H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.

Vad har du mer för bilkostnader än lånet? Hur mycket kör du? Spontant en billigare bil och djurförsäkringarna, familjen måst gå före djuren, lite gambling, men det är den bistra verkligheten, du betalar över 10000 om året i djurförsäkringar, är det rimligt?
Privatlånet, nåt du kan omsätta i pengar och lösa bort det?
Boende, skaffa lägenhet med varmhyra, så slipper du ligga sömnlös för elräkningen.
Jobba extra? Om det funkar för ungarna, en helg i månaden gör ett par tusen.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Inte hunnit läsa igenom allt än men tack för alla svar. Ska läsa ikapp snart och göra en rejäl ändring! Har redan bytt el leverantör och sagt upp akassa idag. Mycket mer på gång! Juli var sista månaden med avbetalning på mobilen såg jag idag så från nästa månad sparar jag 540 även där plus att jag ska säga upp mitt dyra obegränsad med internet hos Telenor och byta till fiber som finns i huset!

lite synd bara att en del skriver att jag inte har råd med det ena och det andra utan att veta vad jag har i inkomst osv. Förutom mina fasta räkningar som ni har fått se så lägger jag en del på ”lyx” alltså saker som inte är nödvändigt.

djuren kostar mig några tusenlappar varje månad och säga att jag ändå inte har råd med veterinär om dom blir sjuka och måste avliva stämmer inte. Jag kommer inte ta bort mina djur dom har varit en del av våra liv i många år för några år sen skadade ena djuren sig och det gick på 9000 istället för 60000 utan försäkring. Det var lite kämpigt men det löste sig!
Då går du inte +- 0 varje månad.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
skrota bilen eller avliva djuren är jag absolut inte beredd på. Därför helförsäkring på bilen och bra försäkring på djuren.

jo jag fulltankar bilen varannan vecka, men ska försöka klara mig på 1 fulltank i månaden. 1500 i månaden istället för 3000 på diesel.

Reparationer, service och skatten på bilen har jag inte räknat som fasta räkningar då jag inte vet vad sånt kostar i förväg förutom skatten då. Snart dags för nya däck också..

Har telefonen på avbetalning sen obegränsad med internet hemma och på 2 telefoner, men det kanske fortfarande är dyrt?
Hur mycket är bilen värd? Tycker många har helförsäkring på bilar alldeles för länge.
Jag kör trafikförsäkring på min bil som är värd ca 90 tusen.

H Hammarspik skrev:
Röker inte snusar inte spelar inte lägger ej pengar på pizza, läsk, godis

jag har ca 5000 över efter mat. 3000 går till diesel sen har jag 2 tusen till djurens mat och allt annat som behöver köpas till barnen bland annat.
Sålänge folk har häst, hund eller katt är jag inte beredd att ge några besparingstrips. Där ska man väl börja. Minns en stackars student (40 år) vars tårdrypande historia skrevs om: Hon bodde i en stor villa (student!) som var direktuppvärmd med el och hon kunde inte sänka tempen till under 26 grader för ödlornas skull. Och nu hade hon inte råd med el!

• Gilla
  • Haha
fremax och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
kolla om du kan förhandla ner avbetalningarna på privatlån/billån. Eller så kan du höja bolånet å baka in bil å privatlån. Jämför elbolag, prata med olika å försök förhandla, gäller även försäkringarna/internett/mobil. Köp hund å kattmat i storpack.

MultiMan MultiMan skrev:
Köper inte Bregott utan smör i 500gr block när det är rea och fryser in. tar fram en bit i rumstemperatur och använder istället. Idag kostar Bregott runt 70 kr för 600
Märkligt Här på City Gross kostar ett 600 g paket med Bregott Mellan 35 kr.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Din ekonomiövning verkar väldigt klok, stort lycka till!

