P Pin skrev:
Det kan bara du svara på och det gör du också, men utan att underbygga svaret med siffror.
Siffror hade du fått om du frågat, istället för att hitta på egna siffror.
25 kr milen är väl endast deltakostnaden i så fall
Mm, det var därför jag skrev det ja. Om man ersätter det med taxi så blir det ingen besparing, totalt sett.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
jag kan avstå Spotify. Betalar inte för den tjänsten men att lyssna på musik utan reklam är väl inte lyx egentligen? Jag klarar mig värre för sonen som spelar Pokémon med kompisar.. ska jag säga nej nu får du inte spela det spelet mer för mamma måste spara pengar.. är bra motion på köpet..

skrev innan vart resterande går men ca 5000 på mat hygien 3000 på diesel och resten till djurfoder och saker barnen behöver
Gällande Spotify kan du ha en spellista med hämtade låtar. Tar mer utrymme på telefonen men gör att du kan lyssna på musik även utan nätuppkoppling. Bra även på t.ex resor med svajig uppkoppling :) På jobbet kanske det finns ett gästnät att koppla upp sig på dessutom.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Än så länge är de inte det. Tyvärr. Förhoppningsvis kommer det.
Jo, det är svinkonstigt att tro att an har rätt att nedprioritera en annan varelses liv.
Jag kan hålla med dig i princip att har man ett djur ansvarar man för dess välbefinnande. Om djuret blir sjukt och lider får man leka Gud och avliva det så det inte lider i onödan. Om det blir bara lite sjukt får man kota veterinären ta hand om det.

Detta sagt anser jag sällskapsdjur vara en helt onödig lyx. Om andra vill lägga tid och pengar på det har jag ingen åsikt om det. De måste dock ta väl hand om sina djur. Vid eventuella problem är det inte djurets fel, utan ägarens ansvar. Jag kan inte acceptera att kostnaderna ingår i existensminimum. När det gäller boskap antar jag att bonden har en mer strikt ekonomisk syn på hur djuren ska försäkras och vårdas då de inte är familjemedlemmar på samma sätt som sällskapsdjur.

Men för att uppfylla det jag skrev om i början måste djurets ägare ha ekonomi för det. För att vara helt säker på att ha råd krävs då en buffert. En sexsiffrig sådan (worst case scenario om du får problem med ekonomin oredan när hunden är valp) enligt https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Funderar-du-pa-hund/vad-kostar-det-att-ha-hund För en hund. För fler djur mer buffert, Eller så får man prioritera ner andra kostnader som rör en själv.

Jag antar att ingen hundägare avsätter från början 200000 kr på ett konto som bara används till kostnader för hunden. Och då kommer ett antal hundägare komma i den här situation vi diskuterar när ekonomin blir ansträngd av olika anledningar.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Siffror hade du fått om du frågat, istället för att hitta på egna siffror.

Mm, det var därför jag skrev det ja. Om man ersätter det med taxi så blir det ingen besparing, totalt sett.
Jag har frågat dig flera gånger om siffror, men nu tycker jag vi struntar i dem.

Nej det var inte det du skrev och det var just det jag anmärkte på.

N Norlinskan skrev:
Gällande Spotify kan du ha en spellista med hämtade låtar. Tar mer utrymme på telefonen men gör att du kan lyssna på musik även utan nätuppkoppling. Bra även på t.ex resor med svajig uppkoppling :) På jobbet kanske det finns ett gästnät att koppla upp sig på dessutom.
Hur i h*lv*te kan man kosta på sig Spotify om man har begränsad ekonomi och dessutom är oroligt lagd!

Jag är ekonomiskt oberoende och får mer i aktieutdelning än min lön varje år som inte heller är låg. Varför betala för Spotify när obegränsat med musik finns på ett flertal appar helt gratis. Snacka om WT.

• Haha
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.

