210 795 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
205GB / 24 mån blir ju ~8,5 per månad i snitt.H Hammarspik skrev:
Men med en förbrukning på 17 GB per månad så skulle ju Hallons 25GB variant passa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De första 3 månaderna 124kr (sen 249).
Men du får du en liten sparad datapott på uppåt 100GB, och kan sedan byta ner dig till 8GB abonnemanget för 149/mån medan du arbetar av den.
Första turen var fastställande av underhållet. Sen rullade det på i 10 år. Jag orkade inte tjata om uppräkning varje år. När barnen blev tonåringar tyckte jag att det var dags för en justering. Skickade in till tingsrätten, fick igenom 5200,-/barn. Överklagades för att jag fått en engångsutbetalning på semesterersättning som egentligen var helt irrelevant. Jag valde att förlika på 3500,- och fick en dom på det.lunnabo skrev:
Man ska inte underskatta det TS skriver om att många års helvete kan göra att man helt enkelt inte orkar slåss mer. Jag orkade till viss del, men sen tog det stopp.
Kör du 5 mil för att lämna barn på fotbollsträning? Kör du hem medan de tränar eller väntar du kvar? Om du kör hem varje gång betyder det att det du kör kostar 80 mil x 0,55 x 25,-. Det är 1100,-/vecka. 550,-/vecka om du väntar medan barnet tränar. Det är minimum 2200,-/månad. Bara körningen till och från träningarna är mer än vad du får i underhåll för ett av barnen, så i princip har du 900,-/barn i underhåll till deras övriga levnadskostnader. Jag skulle säga att hela din ekonomi skulle förändras om du anlitade en advokat som drev ett underhållsmål åt dig. Du behöver inte byta ett enda ord med ditt ex, bara prata med ombudet.H Hammarspik skrev:
M -MH- skrev:
Detta är precis vad du skrev. Först skriver du att deltakostnaden är 25 kr per mil. Sedan skriver du att deltakostnaden är vad man sparar på att ersätta redan med annat. Och i senare inlägg har du skrivit att taxi blir dyrare än bil din svar på mitt påstående att buss kan vara dyrare än bil på kortare sträckor (baserat på din deltakostnad). Ser du nu att detta inte går ihop? Antingen menar du med deltakostnad vad det kostar dig att köra din bil en mil till när du ändå redan äger den och kört många mil, eller så menar du skillnaden mellan det ena och det svara alternativet. Du menar nog det förstnämnda (och det var så du definierade det tidigare i tråden), då det andra beror på alternativet. Men det var inte det du skrev.M -MH- skrev:
Mina siffror var verkligen inte tagna ur luften utan du serverade mig indata såsom Volvo V90, diesel, värd 300 000 kr. Därefter är det enkelt att uppskatta många kostnader, inte exakt men vilken storleksordning de har och om de har stor påverkan på totalen. Du serverade själv länken som du tyckte gav kostnaden för bilägande.
Jag har inte skrivit fråga kolon när jag undrat vilka siffror du baserat ditt resultat på. Du har om och om igen skrivit att jag inte vet dina förutsättningar. Själv tycker jag att i en konversation så kan man då istället kan ge sina indata istället för att säga att jag har fel. Det blir mer konstruktivt.
Det här forumet alltsåCancerman_777 skrev:
Den där forskningen som säger att "djur och deras kapaciteter" inte ligger så långt från människornas, skulle man kunna få se den?
Just precis vad jag skrev, och jag har dessutom förklarat det flera gånger för dig vad det innebär.P Pin skrev:
Och från det hittade du bland annat på mil/år, kapitalkostnad, ålder på bilen och hur länge jag tänkte äga den. Helt taget ur luften. Utan att ange vilak indata du avnänvder i din ekvation, kom du fram till att jag hade fel. LiteP Pin skrev:
Jag misstänker att du inte förstod hur tex mil/år påverkar, för då hade du möjligen frågat först.
Snälla förklara detta igen, speciellt det jag markerat med fet stil. Är deltakostnaden 25 kr eller är det vad du spar på att ersätta bilresan med annat?M -MH- skrev:
25 kr/mil är en rimlig uppskattning av deltakostnaden, dvs vad man sparar på att ersätta en bilresa med annat
Vad folk lägger sina pengar på tycker jag att andra (du) ska vara restriktiva med att ha åsikter om. Det är klart att man kan anse en katt vara värd 9000:-, men då bör man också ha 9000:-. Och man kanske får välja bort något annat.Altaböke skrev:
Du får ursäkta, men jag har inget till övers som tycker att en katt är värd nio tusen kronor. Vad producerar katten? Den tar några möss. Skaffa ett får istället, eller en ko. Det vänder sig i magen på mig när jag tänker på hur många människor i världen som lever på tio kronor om dagen. Du skall inte klaga om att ha ont om pengar när du slösar så ogudaktigt.
Med det sagt verkar TS ha mycket svårt att förstå att val måste göras. Insikten att man inte kan få allt man vill ha finns tydligen inte. Det går inte ens kompromissa med musiklyssning.
Okej. Skicka mig den forskningen. Det är du som påstår något.
Skicka mig den forskning som visar att hunden har moraliskt kontemplation.
Människor i alla tider har valt gott, hjälpt fattiga och sjuka, tagit hand om djur. Många människor räddar djur på gatan som blivit sjuka.
Människans alla uppfinningar. Elektricitet, motorn. Livet du lever nu (att du inte behöver slita 10h per dag för att precis få mat över) är på grund av teknologiska framsteg. Uppstartandet av diverse hjälporganisationer. Många uppfinning kan också användas för ondska. Ta kniven te.x.
