210 838 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Öh, varför svarar du så aggressivt på min post? Vad har det du skriver ens med mitt inlägg att göra?B Boende45 skrev:Hur i h*lv*te kan man kosta på sig Spotify om man har begränsad ekonomi och dessutom är oroligt lagd!
Jag är ekonomiskt oberoende och får mer i aktieutdelning än min lön varje år som inte heller är låg. Varför betala för Spotify när obegränsat med musik finns på ett flertal appar helt gratis. Snacka om WT.
Nä jag såg att priset var knappt en krona/kWh i sept - 21 och band då ett år till ett pris lägre än så, nu med facit i hand är det ju lätt att vara efterklok och ångra att man inte band på längre tid men det gjorde inte jag och får nu betala vad det kostar om jag inte kan ersätta den inköpta elenergin med något egenproducerad.Cancerman_777 skrev:
Jaha! Så du har en bättre kristallkula än företagen inom branschen? Intressant. Du borde sälja dina "kunskaper" till dem och tjäna grova pengar.
Ok! Så du visste att priset skulle vara på ca 6 kr/kWh nu i sommar. Så du band till 3:- i mars alltså?
Ge dig. Du, precis som alla oss andra, har absolut noll koll annat än att vi kommer att bli fattigare pga klåpare som makthavare.
Var har du fått uppgift om att jag skulle ha bundit elpris i mars - 22 kan jag inte förstå, det måste vara någon fantasi du har eller om du kanske fabulerar fritt?
skitsnack jag har ingen kollektiv här på 2 mil. Bor man i Stockholm finns kollektiv överallt och alla där behöver knappast gå 2 mil först för att ens kunna hoppa på en buss. Jag är i Stockholm ibland och hittills har jag kunnat ta mig hur smidigt som helst dit jag ska än att behöva ta sig 2 mil på egen hand för att sen ta sig till stan 5 mil bort. Därifrån kan jag välja vart jag vill med kollektiv!J Johan.Andersson.81 skrev:Jag skulle säga att det är lika enkelt att transportera sig utan bil i Stockholm som med bil på landsbygden. Det som skiljer är att kostnaden för kollektivtrafik är betydligt billigare än bil. Att transportera sig med bil i Stockholm är lika besvärligt som att transportera sig med kollektivtrafiken på landsbygden enligt min mening.
Självbyggare
· 252 inlägg
Lyssna på musik eller spela Pokemon Go drar inte så hemskt mycket data så det borde inte kräva ett abonnemang med obegränsat med data. På jobbet kanske det finns ett öppet wifi i närheten? Typ Telia Wifi? Sen kan du också ha ladda ner dina låtlistor till telefonen i Spotify, då behövs inte heller mycket data.H Hammarspik skrev:Om jag skaffar fiber jag hittade för 229 i månaden. Då har jag fri surf hemma. Men jag lyssnar på Spotify hela dagarna på jobbet genom telefonen och sonen är ute och spelar mycket Pokémon på telefonen. Ska vi ha fri surf på telefonen med? Isåfall ser det ut som det blir en kostnad på 400-500 där med. Och då blir internetet vi har nu typ billigare? Nu betalar vi ca 700 och har fri surf hemma och fri surf på våra telefoner. Dålig teckning hemma men det är en annan sak..
blir bara en orosmoment om jag typ känner att nä nu lyssnar jag inte för att spara på surf
Tack för tipset visste inte man kunde ladda ner låtar till telefonenJ Johan.Andersson.81 skrev:Lyssna på musik eller spela Pokemon Go drar inte så hemskt mycket data så det borde inte kräva ett abonnemang med obegränsat med data. På jobbet kanske det finns ett öppet wifi i närheten? Typ Telia Wifi? Sen kan du också ha ladda ner dina låtlistor till telefonen i Spotify, då behövs inte heller mycket data.
