210 842 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Byta bil?
jämför försäkringar ?
Förhandla ränta på lånen?
jämför försäkringar ?
Förhandla ränta på lånen?
H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? B
yta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Jag tror det kommer lösa sig för dig. Man är mer anpassningsbar än man tror. Inte behöver du göra dig av med djuren men bilen skulle jag bytt direkt till att börja med.H Hammarspik skrev:
Så om du tar en Moto g51 på billigaste stället så kostar den 2699 kr, dela det på 24 månader så blir det 112 kr.Rkarlsson skrev:Jo det tycker jag. Dels binder du dit på minst 24 månader, eller 36 om du ville göra det.
Vänta nu? Det finns typ inga abonnemang du betalar minuttaxa för idag. Det ingår fria samtal och sms i alla ickebundna abonnemang du kan ta idag. De som tar betalt per minut är ju skeva =)
Sedan telenorhajpen för mååånga år sen nu då när iphone och sånt blev populärt så var det ju trevligt med nyaste telefonen. 550 lök i månaden och du är bunden. Jag förespråkar i högsta grad att casha telefonen och ta ett obundet abonnemang och byta när kampanjen är slut.
Då har du 63 kr att skaffa abonnemang för i månaden.
Tycker nog fortfarande att Comviq håller bra priser.
Tror inte att man kan komma billigare undan
Jag får det till 250 mindre i månaden... Elen blir nog densamma och resten är utan åtgärd eller inte ännu realiserat.H Hammarspik skrev:men det jag har gjort denna helgen och idag är
-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra
-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis
-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort
- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.
- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där
- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.
-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.
-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.
-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!
-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten
Köper du en samsung för 2290 kr så kommer du billigare undan. Tar du då ett ickebundet abonnemang bredvid så får du mer surf. Comviq erbjöd bara 15gb för det priset.A Argastesnickaren skrev:
Man får göra som man vill om man vill låna till sin telefon, men det är alltid dåligt att låna till en telefon =)
Du har fortfarande inte svarat på underhållsfrågan. Får du underhållsstöd från Försäkringskassan eller finns det en pappa som är underhållsskyldig? Om fallet är det senare - tjänar han mer än vad du gör? Gå i så fall in på FKs hemsida och gör en uträkning på underhåll. Har själv varit ensamstående m två barn på heltid.
Många butiker har halva-priset-lådor på olika avdelningar (även frukt, bröd och mejeri) med massor av produkter som man kan spara pengar på pga kort datum. Mycket kan man bara lägga i frysen när man kommer hem eller tillaga direkt. Jag har inte betalat fullpris för t ex kyckling en enda gång under det här året. Fundera på hur mycket mat du slänger och planera restdagar eller matlådor. Att inte köpa mat på stan på lunchen när man jobbar, sparar man mycket pengar på. Skippa alla halvfabrikat. Pizza kan man laga själv tillsammans med barnen.
Köp rengörings- och hygienprodukter på Ö&B och fixera inte vid ett speciellt märke utan utnyttja alla erbjudanden.
Samordna dina bilfärder. Handla när du ändå ska skjutsa barn till träningar t ex. Boka andra tider (t ex klipptider, tandläkare mm) så att du inte måste köra extra.
Kör långsammare och motorbromsa så mycket du kan. Det kan låta smått, men det går att sänka sin förbrukning utan problem då. En V70 med största motorn kan komma ner i 0,50 i blandad körning bara genom att planera körningen.
Det låter egentligen inte som ditt största ”problem” är dina fasta kostnader, utan dina rörliga.
De flesta bankappar har en funktion där man kan kategorisera alla sina utlägg. Gör det och håll koll på alla onödiga utgifter.
Många butiker har halva-priset-lådor på olika avdelningar (även frukt, bröd och mejeri) med massor av produkter som man kan spara pengar på pga kort datum. Mycket kan man bara lägga i frysen när man kommer hem eller tillaga direkt. Jag har inte betalat fullpris för t ex kyckling en enda gång under det här året. Fundera på hur mycket mat du slänger och planera restdagar eller matlådor. Att inte köpa mat på stan på lunchen när man jobbar, sparar man mycket pengar på. Skippa alla halvfabrikat. Pizza kan man laga själv tillsammans med barnen.
Köp rengörings- och hygienprodukter på Ö&B och fixera inte vid ett speciellt märke utan utnyttja alla erbjudanden.
Samordna dina bilfärder. Handla när du ändå ska skjutsa barn till träningar t ex. Boka andra tider (t ex klipptider, tandläkare mm) så att du inte måste köra extra.
Kör långsammare och motorbromsa så mycket du kan. Det kan låta smått, men det går att sänka sin förbrukning utan problem då. En V70 med största motorn kan komma ner i 0,50 i blandad körning bara genom att planera körningen.
Det låter egentligen inte som ditt största ”problem” är dina fasta kostnader, utan dina rörliga.
De flesta bankappar har en funktion där man kan kategorisera alla sina utlägg. Gör det och håll koll på alla onödiga utgifter.
Tja, det är ju en sänkning på 3000kr per år. Betydligt mer än vad jag sparade på mina utgifter i helgen iallafall.Kristian Ask skrev:
(Dessutom pratar hon ju om en beteende-förändring som kan ge betydligt mer i plånboken i slutet av månaden)
Jag tycker det är en grymt bra start på en Måndag!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Avgrund?????M Malmen1 skrev:Vi i västvärlden är på väg i ganska rask takt ner i avgrunden. 10% inflation idag 20% imorgon. Fastighetsmarknaden på väg att kollapsa. Elektriciteten kan komma att ransoneras redan till vintern och den elen vi får ut ur väggen kommer vara svindyr. Vi kommer alla få vänja oss med en lägre levnadsstandard.
Höj amorteringarna på lånen, även om det innebär att du måste snåla mer än du vill.
Fundera på att byta till en billig elbil typ Renault Zoe som finns för samma pris som din nuvarande. Dock måste du då ha ett uttag hemma som du kan ladda med. Går bra med ett ”vanligt” utomhusuttag. De här bilarna har kort räckvidd men är väldigt billiga när det är många resor på några mil åt gången.
Fundera på att byta till en billig elbil typ Renault Zoe som finns för samma pris som din nuvarande. Dock måste du då ha ett uttag hemma som du kan ladda med. Går bra med ett ”vanligt” utomhusuttag. De här bilarna har kort räckvidd men är väldigt billiga när det är många resor på några mil åt gången.