Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag säger att då får man dra ner på sina egna kostnader och sätta djuren före sig själv. Så enkelt är det. Har TS nu skaffat djur så får TS se till att de har det så bra de bara kan ha det, precis som med TS barn. Jag tycker det är beklämmande att vuxna människor har så extremt osmaklig syn på levande varelser som uppvisat i denna tråden. Djuren finns i TS ansvar och skall till sista öre ha det bra och varken säljas eller skänkas bort. Det är ett ansvar vi människor tar på oss när vi adopterar djur.
Förhoppningsvis lär sig TS att det kommer att göra ont med kostnaderna, och kanske tänker ett varv till innan nästa adoption.
jag har haft djur i hela mitt liv. Redan som barn och sen egna djur senaste 15 åren. förra hunden fick jag ta med när jag flyttade hemifrån. För mig har det alltid varit självklart att ha en hund vid sin sida för så har det varit för mig sen jag föddes

P Pin skrev:
Ja så kan TS välja att göra i nuläget, och det är det hon skriver att hon gör också.

Om det går riktigt illa ekonomiskt för en hundägare, så att det blir att leva på existensminimum, hur tycker du då att man ska agera? Spara mer än 1000 kr i månaden på sina egna och barnens egna omkostnader som pengarna nätt och jämnt räcker till innan hindens omkostnader är betalade? Eller ska hunden också få bidrag? Eller ska staten ta över hunden och adoptera den vidare? Kanske är mina idéer dåliga och du har bättre.
Jag anser att alla borde genomgå licensiering för att såväl skaffa barn som djur. Inget av det är en rättighet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har lite dålig koll på vad som är sockerrik mat då det finns kolhydrater i typ allt. Men läsk och godis intar jag sällan.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag anser att alla borde genomgå licensiering för att såväl skaffa barn som djur. Inget av det är en rättighet.
Jo det vore något det. Även retroaktivt?

P
P Pin skrev:
Kinas linje passar väl bra med barn.........

P Pin skrev:
Ja, varför inte? Har vi inte sett tillräckligt många missbrukare som vansköter sina barn/djur? Är det inte långt vettigare att ge dem trygga hemförhållanden?

P
H Hammarspik skrev:
Har lite dålig koll på vad som är sockerrik mat då det finns kolhydrater i typ allt. Men läsk och godis intar jag sällan.
Finns tonvis med info via nätet. Bara att söka. Så lär du dig saker samtidigt =)

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Men när du är ensamstående kan du väl kanske få bostadsbidrag. Att säga upp tandvårdsförsäkring tycker jag inte är någon bra idé. Så dyrt som det är att gå till tandläkare så är det nog bra ha så man kan få tillbaka en del. Antar att du har alla försäkringar hos samma bolag för annars sparar man ju en del genom att ha det. Du betalar hyra men ingår alltså inte uppvärmningen i den? Sedan betalar du 50 :-/månad som nyckelkund. Liten summa visst men då ska du ju utnyttja det du betalar för och få råd av din privata bankman när det gäller ekonomin för annars är det ingen idé betala för det

Rkarlsson skrev:
Kinas linje passar väl bra med barn.........
Kina har lyckats ”för bra” med sin ettbarnspolitik. Nu när de vill ha större befolkningsökning så har familjerna vant sig vid hur bekvämt och billigt det blir med endast ett barn så även om de får skaffa fler barn så hör de inte det.

• Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
jag har dåliga tänder och är hos tandläkaren regelbunden och behöver de. Tandsten heeeeela tiden och det pratades om tandlossning i framtiden
Då ska du gå till tandhygienist

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Men när du är ensamstående kan du väl kanske få bostadsbidrag. Att säga upp tandvårdsförsäkring tycker jag inte är någon bra idé. Så dyrt som det är att gå till tandläkare så är det nog bra ha så man kan få tillbaka en del. Antar att du har alla försäkringar hos samma bolag för annars sparar man ju en del genom att ha det. Du betalar hyra men ingår alltså inte uppvärmningen i den? Sedan betalar du 50 :-/månad som nyckelkund. Liten summa visst men då ska du ju utnyttja det du betalar för och få råd av din privata bankman när det gäller ekonomin för annars är det ingen idé betala för det
Tror inte jag kan betala räkningar utan nyckelkund jag ringde en gång och ville avsluta men det gick inte

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Tyvärr är det inte lätt att spara i ett singel-liv med två barn.
Spontant är det ju mobil + internet som sticker ut, där bör du nog kunna få ner summan lite. Särskilt om du struntar i fast Internet och istället kör via mobilen. Då borde du kunna få ett abb på runt 500-600kr per månad med obegränsat Internet och samtal.

