M Malmen1 skrev:
Väljer man att lägga 40 papp om året på en biljävel så får man väl skylla dig själv. Köp en problemfri Toyota för 20 papp och halvförsäkra den för 1400 kr om året och byt olja själv någon gång ibland. Sedär! Jag har kapat dina bilkostnader med nästan 100%.
håller helt med! Att låna till en bil när man måste vända på varenda krona är bara korkat! Sälj bilen och köp en billigare

Stefan N Stefan N skrev:
Dina prio är ju ganska skeva, ha bil för 120k och vilja släcka klockan på spisen för att spara pengar? I ditt fall får du nöja dig med en skitbil för max 20 och trafikförsäkring på den.

MmeMim MmeMim skrev:
Jag har haft Agria i tio år och valde 30000 som gräns. Mina katter har nästan nått den gränsen flera gånger och senast förra året pratade jag med Agria och då visade det sig att man kunde typ "köpa till" försäkringspengar om man märkte att man behövde. Kanske kan du gå ner i summa och spara en liten slant där iaf.

Min plan är en egen utmaning till familjen då vi båda är föräldralediga sedan januari och i samband med kallare tider tar nu våra extra föräldralöner från våra jobb slut. Så för att få in iaf samma summa har vi satt en utmaning där vi ska sälja andra hand för x kr varje månad (tänk på att sätta ut saker tidigt så man hinner avverka annonsen, ev köra om den och få in betalningen), jobba lite mer på ett extrajobb jag har, samt dra i matkostnaderna och utmana oss att tänka ut måltider för under 5:an och 10:an två gånger vardera i veckan. Maten och rörliga kostnader är oftast det man kan dra i som flera andra skriver.
tack för tips. Jag vågar inte ha 30 000 är alldeles för liten om det händer en större grej. Hon skadade sig en gång och gick på 60 tusen tack vore försäkringen betalde jag ”bara” 9 tusen

• Gilla
Mickis741 och 1 till
  • Laddar…
K
P Pantamera skrev:
Hej låter ju tufft med små knoddar,Jag kan erbjuda dej en lön så du får ut 35-40 vart månad förutsatt att du har körkort CE mvh
He
Finns väl inte många lastbilsjobb med 34-40 efter skatt som har arbetstider som passar en ensamstående mamma med två små barn?

/Krille

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Morsning.
Beklagar din situation, aldrig roligt när man inte har marginaler - ännu värre när man har barn :(

Spontant tycker jag billånet signalerar att du har en relativt fin bil, kanske värt att skaffa en billigare utan lån?
Mobilt-internet skulle du nog också kunna svara in ganska många hundralappar på att byta leverantör.

Djurförsäkring skulle jag också se över om jag va dig, betalar själv strax under 500kr för mina hundar och då är dom av en ganska dyr-försäkrad ras, har mina djur i Sveland kanske kan vara värt en jämförelse?

Utöver det tycker jag resterande poster ser helt okej ut.

H Hammarspik skrev:
lockar litegrann men välja bort min Volvo mot en Toyota tar emot lite
Haha! Jo men jag lovar att du kommer spara enormt mycket pengar på en problemfri bil. Min poäng är att folk klagar på att de knappt kan klara sig på 20 papp rent i månaden och större delen av världen får klara sig på i princip ingenting. Vi är ganska bortskämda helt enkelt. Alla kommentarer som säger att nä, du lever redan på existensminimum är ju bara helt galet.

• Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
M MickePersson skrev:
Jag antar att om du går +/- noll på räkningar för 16.500 så är det vad du har ut i lön - och inte alltid så lätt men jag hade nog fokuserat på att försöka hitta ett annat jobb med ett par tusen högre i lön, alternativt skaffa någon form av extraknäck för att öka intäkterna med någon tusenlapp iaf. Men antar iofs att du har barnbidrag också som en liten intäkt och är det av de 16.500 kronorna (?) så är det ännu viktigare att öka din lön genom byte av jobb/arbetsgivare eller fixa något extraknäck.
jag får ut 28 men ville sänka mina kostnader genom att sänka mina fasta utgifter. Tycker 16500 är mycket i bara räkningar.. resten går
Till mat, diesel och övrigt

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Hej!
Låter som det är internet o tfn där du kan göra något.
Bil är ju dyrt! Bor du så det saknas andra kommunikationsmöjligheter? Utan bil sparar man mycket pengar.
Husdjur är också dyrt. Oavsett om de är försäkrade inte är veterinärkostnader jättedyra.
Har du andra kostnader att minska ? Exvis rökning eller annat? Hur ser dina privatlån ut? Räntor?