Sälj dina djur.
Sälj bilen, köpa en Citroën c1
Säg upp tandvårdsförsäkringen, sluta upp med godis/snacks och borsta varje morgon kväll. (Jag har inte gått till tandläkaren på massa år)
Hitta ett mycket bättre internetavltal!
Finn en partner som du älskar och där ni tillsammans kan dela på ekonomin.
Tilläggsiolera fönster med genomskinlig luftig skumplast.
Köp billigare mat, bönor, linser, rabatterade matvaror och kaloririk mat.
Havregryn varje morgon

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag kan hålla med dig i princip att har man ett djur ansvarar man för dess välbefinnande. Om djuret blir sjukt och lider får man leka Gud och avliva det så det inte lider i onödan. Om det blir bara lite sjukt får man kota veterinären ta hand om det.

Detta sagt anser jag sällskapsdjur vara en helt onödig lyx. Om andra vill lägga tid och pengar på det har jag ingen åsikt om det. De måste dock ta väl hand om sina djur. Vid eventuella problem är det inte djurets fel, utan ägarens ansvar. Jag kan inte acceptera att kostnaderna ingår i existensminimum. När det gäller boskap antar jag att bonden har en mer strikt ekonomisk syn på hur djuren ska försäkras och vårdas då de inte är familjemedlemmar på samma sätt som sällskapsdjur.

Men för att uppfylla det jag skrev om i början måste djurets ägare ha ekonomi för det. För att vara helt säker på att ha råd krävs då en buffert. En sexsiffrig sådan (worst case scenario om du får problem med ekonomin oredan när hunden är valp) enligt [länk] För en hund. För fler djur mer buffert, Eller så får man prioritera ner andra kostnader som rör en själv.

Jag antar att ingen hundägare avsätter från början 200000 kr på ett konto som bara används till kostnader för hunden. Och då kommer ett antal hundägare komma i den här situation vi diskuterar när ekonomin blir ansträngd av olika anledningar.
Jag säger att då får man dra ner på sina egna kostnader och sätta djuren före sig själv. Så enkelt är det. Har TS nu skaffat djur så får TS se till att de har det så bra de bara kan ha det, precis som med TS barn. Jag tycker det är beklämmande att vuxna människor har så extremt osmaklig syn på levande varelser som uppvisat i denna tråden. Djuren finns i TS ansvar och skall till sista öre ha det bra och varken säljas eller skänkas bort. Det är ett ansvar vi människor tar på oss när vi adopterar djur.
Förhoppningsvis lär sig TS att det kommer att göra ont med kostnaderna, och kanske tänker ett varv till innan nästa adoption.

• Gilla
Målartjejen och 2 till
  • Laddar…
P
J jonatown skrev:
Sälj dina djur.
Sälj bilen, köpa en Citroën c1
Säg upp tandvårdsförsäkringen, sluta upp med godis/snacks och borsta varje morgon kväll. (Jag har inte gått till tandläkaren på massa år)
Hitta ett mycket bättre internetavltal!
Finn en partner som du älskar och där ni tillsammans kan dela på ekonomin.
Tilläggsiolera fönster med genomskinlig luftig skumplast.
Köp billigare mat, bönor, linser, rabatterade matvaror och kaloririk mat.
Havregryn varje morgon
Just det med tandläkaren vill jag nog ändå inflika att en årlig kontroll är vettig, det är så liten kostnad att ta bort lite tandsten som sparar pengar i form av att man kan slippa laga tänder eller få tandlossning.

Men allt gott i gott gott ryker om man ska spara pengarna.

B Boende45 skrev:
Hur i h*lv*te kan man kosta på sig Spotify om man har begränsad ekonomi och dessutom är oroligt lagd!

Jag är ekonomiskt oberoende och får mer i aktieutdelning än min lön varje år som inte heller är låg. Varför betala för Spotify när obegränsat med musik finns på ett flertal appar helt gratis. Snacka om WT.
Rkarlsson skrev:
Har bergvärme och kamin på första våningen. Bytt alla gamla fönster till 3-glas. Så kom inte med tips kan jag tycka. Har 16 grader när vi inte är hemma och eldar upp när vi är hemma.