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Mobil på avbetalning? Allvarligt? Ni klarar er alla med begagnade mobiltelefoner och abonnemangen ska ni inte betala över 100 i månaden för per telefon.
Pröva Wifog! Där betalar jag 60 kr/månad:
https://wifog.com/mina-sidor/abonnemang

Men vad enkelt. Har man inte råd så kan man inte behålla allt som kostar mycket pengar. Jag vill ha en Ferrari, mej jag har inte råd med en. Då betyder det att jag inte kan ha en Ferrari. Gör dig av med den dyra bilen, hundarna och katterna. Då har du 55200kr extra per år att lägga på barnens framtid och trygghet istället, minus bilförsäkringen på 100-150kr i månaden för en trafikförsäkring på en bil som du köper för pengarna som blir över när du säljer bilen och löst billånet. Och att säga att man inte kan leva utan sin älsklingsbil eller sina älskade husdjur är bara egoistisk och så feltänkt. Att låta barnen ha en ekonomisk trygghet och få leva det lugn som det innebär i familjen när man inte behöver tänka på pengar hela tiden, kontra mot att tro att det är ett måsta ha katter och hundar och dyra bilar för att må bra.

• Gilla
Carinasb och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad menar du med ”att köra”, om det inkluderar alla kostnader så blir det betydligt mer.
Totalkostnaden för vår V90 diesel för 300 kkr ligger på runt 50 kr/mil. Jag tror det är mindre för TS.

https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/bilkostnadskalkyl/

Det jag avsåg var deltakostnaden om man sparar in en resa, dvs minskat slitage, drivmedel mm.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
35 spänn på CG är inte ordinarie pris. Jag är priokund där och är extremt uppmärksam på alla erbjudanden - aka så kallad ”snållänning”.
Kostar det 35 spänn eller mindre så köper jag allt jag kan och lägger i frysen. Toppade på 8 paket Bregott á 29,-/styck och i skåpet med kaffe finns inte ett paket som kostat mer än 30,-.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nä. City gross ordinarie pris för Bregott mellan är 57,95. 64,95 för normalt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tycker du har full koll på ekonomin och tar till dig råden, som du kan genomföra, på ett bra sätt.

Att du prioriterar det som lever och ger energi/ glädje till era liv är hälsosamt. Att göra tvärt om kan leda till ångest och psykiska trauman.

Volvo har bra andrahands värde och fungerar i ur och skur. Bra att lasta i så man slipper hyra släp i onödan om det är en kombi.

Tror du kommer att klara detta jättebra. Det krävs alltid en omställningstid och allt görs inte på en dag.
Lycka till. :)

Har själv dragit ner på antal tv kanaler på boxer till 299 kr / månad, har mobilt internet för en billig peng genom N1 /Teracom, 399 kr/ månad. Kontantkort på mobilen på telia, billigast möjliga.( enda som funkar här ute på landet) Syltat och saftat mycket i år. Fläder och vinbär ger bra skördar. Köp några buskar om du inte har. Satt potatis i pallkragar som vi skördar nu. Köper djurfoder på Zooplus. Tankar upp dunkar med drivmedel när det är som billigast. Handlar på Matsmart när det finns bra erbjudande. Här har jag också plockat upp en del https://etnomat.se/ Gäller att snoka runt på internet så man hittar billigaste erbjudandena. Köper alla julklappar/ födelsepresenter när de är som billigast. Lagt alla försäkringar i Folksam så vi får återbäring och mängdrabatt + gratis hemförsäkring då vi är med i facket. Har inga tidningar. Dem läser jag fritt på nätet. Hittar mycket gratis prylar på fejsbook och Blocket. Å då är vi; två fattigpensionärer, 3 hundar, fem katter och två får så det gäller att vända på slantarna. ;)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Totalkostnaden för vår V90 diesel för 300 kkr ligger på runt 50 kr/mil. Jag tror det är mindre för TS.

[länk]

Det jag avsåg var deltakostnaden om man sparar in en resa, dvs minskat slitage, drivmedel mm.
En extra mil kanske kostar 25 kr. (y) Det var därför ag frågade vad du menade.

Det som till stor del gör TS bilder är ett lån som kostar 3000 i månaden på en bil värd 120 kkr. Jag antar att du inte har över det dubbla då fin bil ärevördiga över det dubbla. Det är gamla synder och svårt att komma ur då lånet är större än bilens värde och det saknas besparingar att ta förlusten med.

länken ger betydligt mer än 50 kr milen på en bil värd 300000 även om jag tar billig försäkring, Jag misstänker att du underskattar kapitalkostnad och värdeminskning. Det är skillnad på kostnader och utgifter.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där
Isakare Isakare skrev:
Nä. City gross ordinarie pris för Bregott mellan är 57,95. 64,95 för normalt.
OK, men jag betalade 35.00 kr i förra veckan när jag var och storhandlade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.