Då har du inte problem med pengarna inte räcker om du sätter värderingar före pris. Sedan har jag bestämt för mig att sådana ägg du beskriver inte säljs mer? Brukar vara från frigående höns och extrapris. Ägg håller länge, långt efter bäst före dratum så det är en vara som är bra att hamstra när den är billig.H Hammarspik skrev:Jag har kollat upp allt det där förutom byta A-kassa jag skrev 200 men betalar 170. Men kanske ska byta
Vet du vad det är för ägg du köper för 1.30 styck? Kan det vara från höns som sitter instängda och på varandra i en bur dygnet runt? Isåfall betalar jag hellre 4 kronor per ägg bara dom är frigående och har ett bra liv.
Kolla upp alfa a-kassan. Kan vara billigare och är inte ansluten till något fack
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, och det tror du inte fler gjorde? Ingen, jag upprepar: INGEN, kunde tro att det skulle hålla i sig för all överskådlig framtid. Inte du heller, för då hade du väl bundit längre än ett ynka år, eller? Det är ju det som är hela poängen med min protest mot dina uttalanden. Om man vet så fixar man, men ingen visste. Punkt.F fribygg skrev:Nä jag såg att priset var knappt en krona/kWh i sept - 21 och band då ett år till ett pris lägre än så, nu med facit i hand är det ju lätt att vara efterklok och ångra att man inte band på längre tid men det gjorde inte jag och får nu betala vad det kostar om jag inte kan ersätta den inköpta elenergin med något egenproducerad.
Var har du fått uppgift om att jag skulle ha bundit elpris i mars - 22 kan jag inte förstå, det måste vara någon fantasi du har eller om du kanske fabulerar fritt?
Läs igen.
Självbyggare
· 252 inlägg
Att ha buffert för allt oförutsägbart är en omöjlighet. Däremot behöver man ha en buffert för förutsägbara plötsliga händelser. Ju större risk och konsekvens, desto högre buffert.AndersMalmgren skrev:
Den som är skuldtyngd och beroende av köpt energi samt har svårt att anpassa sig till den nya verkligheten kan nog uppleva sig som "fattigare"Cancerman_777 skrev:
Den som har förmåga och möjlighet att anpassa sig och sitt beteende efter den nuvarande situationen kan kanske skaffa sig sundare transport och matvanor, uppvärmning med lokalproducerat biobränsle och rentav få ett bättre och nyttigare liv utan så mycket bilåkning och med mer fysiskt utomhusarbete med egen ved och kanske med egen odling av åtminstånde potatis och rotsaker.
Självbyggare
· 252 inlägg
60000 i veterinärbelopp och 25% rörligt, men månadskostnaden är så mycket lägre än din försäkring att troligtvis lönar sig i längden. Sen kan man ju förstås aldrig veta hur ofta och till vilken kostnad veterinärbesök behövs.H Hammarspik skrev:
Självbyggare
· 252 inlägg
Jag tror att du missförstod vad jag menade. Jag var nog otydlig. Jag menar inte att det är smidigt med kollektivtrafik på landsbygden, tvärtom. På samma sätt är det osmidigt med bil i Stockholm.H Hammarspik skrev:skitsnack jag har ingen kollektiv här på 2 mil. Bor man i Stockholm finns kollektiv överallt och alla där behöver knappast gå 2 mil först för att ens kunna hoppa på en buss. Jag är i Stockholm ibland och hittills har jag kunnat ta mig hur smidigt som helst dit jag ska än att behöva ta sig 2 mil på egen hand för att sen ta sig till stan 5 mil bort. Därifrån kan jag välja vart jag vill med kollektiv!
Självbyggare
· 252 inlägg
Jag såg sen att du använder gratisvarianten av Spotify. Man kan nog bara ladda ner med betalabbonemang. Men beroende på hur mycket data du använder till Spotify så kan det löna sig att betala för Spotify och ha ett billigare mobilabonnemang med mindre datamängd. Jag klarar mig oftast på 6 GB och då lyssnar jag på musik både på Spotify och radio och kollar lite film i mobilen.H Hammarspik skrev: