MmeMim MmeMim skrev:
Ja jag läste det, och som jag skrev kan man alltså ha 30 och köpa till vid behov.
Tror inte man kan köpa till vid behov om skadan redan har skett, det vill jag inte riskera

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag får det till 250 mindre i månaden... Elen blir nog densamma och resten är utan åtgärd eller inte ännu realiserat.
tar lite tid med uppsägningstid 30 dagar. Annars sparar jag ca 800 med mobilen-

sen sparar jag 100 på hundförsäkringen
150 på kattförsäkringen

elen tror jag blir minst 100 billigare bara årsavgiften är 400 billigare plus den rörliga skulle vara billigare än eons.

djurfodret kommer vara billigare för jag kommer köpa billigare mat eller beställa på nätet bara där blir det 200 billigare minst till hunden och katten

sen började jag köpa den billigare varianten i mataffär så där tror jag jag kommer spara 1500 i månaden.

så jag är uppe i 2800.. vissa saker minskar redan i slutet på augusti resten månaden efter. Maten känns av redan nu sist jag handlade

Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
men det jag har gjort denna helgen och idag är

-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra

-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis

-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort

- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.

- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där

- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.

-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.

-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.

-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!

-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten

Hej,

Korta reflektioner på ovan:

- Kika på Kundkfraft.se som har extra bra erbjudande hos Hallon för mobilabonnemang samt mobilt abonnemang. Tror du kan komma undan med ca 450kr totalt istället för 700kr (beroende på hur mycket surf du behöver).

- En bank har inget initiativ att erbjuda lägre ränta i en ompaketering utan lite press. Kolla med konkurrenterna först sedan hör du av dig till din bank igen och ber dem matcha (så slipper du att byta bank). Vad är storleken på privatlånet och räntan du har idag?

- Säg upp bilförsäkringen NU så ka du se att försäkringsbolaget hör av sig någon månad innan försäkringen löper ut och ger dig ett mycket bättre erbjudande.

- Kan du tanka el till en elbil gratis på jobbet kanske? Då föreslår jag att du säljer din nuvarande bil och leasar en billig begagnad elbil som du tankar på jobbet. Du får loss kanske 120 000kr och sänker drivmedelskostnaden (oavsett om du betalar för att tanka el hemma eller får det gratis på jobbet mot att tanka bensin för 1500kr/mån trots höga elpriser). MG kan du läsa för 2500-3000kr per månad. Med de 120 000kr betalar du del av dina privatlån för det är en stor bov dramat vad gäller dina kostnader. Sedan är väl leasing inte det bästa alternativet men du slipper väl värdeminskningen och att binda upp kapital

/Franky

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Både billån och privatlånet äter upp väldigt mycket. Är det inget du kan lösa/bli av med? Försäkring på en katt har ja aldrig varit med om. Är de en utställningskatt? Samt mobil/internet för 1200:-? De betalar jag ca 400:- för.

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.

Det enda som jag tänker på är de två lånen som du har.

Antar att det är 3.000 kr ink Ränta & Amortering samt 2.300 inkl Ränta och amortering ?

Om du kan lyckas låna den totala summan hos en annan långivare helst till lägre ränta. Så blir summan lägre per månad om man lägger lånet på lite längre tid.

Jag vet att många (med mig) egentligen tycker att det inte är lönsamt att göra så om man ser till totalsumman som man betalar tillbaks i förhållande till vad man lånat. Men det kanske lättar din ekonomiska situation på månadsbasis.

7.200 kr per år på bilförsäkring kan du säkert hitta billigare om du dealar lite. Men det blir inte många mer kronor per månad tyvärr. Har du barn och bil och hus på samma bolag ?

Lycka till :cool:

H Hammarspik skrev:
Tror inte man kan köpa till vid behov om skadan redan har skett, det vill jag inte riskera

tar lite tid med uppsägningstid 30 dagar. Annars sparar jag ca 800 med mobilen-
Ja, sen verkar det vara stopp

S
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara Pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

Ser ej vad du tjänar..
Bara du inte säger att du röker upp 3000:-/månad som alla loosers i lyxfällan. Har du normal inkomst så har du ju minst 5000:- över efter matinköp

• Gilla
Vaskodagama
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
ska tänka på det där med knäckemacke och mjölk och morötter. 2 barn spelar fotboll 2 dagar var i veckan på olika dagar. Så 4 dagar i veckan. Jag tycker det är självklart dom ska få träna fotboll med kompisar men nu blir det träning 4 dagar i veckan + matcher på helger ibland.

Mobilen och internet är på gång. Har betalat av mobilen såg jag och imorgon ska jag ringa och säga upp internetet och fixa fiber. Så kommer bli kanske 400 istället för 1200!
Här har vi Vimla som mobilabonnemang. Fria samtal och sms. Frugan har 3gb/mån vilket räcker då hon mest använder wifi. Betalar 90kr/mån.
Skaffar du sedan till barnen får du och dom 10kr/mån i rabatt. Då betalar du 70kr och dom 90 kr vilket blir 250 kr/mån.
Barn får 8gb/mån för den summan. Det räcker gott för våra barn. Överbliven surf sparas. Ofta får man rabatt första månaderna och då brukar vi ta mer surf som vi sedan sparar och har i reserv.
Låga fasta kostnader är alltid bra. Använder du denna länken får du rabatt varje månad :
https://vimla.se/?201908260808410588

Gör en kalkyl över att privatleasa en elbil. för 5-6000kr i månaden kan du få en bra bil. Ladda på jobbet men om inte det går så ladda den hemma på natten. Om du skaffar ett rörligt timavtal på elen så är elen löjligt billig vissa tider på dygnet. Idag har elpriset legat på 2,50kr och i natt går prislappen ner till 5 öre. Jag har rörligt timpris och styr högförbrukarna som varmvattenberedare, tvätt-disk och tumling till nattens lågprisel mha timers.

Kom ihåg att om du leasar en bil så ingår försäkring, bränslet (elen) kan du ladda billigt, skatten är nästan noll på elbilar. Service, däck och oförutsedda fel behöver du inte heller betala.
Räkna nu på att du blir av med billånet, bränslekostnaderna, skatten, försäkringen, slitagedelar exv däck, service, reparationer mm. Gissar att det är mer än 6000kr i månaden
Mvh Orjan

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Behöver hon verkligen svara på den frågan?
Vad har vi med det att göra?

Dina tips är ju bra och de hoppas jag TS läser och använder sig av om de passar situationen.
Men det behöver hon ju inte redovisa här.
Anledningen är att många som får underhåll går konsekvent efter FKs nivåer för underhållsstöd och det är fel. Som underhållsskyldig förälder ska man stå för sin procentuella del av kostnaderna för barnen. Då räknas t ex fritidsaktiviteter mm in som inte ryms i underhållsstödet. Är det väldigt stor skillnad på levnadsförhållandena mellan föräldrarna och barnen enbart bor hos den med sämre förhållanden, ska den som tjänar mest betala standardtillägg för att jämna ut. Barnen har rätt att ta del av den andre förälderns överskott.

K Kaian86 skrev:
Både billån och privatlånet äter upp väldigt mycket. Är det inget du kan lösa/bli av med? Försäkring på en katt har ja aldrig varit med om. Är de en utställningskatt? Samt mobil/internet för 1200:-? De betalar jag ca 400:- för.

En vanlig bondkatt som betyder lika mycket för oss som hunden och hästarna jag tidigare haft.

• Gilla
Namealreadytaken och 6 till
  • Laddar…
C Carinasb skrev:
Då är det ju tfn internet o lån att se över.
Ja men det gäller hundralappar. Resten är baserat på den goda viljan och inga direkta uppoffringar.