Billån + försäkring. Detta hade ju ganska enkelt gå att få ner till en mycket lägre kostnad men med större risk genom att köpa en dålig bil och strunta i alla försäkringar förutom trafikförsäkring.
Givetvis brukar detta vara dumtsnålt då gamla bilar går sönder oftare...

Det låter kanske lite konstigt detta. Men att leva i ett hushåll med två inkomster underlättar förståss väldigt mycket. Det är kanske inte så romantisk anledning men...

Oavsett, kämpa på så löser det sig till slut!

H Hammarspik skrev:
Jag är inne lite då och då och läser men har inte hunnit läsa allt än. Blev mycket mer svar än vad jag hade tänkt så jag har helt enkelt inte hunnit svara på alla frågor ni ställt. Jag kommer läsa igenom tråden när jag hinner och suga åt mig allt som jag kan ändra och spara pengar på. En del saker ni skrivit är för mig omöjligt jag MÅSTE ha bil, sen kanske jag inte behöver en bil för 140 tusen.. ska tänka lite på den karamellen.

men det jag har gjort denna helgen och idag är

-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra

-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis

-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort

- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.

- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där

- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.

-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.

-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.

-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!

-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten

Är väldigt stolt över mig själv faktiskt det tog hela helgen och idag att ändra båda det ena och det andra men jag är säker på att det här är en bra början och kommer göra skillnad.

Mina djur kommer vara kvar och bil måste jag ha. Däremot måste jag inte ha just den här bilen som sagt men jag tror jag kommer gå back om jag säljer den just nu.

jag fortsätter med mitt jagande o spara pengar. Alla tips tar jag tacksamt emot. Ber om ursäkt att jag inte hunnit svara på allt men blev väldigt mycket på en gång
Bra jobbat! Ett tips angående djuren är att köpa maten från andra affärer än mataffär eller djuraffär. Vi köper Royal Canin i 10 kilos säck från ZooPlus till vår katt och 40-pack av Whiskas blötfoder på Rusta. Samma foder som finns på "vanliga ställena" men i större förpackningar och väldigt mycket billigare.

Vår kattförsäkring hos Folksam kostar 64:-/månad med 3000:- självrisk. Det är nog värt att överväga skulle jag säga.

J Johan.Andersson.81 skrev:
Bra jobbat! Ett tips angående djuren är att köpa maten från andra affärer än mataffär eller djuraffär. Vi köper Royal Canin i 10 kilos säck från ZooPlus till vår katt och 40-pack av Whiskas blötfoder på Rusta. Samma foder som finns på "vanliga ställena" men i större förpackningar och väldigt mycket billigare.

Vår kattförsäkring hos Folksam kostar 64:-/månad med 3000:- självrisk. Det är nog värt att överväga skulle jag säga.
Vad ligger vet beloppet på och den rörliga delen? Förmodligen mycket sämre än vad jag har

Minska kostnaderna är en sak, nu ska det sparas också.

Om du nu tycker att du sparat X kr i månaden, gör då så att du direkt vid lön, helst automatiskt, för över X kr till ett sparkonto. Eller vilket belopp du nu vill spara. Så undviker du att anpassa dig efter nya vanor oavsiktligt. Verkar som det är flera tusen i månaden. Kanske är du snart av med privat- och billån och kan spara ännu mer?

Med detta upplägg kan man också lätt se när man lånat av sig själv genom att nalla från sparkontot någon månad.

Jag tror du också kommer märka hur stora icke-fasta men helt förutsägbara kostnader är: bildäck, bilservice, födelsedagspresenter, m.m.

• Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.