210 861 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Du inser att det är bilen som knäcker din ekonomi?. 3000 i leasing och 3000 i diesel.H Hammarspik skrev:
men alla som får ut hälften jobbar inte heltid då? Eller jobbar alls? Jag får ut nästan 8000 från fk i olika bidrag barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag precis som alla andra ensamstående. Resten sliter jag för 40’timmar i veckan. Så om alla dessa ensamstående som bara får ut 14 också börja jobba heltid borde dom få ut ungefär lika mycketT twoody skrev:
Sorry. 6600 med försäkring...
Du får kalla det vad du vill men väldigt många kommer få det väldigt tufft. Om du hört talas om 90-talskrisen så är det en mild bris mot vad som komma skall. Utgångsläget är betydligt sämre denna gång. Då ska vi räkna med att vi har 2 miljoner ganska aggressiva människor extra som går på bidrag nu som vi inte hade på 90-talet. Vi vill veta vad de kommer göra om inte bidragen trillar in på kortet som de ska varje månad. De har ett våldskapital som vi svenskar saknar som vi nyligen sett bevis på. Ordningsmakten har inte längre våldsmonopolet.C Carinasb skrev:
Ja, ditt råd låter jättebra och säkert något som många inte känner till.Ellenkaramellen skrev:
Anledningen är att många som får underhåll går konsekvent efter FKs nivåer för underhållsstöd och det är fel. Som underhållsskyldig förälder ska man stå för sin procentuella del av kostnaderna för barnen. Då räknas t ex fritidsaktiviteter mm in som inte ryms i underhållsstödet. Är det väldigt stor skillnad på levnadsförhållandena mellan föräldrarna och barnen enbart bor hos den med sämre förhållanden, ska den som tjänar mest betala standardtillägg för att jämna ut. Barnen har rätt att ta del av den andre förälderns överskott.
Hoppas TS tar till sig det som är applicerbart för henne.
Det var önskemålet att få henne att svara på din fråga som jag inte tycker är relevant.
ser ju bilen som en utgift du borde kunna krympa , bor själva en mil utanför närmsta håla och kör mycket då vi är två vuxna och fyra barn men två bilar för 40” ihop och 5 per år i halvförsäkring totalt då jag ser oss som sista ägare i princip och byter när haverier blir mer än jag anser det värtH Hammarspik skrev:
För 120” plus att den är belånad så blir den dyr och så även försäkringen
Jag lägger mer än 1823 som jag får och har rätt till att få. Men orkar inte bråka. Han kommer inte betala mer utan bråk och innan någon annan räknat och typ tvingar honom. Så jag lägger mig ner och nöjer migDowser4711 skrev:
så resonerade jag också innan jag själv skaffade kreditkort. Men det är verkligen inga problem, och vill man ha superkoll finns appar som ex Zlantar, där du automatiskt får en ögonblicksbild över hur mycket pengar du kan göra av med för resten av månaden.Visan i mitt liv skrev:
Det är smart, men jag vågar inte ha några kreditkort, det finns alltid en risk att man sätter sig i en fälla med dem. Är man säker på att man inte överskrider så är det ett bra tips, men jag hade inte gett det till någon som upplever att den inte har helt koll på sin ekonomi
Jag har full koll på min ekonomi men vågar ändå inte skaffa kreditkortsvarianten
”Bråkar” gör man via tingsrätten och rättshjälpen man har i hemförsäkringen. Har du hyfsat små barn kan det betala sig i längden. Det tog 2 år innan min första dom och en ny sväng i både tingsrätt och hovrätt tio år senare. Men jag har haft 3500,-/barn som resultat av ”bråket”.H Hammarspik skrev:
Bilen är den värd något? Isåfall kanske det är idé att sälja den och köpa en som du inte behöver ta lån för?
Ellenkaramellen skrev:
Jag har redan gått igenom ett helvete i 11 år som pågår än dock lugnare nu och orkar verkligen inte ta upp det.
Finns andra verkligheter i Sverige där det inte är självklart med pengar från Fk eller bostadsbidrag.H Hammarspik skrev:men alla som får ut hälften jobbar inte heltid då? Eller jobbar alls? Jag får ut nästan 8000 från fk i olika bidrag barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag precis som alla andra ensamstående. Resten sliter jag för 40’timmar i veckan. Så om alla dessa ensamstående som bara får ut 14 också börja jobba heltid borde dom få ut ungefär lika mycket
Finns många som går hungriga tills barnbidraget dimper ner.
Du vet ju exakt vad du kan spara in på men verkar inte vara beredd att göra dom uppoffringarna.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det många, inkl TS, verkar ha missat är företagens nygamla knep att dra in pengar; abonnemang. Billeasing är en ekonomidödare utan dess like. Vänta tills bilen skall lämnas tillbaka, då kommer ännu en saftig räkning på att återställa den i "säljbart skick"...
Mitt råd till TS är att fimpa bilabonnemanget och KÖPA en bil (10-15 kkr), sälja den dyra iPhonen och istället skaffa en nokiatelefon (ca 2 kkr), och till sist...dra ner på lyx och den förväntade livsstilen. Ja, leasingbil och en iphone är lyx. Onödig och extremt dålig och underpresterande lyx. Vidare kan du köpa djurmat och tillbehör från zooplus och få högsta kvalitet för lägsta pris. De har allt.
Försäkringar på djur anser jag INTE det skall sparas in på. Inte heller kvaliteten på deras mat.
För att kunna ge mer/bättre info, så måste man ha långt mer info och insikt i TS ekonomi.
"Vi köper saker vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera på människor vi inte tycker om eller bryr oss om.". Sannare ord har aldrig uttalats.
Mitt råd till TS är att fimpa bilabonnemanget och KÖPA en bil (10-15 kkr), sälja den dyra iPhonen och istället skaffa en nokiatelefon (ca 2 kkr), och till sist...dra ner på lyx och den förväntade livsstilen. Ja, leasingbil och en iphone är lyx. Onödig och extremt dålig och underpresterande lyx. Vidare kan du köpa djurmat och tillbehör från zooplus och få högsta kvalitet för lägsta pris. De har allt.
Försäkringar på djur anser jag INTE det skall sparas in på. Inte heller kvaliteten på deras mat.
För att kunna ge mer/bättre info, så måste man ha långt mer info och insikt i TS ekonomi.
"Vi köper saker vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera på människor vi inte tycker om eller bryr oss om.". Sannare ord har aldrig uttalats.
H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Jag har läst ditt inlägg och en del av svaren och det låter som du fattar generellt övervägda beslut och inte har så mycket laster. Fasta kostnader kan jag normalt inte påverka så mycket (i ditt fall in princip bara bil och djur) så frågan är hur övrigtposten ser ut.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Du har dock bara tagit upp din kostnadssida i detalj. Du behöver lösa privatlånen för att räta upp skuldsidan samt titta på om du kan öka intäktssidan. Idag finns många gig-appar för du både kan jobba (typ Tiptapp) eller hyra ut saker (typ Hygglo).
Generellt är det bra att äga sitt boende så att du kan öka dina tillgångar genom blod, svett och tårar. Kan du kanske flytta till ngt lita halvtrist hus/stuga och renovera löpande för att öka värdet?