S Elsamimmi skrev:
Ser ej vad du tjänar..
Bara du inte säger att du röker upp 3000:-/månad som alla loosers i lyxfällan. Har du normal inkomst så har du ju minst 5000:- över efter matinköp
Röker inte snusar inte spelar inte lägger ej pengar på pizza, läsk, godis

jag har ca 5000 över efter mat. 3000 går till diesel sen har jag 2 tusen till djurens mat och allt annat som behöver köpas till barnen bland annat.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mie K
H Hammarspik skrev:

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

Hej du kan byta mobilnät till hallon för 99kr/ mån 49kr de 3 första månaderna.
Kolla å jämför katt å hund försäkringarna med svedea/ agria/ Ica mm
Bilen är den ny? Är den äldre kanske det räcker med 1/2 försäkring eller rent av bara trafikförsäkring. Kolla även å jämför bilförsäkringen på en jämförelse sajt.
Dra ur tv, dator mm så att inget står å drar när ingen tittar. matkostnaderna kan du få ner om du kollar in sajten: mat under 10kr
Där finns även inköpslistor å veckomenyer.
Baka bröd själv, kakor koka sylt plocka blåbär lingon svamp å frys in, gör flädersaft om du har ett träd i närheten, har du kollat om du har rätt till bostadstillägg?
Handla kläder prylar till barnen på second hand, pingstkyrkan har bra saker.
Gå till biblioteket när du vill göra något för barnen, ibland finns det barnteater, där som är gratis.
Kyrkan har även många engagemang för familjer som inte kostar något. Kolla i din församling.
Det är dyrt med 2 barn när man är ensam i ekonomin, kan du gå bidragsförskott av FK på underhållet? Kan du söka socialbidrag?
Det finns fler sajter om att leva sparsamt
Hoppas det löser sig.

• Gilla
Carcoza och 2 till
  • Laddar…
Mie K Mie K skrev:
Hej du kan byta mobilnät till hallon för 99kr/ mån 49kr de 3 första månaderna.
Kolla å jämför katt å hund försäkringarna med svedea/ agria/ Ica mm
Bilen är den ny? Är den äldre kanske det räcker med 1/2 försäkring eller rent av bara trafikförsäkring. Kolla även å jämför bilförsäkringen på en jämförelse sajt.
Dra ur tv, dator mm så att inget står å drar när ingen tittar. matkostnaderna kan du få ner om du kollar in sajten: mat under 10kr
Där finns även inköpslistor å veckomenyer.
Baka bröd själv, kakor koka sylt plocka blåbär lingon svamp å frys in, gör flädersaft om du har ett träd i närheten, har du kollat om du har rätt till bostadstillägg?
Handla kläder prylar till barnen på second hand, pingstkyrkan har bra saker.
Gå till biblioteket när du vill göra något för barnen, ibland finns det barnteater, där som är gratis.
Kyrkan har även många engagemang för familjer som inte kostar något. Kolla i din församling.
Det är dyrt med 2 barn när man är ensam i ekonomin, kan du gå bidragsförskott av FK på underhållet? Kan du söka socialbidrag?
Det finns fler sajter om att leva sparsamt
Hoppas det löser sig.
tack för alla tips. Men soc bidrag när jag jobbar heltid och får ut 28 och väljer lägga pengar på djur.. nejj!!!! Jag bor långt ut i skogen och Telenor är bokstavligen piss härute måste kolla vad som funkar här överhuvudtaget i första hand.

vad är bostadstillägg?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
Ja jag läste det, och som jag skrev kan man alltså ha 30 och köpa till vid behov.
Då jag precis maxat försäkringen och fått ett sådant erbjudande så är det att du kan betala typ ytterligare en årsavgift så "fyller du på" så att du kan använda försäkringen igen för ett nytt tillfälle senare.

Dvs det hjälper dig bara om du har flera *olika* veterinärbehov under ett år. Och det gäller inte retroaktivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.