T
M Morgonskiftet skrev:
Nä. Katt och hund är inte samma sak som barn. Larvig jämförelse. Självklart måste katt och hund bort före. Inget konstigt med det
TS skrev ju i något inlägg att hon älskar djuren lika mycket som sina barn.:surprised:

Så ni som vill att hon ska lämna ifrån sig djuren kan ju glömma det.

• Gilla
dibb
  • Laddar…
T tank77 skrev:
TS skrev ju i något inlägg att hon älskar djuren lika mycket som sina barn.:surprised:

Så ni som vill att hon ska lämna ifrån sig djuren kan ju glömma det.
Då verkar TS ha en vettig inställning till djur. Till skillnad från många som kommenterat.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det kan vi absolut enas om. För mig betyder djur alltid mer än människor då djuren inte är de som förstör planeten.

Nej, det får man inte hoppas, men tyvärr så är det extremt många som släpper ut kaniner, katter, osv i det fria när de inte längre är underhållande. Det borde vara skottpengar på de personerna och den typen av agerande.
Intressant världsbild. En surrikat eller kanin ska alltså avrättas före en människa om döden krävde ett liv?
Håller du samma standard för lejon som långsamt sliter i sig köttet från en levande hjort?
Visst människan är kapabel till mycket ont, men också gott. Djuren följer inte moraliska koder och kan inte göra goda handlingar lika lite som onda. De kan inte förstöra den här planeten medvetet, människor kan - men kan också ta hand om den. Så att säga att djuren är bättre än människor blir som att jämföra äpplen och apelsiner. Så tänker jag kring det hela.

Rkarlsson skrev:
Just det med tandläkaren vill jag nog ändå inflika att en årlig kontroll är vettig, det är så liten kostnad att ta bort lite tandsten som sparar pengar i form av att man kan slippa laga tänder eller få tandlossning.

Men allt gott i gott gott ryker om man ska spara pengarna.
Ja det är nog så. Jag är lite dumsnål ibland. Men godis är onödigt och dumt egentligen. Synd nog väldigt gott.

J jonatown skrev:
Intressant världsbild. En surrikat eller kanin ska alltså avrättas före en människa om döden krävde ett liv?
Håller du samma standard för lejon som långsamt sliter i sig köttet från en levande hjort?
Visst människan är kapabel till mycket ont, men också gott. Djuren följer inte moraliska koder och kan inte göra goda handlingar lika lite som onda. De kan inte förstöra den här planeten medvetet, människor kan - men kan också ta hand om den. Så att säga att djuren är bättre än människor blir som att jämföra äpplen och apelsiner. Så tänker kring det hela.
Djuren lyder inte under mänskligt kodad juridik som är baserad på människans snäva uppfattning. Alltså kan inte djur hållas ansvariga för handlingar, annat än i bananrepubliker (jag läste någonting om att en ko eller gris avrättats i ett/en muslimskt styrt land/region).
Vad har människan gjort för gott? Som den inte förstört först och sedan försöker återställa.
Djur har visst det logik, etik, moral, osv. Du verkar inte speciellt kunnig om djur. Det finns gott om forskning på massor av arter där det påvisas minne, emotioner, logik, uppfinningskapacitet, osv.
Ok, om människor kan ta hand om planeten; varför utrotas x antal arter varje dygn? Är du en klimatkrisförnekare? Eller anser du att vi förvaltar jorden bra fastän krisen närmar sig med stormsteg?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Är du helt medvetslös? Är du för lat för att läsa tråden ska du i varje ge fan i att skriva oförskämda inlägg!
Till skillnad från dig svarade hon vänligt på vad hon ändrat på och jag kom fram till att det var små eller inga direkta ändringar. Att inte förstå vad som är problemet när man har en bil på 6600 och privatlån på 2200 som är det största problemen är vad alla inte verkar lyckas få henne att förstå. Det får inte att äta kakan och ha den kvar. Mycket enkelt. Minska utgifterna eller öka intäkterna.

engs engs skrev:
Hur går det till, finns det inte nån regel om att man bara får ta ut föräldraledigt samtidigt visst antal dagar? Typ 30 dagar eller så.
Jo för ett och samma barn. Vi är föräldralediga för var sitt barn då vi blev välsignade med dubbel tillökning.