Så det finns lite att fila på.
Lycka till!
/Carina

Trygg-Hansas barnförsäkring verkar generellt anses vara den som är bäst. Täcker mer än de flesta och har ett rimligt pris, så kör på den.

När det gäller djurförsäkring så kan det ju vara värt att shoppa runt. Själv har jag Sveland, Hund favorit.
Årspremie 2.449:- 2.800kr självrisk och 25% rörligt. 20.000 tak.

Och även om man är beredd att betala för avlivning av djuret så är det värt att ha försäkring.
I midsommarhelgen så fick min 15-åriga jycke lunginflammation. I och med storhelg etc. så var prislappen över 20' redan i samband med att de hade diagnosticerat klart honom och började med behandling. Det var förvisso väldigt nära att vi fick välja att avliva honom där, men han svarade väldigt bra på antibiotikan och var pigg och kry några dagar senare. Dvs vi hade fått betala 25-30' i slutänden för att avliva hunden. Nu blev det istället 35 och en frisk hund och försäkringsbolaget betalade 20' av det, vilket var riktigt trevligt.

• Älska
Mickis741
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Haha! Jo men jag lovar att du kommer spara enormt mycket pengar på en problemfri bil. Min poäng är att folk klagar på att de knappt kan klara sig på 20 papp rent i månaden och större delen av världen får klara sig på i princip ingenting. Vi är ganska bortskämda helt enkelt. Alla kommentarer som säger att nä, du lever redan på existensminimum är ju bara helt galet.
jag vet har man ut 28 i månaden så har man det inte så dåligt! Men oftast är det att man vill ha mer och mer och vet hur man spenderar varenda krona. Inte alla som lyckas spara tyvärr. Sen att större delen klarar sig på typ ingenting stämmer absolut men dom
Har heller inte samma levnadsstandard med försäkringar, många har ingen eller knappt el, bygger hus med lera osv. Så man kan ju inte jämföra heller.

C Carinasb skrev:
Hej!
Låter som det är internet o tfn där du kan göra något.
Bil är ju dyrt! Bor du så det saknas andra kommunikationsmöjligheter? Utan bil sparar man mycket pengar.
Husdjur är också dyrt. Oavsett om de är försäkrade inte är veterinärkostnader jättedyra.
Har du andra kostnader att minska ? Exvis rökning eller annat? Hur ser dina privatlån ut? Räntor?

Så det finns lite att fila på.
Lycka till!
/Carina
Ja, men varken bil eller husdjur går bort så det är väldigt lite att "fila på"...

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi i västvärlden är på väg i ganska rask takt ner i avgrunden. 10% inflation idag 20% imorgon. Fastighetsmarknaden på väg att kollapsa. Elektriciteten kan komma att ransoneras redan till vintern och den elen vi får ut ur väggen kommer vara svindyr. Vi kommer alla få vänja oss med en lägre levnadsstandard.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Tråkigt när de blir en sådan situation..

Tips är om du har syskon eller släkt där man kan gå ihop och skaffa tre family tillsammans.
Citerat från tre,
"Huvudabonnemang: 499 kr/mån
Fem extra användare: 495 kr/mån
Totalt pris: 994 kr/mån
Per person: 166 kr/mån"

Sedan har jag för mig att du kan använda simkort som mobilt bredband?
Sedan jämför försäkringsbolag för det kan lika gärna finnas andra försäkringar som är minst lika bra för någon hundralapp mindre.

Annat tips är att laga mat efter extrapris.

Lycka till!

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vad har du ändrar på i helgen?
men det jag har gjort denna helgen och idag är

-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra

-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis

-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort

- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.

- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där

- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.

-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.

-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.

-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!

-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten

• Gilla
Mickis741 och 5 till
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Vi i västvärlden är på väg i ganska rask takt ner i avgrunden. 10% inflation idag 20% imorgon. Fastighetsmarknaden på väg att kollapsa. Elektriciteten kan komma att ransoneras redan till vintern och den elen vi får ut ur väggen kommer vara svindyr. Vi kommer alla få vänja oss med en lägre levnadsstandard.
där ja! Därför jag startade den här tråden. Trots en svår tid framöver så vill jag gå igenom den tiden med mina djur! Jag prioriterar mina djur men vill prioritera bort annat så man klarar av elräkningen sen och mat på bordet som kommer höjas ännu mer.

M Malmen1 skrev:
Jag är nog lite mindre pessimistisk men lägre standard blir det nog. Det måste dock sägas att ett stort antal har kunnat leva i överflöd de senaste 20 (mer?) åren när de borde sparat till en regnig dag istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.