Det jag påpekar är att du överdriver bränslepriset. Och lyser ut värsta apokalypsen. För tusan folk har ju haft minst 6 månader på sig innan nästa kylperiod kommer.

Om man haft jobb hela sitt liv och bott i sitt hus hela sitt liv så är det ju bara att beklaga att man inte i hela sitt liv förutsett att man måste ha pengar liggandes.

Men vi diskuterar inte någon som har ont om pengar i denna tråden, den personen har gott om pengar men vill spara mer.
Jag har aldrig i hela mitt liv betalat för Spotify för jag tycker de är onödiga pengar!!! Snälla läs ordentligt innan ni kommenterar. Däremot lyssnar jag på Spotify med reklam alltså kostnadsfri men behöver ha Wi-Fi för de. Men jag klarar mig utan Wi-Fi utanför hemmet och utan Spotify

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Just det med tandläkaren vill jag nog ändå inflika att en årlig kontroll är vettig, det är så liten kostnad att ta bort lite tandsten som sparar pengar i form av att man kan slippa laga tänder eller få tandlossning.

Men allt gott i gott gott ryker om man ska spara pengarna.
jag har dåliga tänder och är hos tandläkaren regelbunden och behöver de. Tandsten heeeeela tiden och det pratades om tandlossning i framtiden

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
jag har dåliga tänder och är hos tandläkaren regelbunden och behöver de. Tandsten heeeeela tiden och det pratades om tandlossning i framtiden
Se till att ha medium hårdhet på tandborsten.

H Hammarspik skrev:
när hon skadade sig gick det på 60 tusen och tack vare försäkringen betalade jag 9 tusen
Du får ursäkta, men jag har inget till övers som tycker att en katt är värd nio tusen kronor. Vad producerar katten? Den tar några möss. Skaffa ett får istället, eller en ko. Det vänder sig i magen på mig när jag tänker på hur många människor i världen som lever på tio kronor om dagen. Du skall inte klaga om att ha ont om pengar när du slösar så ogudaktigt.

• Gilla
  • Arg
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jag säger att då får man dra ner på sina egna kostnader och sätta djuren före sig själv. Så enkelt är det. Har TS nu skaffat djur så får TS se till att de har det så bra de bara kan ha det, precis som med TS barn. Jag tycker det är beklämmande att vuxna människor har så extremt osmaklig syn på levande varelser som uppvisat i denna tråden. Djuren finns i TS ansvar och skall till sista öre ha det bra och varken säljas eller skänkas bort. Det är ett ansvar vi människor tar på oss när vi adopterar djur.
Förhoppningsvis lär sig TS att det kommer att göra ont med kostnaderna, och kanske tänker ett varv till innan nästa adoption.
Ja så kan TS välja att göra i nuläget, och det är det hon skriver att hon gör också.

Om det går riktigt illa ekonomiskt för en hundägare, så att det blir att leva på existensminimum, hur tycker du då att man ska agera? Spara mer än 1000 kr i månaden på sina egna och barnens egna omkostnader som pengarna nätt och jämnt räcker till innan hindens omkostnader är betalade? Eller ska hunden också få bidrag? Eller ska staten ta över hunden och adoptera den vidare? Kanske är mina idéer dåliga och du har bättre.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
P
H Hammarspik skrev:
Ja då ska du inte sluta gå dit heller, lyd hygienistens råd och skit i alla andras råd om tänder i denna tråden. Men du ska absolut sluta med ALLT tillsatt socker eller sockerrik mat.

• Gilla
Betty72 och 2 till
  • Laddar…
jag har haft djur i hela mitt liv. Redan som barn och sen egna djur senaste 15 åren. förra hunden fick jag ta med när jag flyttade hemifrån. För mig har det alltid varit självklart att ha en hund vid sin sida för så har det varit för mig sen jag föddes

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.