P
J jonatown skrev:
Ja det är nog så. Jag är lite dumsnål ibland. Men godis är onödigt och dumt egentligen. Synd nog väldigt gott.
Ja du borde gå dit en gång iallafall vartannat år ;) De kommer gamla du tacka dig för. Om du har otur får du betala för allt du snålade på när du är lite äldre i form av att sätta in nya tänder.

Godis är gott. Men totalt onödigt och något man kan vara utan.

Unikt namn
H Hammarspik skrev:
Om jag skaffar fiber jag hittade för 229 i månaden. Då har jag fri surf hemma. Men jag lyssnar på Spotify hela dagarna på jobbet genom telefonen och sonen är ute och spelar mycket Pokémon på telefonen. Ska vi ha fri surf på telefonen med? Isåfall ser det ut som det blir en kostnad på 400-500 där med. Och då blir internetet vi har nu typ billigare? Nu betalar vi ca 700 och har fri surf hemma och fri surf på våra telefoner. Dålig teckning hemma men det är en annan sak..

blir bara en orosmoment om jag typ känner att nä nu lyssnar jag inte för att spara på surf
Du behöver inte ha fri surf för pokemon go, eller Spotify för den delen.
Om ni har för vana att ansluta till gratis wifi när det finns borde ni klara er med förhållandevis normala abonnemang.

Telefonen kommer ihåg hur mycket data olika appar förbrukat de senaste månaderna så mam behöver inte gissa.
För Samsung gå in i Inställningar och sök efter dataanvändning så hittar du där. Borde finnas liknande för Iphone.
Såhär kan det se ut:
Skärmbild av en telefon med en graf och statistik över mobildataanvändning för olika appar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanligtvis sticker dataanvändningen iväg på sommar/semester månaderna.
Men alla abonnemang utan bindningstid brukar gå att justera upp/ner så det ska inte vara något problem om man sätter en för låg gräns. Din operatör kommer att vilja sälja fler GB till dig så fort det går.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Kollat om du kvalificerar för bidrag? Typ bostadsbidrag pga låg inkomst och 2 barn i hushållet.
Sedan The ugly truth dyrt med husdjur kolla om någon kan tänkas ta hand om de tillsvidare eller ta över husdjuren helt.
Mobilt är tok för dyrt med det du har och bör gå skaffa billigare telefon, billigare abonnemang med max utgift på 400kr per månad där.
Dra ner på amortering och ev räntor om möjligt.
Matkostnader brukar vara något man kan minska enormt mycket på och det går söka tips på nätet om just detta. Ät aldrig utemat! Dricka, godis, snus, cigg osv dra ner till absolut minimum eller sluta helt. Vatten är billigare att dricka :)
Som många andra också sagt rangordna och kapa det längst ned på listan oavsett om det är obekvämt eller ej.
Flytta närmre jobbet och hitta en förskola/skola med närhet och kapa bilkostnader genom att gå och cykla kan alltid bli ett alternativ också. Bilen är oftast det dyraste i dagens hushåll.

Orkade tyvärr inte lösa igenom allt så kanske bara blev upprepad sorry :)

MathiasS MathiasS skrev:
Närmare 70% av hushållen i Stockholms län har en bil. 15% av dessa har två bilar.

Att det är enkelt att transportera sig utan bil bara för att man bor i storstad är nog ett av de största missförstånden bland lantisar.
Jag skulle säga att det är lika enkelt att transportera sig utan bil i Stockholm som med bil på landsbygden. Det som skiljer är att kostnaden för kollektivtrafik är betydligt billigare än bil. Att transportera sig med bil i Stockholm är lika besvärligt som att transportera sig med kollektivtrafiken på landsbygden enligt min mening.

J jonatown skrev:
Har en chimpans dåligt samvete för att den brutalt dödade en annan chimpans som inte gjort den något ont eller elakt?

Tja, varken du eller jag kan ju faktiskt helt svara, men det är ganska uppenbart att människor har funktioner som inbegriper moral, tankar om meningen med livet, skönhet, ont och gott. Vi har en ständig röst inom oss som väger våra handlingar.
En hund som gör något hussen förbjudet är ledsen för att den går emot hussens uppfostran, inte för att det i hunden finns en tanke: "det är moralislt rätt att göra si eller så"

Jag håller med dig om att planeten förstörs, men du verkar ha en bild av den endast förstörs. Det finns ju massor av människor, föreningar, organisationer som gör massa gott för planeten.
Är det då "människans" fel? Eller är det vissa människors fel?
Om det är vissa människor, är det vissa människor och inte människan i sin helhet som är boven.