För att förtydliga: jag säger inte att människan är enbart god. Jag säger att människor är förmögna att göra både ont och gott. Du verkar förneka det senare. Är allt du gör ont? Svara gärna på den. För om du är den enda människan som inte gör ont, påstår du i princip att du är någon sorts Jesus.
Okej. Jag trodde du skrev klimatförnekare, om du nu inte ändrade inlägget.
Är du medveten om att jorden genomgått stora klimatförändringar helt utan att människan gjort något alls?
Istider t.ex. där miljontals djur dör.
Dinosaurier som utrotats, helt utan människan.
Svält och torka som skett helt utan människan.
Om du tror att klimatet varit helt oföränderligt före att den industriella revolutionen lever du, utan att mena illa, i en lögn.
Att få barn är ett av det mest fantastiska i livet. Ifall du tycker det ska finnas mindre människor på jorden får du börja med att eliminera dig själv. Om det "fact":ett stämmer, stämmer också följande:
Du verkar bry dig mer om träd och växter än människor, vilket helt uppenbart är en perverterad livshållning.
Skicka mig den forskning som visar att hunden har moraliskt kontemplation.
Människor i alla tider har valt gott, hjälpt fattiga och sjuka, tagit hand om djur. Många människor räddar djur på gatan som blivit sjuka.
Människans alla uppfinningar. Elektricitet, motorn. Livet du lever nu (att du inte behöver slita 10h per dag för att precis få mat över) är på grund av teknologiska framsteg. Uppstartandet av diverse hjälporganisationer. Många uppfinning kan också användas för ondska. Ta kniven te.x.
För att förtydliga: jag säger inte att människan är enbart god. Jag säger att människor är förmögna att göra både ont och gott. Du verkar förneka det senare. Är allt du gör ont? Svara gärna på den. För om du är den enda människan som inte gör ont, påstår du i princip att du är någon sorts Jesus.
Okej. Jag trodde du skrev klimatförnekare, om du nu inte ändrade inlägget.
Är du medveten om att jorden genomgått stora klimatförändringar helt utan att människan gjort något alls?
Istider t.ex. där miljontals djur dör.
Dinosaurier som utrotats, helt utan människan.
Svält och torka som skett helt utan människan.
Om du tror att klimatet varit helt oföränderligt före att den industriella revolutionen lever du, utan att mena illa, i en lögn.
Att få barn är ett av det mest fantastiska i livet. Ifall du tycker det ska finnas mindre människor på jorden får du börja med att eliminera dig själv. Om det "fact":ett stämmer, stämmer också följande:
Du verkar bry dig mer om träd och växter än människor, vilket helt uppenbart är en perverterad livshållning.
Redigerat av moderator:
Det är ju kanon om du sluppit den tråkiga biten, så är det dessvärre inte för allaSiggelito3000 skrev:
Jag kan hålla med om att hund gärna försäkras. Men har du haft katt någon gång? Jag och närstående har nog haft 15 katter under min livstid och jag har aldrig varit med om att någon katt behövt åka till veterinär för annat än att antingen avlivas när de är över 15 år gamla eller för att steriliseras. Vi kanske har haft tur då. De tre hundar vi haft har dock fått cancer hela bunten efter tio år och visst har det blivit veterinärkostnader men efter att diagnostiken var utförd fanns det ingen annan utväg än att avliva dem också tyvärr.
Men då blir väl alternativet för TS att göra sig av med djuren istället för att ha dem oförsäkrade för det är ingen liten kostnad att ha djur.
Känner man att det är ett problem med att lägga ut över 10,000 på ett bräde eller mer... inte helt ovanligt med över 20,000 heller när tillfälligheten är framme
Har du inte dom pengarna är det en chansning att låta bli försäkring som kan sumpa din ekonomi ganska rejält
Man kan ställa in så vissa appar bara funkar på wifi, YouTube och liknande laddar automatiskt ned visst innehåll till telefonen så sannolikt går det titta en stund även om man blockar den från att ta mobildata.Unikt namn skrev:
Du behöver inte ha fri surf för pokemon go, eller Spotify för den delen.
Om ni har för vana att ansluta till gratis wifi när det finns borde ni klara er med förhållandevis normala abonnemang.
Telefonen kommer ihåg hur mycket data olika appar förbrukat de senaste månaderna så mam behöver inte gissa.
För Samsung gå in i Inställningar och sök efter dataanvändning så hittar du där. Borde finnas liknande för Iphone.
Såhär kan det se ut:
[bild]
Vanligtvis sticker dataanvändningen iväg på sommar/semester månaderna.
Men alla abonnemang utan bindningstid brukar gå att justera upp/ner så det ska inte vara något problem om man sätter en för låg gräns. Din operatör kommer att vilja sälja fler GB till dig så fort det går.
Kasta ut alla försäkringarna som onödan.De hela tiden rädda oss. Köp en billig bil som kan användas för att åka till jobb och hem. Det är onödiga pengar värje månad 3000 kr. Därefter kan du ha bara trafikförsäkring som kostar till mig bara xa 200 kr.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Försäkringar är största bedrägeri.
Ta komviq abonnemang som är billigaste och kostar till mig bara 249 kr/ mån med mobil.
Lämna katten till en husdjur som är farlig till hälsa när man har djur i hemma speciellt om man bor i lägenhet.
Då blir lättare och njuta av livet och bjuda själv och dina barn värje dag nånting i Mcdonald.
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg