueSue och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Billånet låter skitdyrt. Om möjligt, byt till en högre självrisk vilket ger en lägre avgift. Lägg undan till den högre självrisken med vad du sparar på avgiften till du har sparat ihop till den. Sen har du billigare försäkring.

Utan att kollat mer noggrant vad som ingår, vilket jag nog borde, så kostar våran Shetlandsponny runt 300 i månaden med 60 000 vet, 20% på kostnaden, självrisken minns jag inte, halvhög var den nog. Detta med travtillägg. Även inkluderad livförsäkring på 25000(vilket var inköpspriset, går att uppgradera) så dyrare för en katt låter väldigt högt.

Orientexpressen Orientexpressen skrev:
När det gäller löneförhandling bör man nog hålla sig till hur bra man sköter sitt jobb och om man gör mer än vad som är sagts. För det är det som man får lön för.
Givetvis.
Men allt har blivit dyrare nu och det reflekteras inte på lönekuvertet, så man kan också argumentera för att reallönen har sjunkit och bör justeras.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag sade upp djurförsäkring för våra 2 katter. Kostade 350 per katt och man fick ändå alltid betala veterinär själv pga egenandelen. Över 8tkr per år plus veterinärbesök? Nää tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.