Klimatförnekare... Alltså det ordet är helt otroligt. Hur i hela världen kan man förneka klimat?
Jag förnekar inget klimat. Däremot läser jag lätt igenom grön skrämselpropganda som egentligen bara har politiska makt och pengarontressen (men som för visso har välvillig många (tyvärr lite uppskrämda) miljövänner. Läs Al gore's profetior om att världen i princip skulle vara helt förstörd för länge sedan och förstå att det ligger i vår tid att spela kortet miljö för att driva igenom dittan och dattan.
Sen - jag är militant motståndare mot riktigt miljöförstörelse - fabriker i Asien som släpper ut skit rätt i floden förbi.
Eller all den plast som förstör haven. Det är otroligt tragiskt.

Att sätt djuren före människan, är dock ingen lösning på den problematik du beskriver. Det är i alla fall inte min övertygelse.
Ja, det kan den ha. Läs på i forskningen.

Det är exakt lika uppenbart att djur har de förmågorna. Olika arter har olika strukturer och funktioner, och dessa är inte uteslutande baserade på drifter.

Det är din tolkning av hundens reaktion. Det är inte likställa med att det är sanningen bara för att du tycker dig se det. Återigen; läs på inom forskningen.

Säg EN sak som människan bidragit med som är god utan att människan först förstört det. En enda sak.

Du läser dåligt. Jag skrev klimatkrisförnekare. Ditt sista stycke pekar mot att du är just det. Visst finns det propaganda, egenintresse och feltänk i miljörörelsen, men forskningen, isprover och en vansinnig massa annat talar sitt tydliga språk, och det är inte att det kommer att gå bra...

Det är min övertygelse. Planeten hade mått våldsamt mycket bättre utan människan. Det är också någonting som inte går att förneka.

"Fun" fact: det värsta du som människa kan göra mot klimatet, planeten och miljön är att skaffa barn.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
eller att elen under sommaren skulle kosta mer än i vintras per kWh.
Jo det kunde man förutse redan i sept-21 då priset var runt kronan/kWh dvs dyrare än både feb och apr-22

Sommartid brukar kärnkraften vara stängd för underhåll och så har det ju varit i kanske 40 år så det kommer knappast som en överraskning att priserna går upp då stor del av den planerbara kraften i södra Sverige antingen har lagts ned eller är stängd för underhåll den period på året som värmebehovet är som lägst.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du behöver inte ha fri surf för pokemon go, eller Spotify för den delen.
Om ni har för vana att ansluta till gratis wifi när det finns borde ni klara er med förhållandevis normala abonnemang.

Telefonen kommer ihåg hur mycket data olika appar förbrukat de senaste månaderna så mam behöver inte gissa.
För Samsung gå in i Inställningar och sök efter dataanvändning så hittar du där. Borde finnas liknande för Iphone.
Såhär kan det se ut:
[bild]

Vanligtvis sticker dataanvändningen iväg på sommar/semester månaderna.
Men alla abonnemang utan bindningstid brukar gå att justera upp/ner så det ska inte vara något problem om man sätter en för låg gräns. Din operatör kommer att vilja sälja fler GB till dig så fort det går.
.

det står aktuell period 205 gb inga datum

F fribygg skrev:
Jo det kunde man förutse redan i sept-21 då priset var runt kronan/kWh dvs dyrare än både feb och apr-22

Sommartid brukar kärnkraften vara stängd för underhåll och så har det ju varit i kanske 40 år så det kommer knappast som en överraskning att priserna går upp då stor del av den planerbara kraften i södra Sverige antingen har lagts ned eller är stängd för underhåll den period på året som värmebehovet är som lägst.
Jaha! Så du har en bättre kristallkula än företagen inom branschen? Intressant. Du borde sälja dina "kunskaper" till dem och tjäna grova pengar.
Ok! Så du visste att priset skulle vara på ca 6 kr/kWh nu i sommar. Så du band till 3:- i mars alltså?

Ge dig. Du, precis som alla oss andra, har absolut noll koll annat än att vi kommer att bli fattigare pga klåpare som makthavare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.