210 862 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
MultiMan skrev:
Mina kattförsäkringar hos Folksam kostar 100kr/månad. Folksam stor, den dyraste.
Mobilabb Fello 145kr för 20GB eftersom jag är över 55 (men tecknade då det var dubbel surf, så annars bara 10GB, eller 50kr dyrare per månad). Kör i Telias nät. Deras abb kostar 95 - 245 kr.
Separat mobilt internet behöver inte kosta mer än några hundralappar. För ännu billigare tar du största Fello och använder telefonen som modem när du är hemma. Fungerar utmärkt. Jag gör så när det åskar och jag drar ur min xDSL.
Bil går att göra mycket med, men kräver att man kan skruva själv, annars blir det svårt.
Vet ej var du bor, men är det inte i storstad kan ett hus vara betydligt billigare, men kräver mer eget arbete. För sänkta kostnader kan man köpa hus med två lägenheter och hyra ut den ena. Då kan man bo nästan gratis om det är på rätt plats i landet.
Vad har du för självrisk och rörlig del på katten? Det är där priset skiljer sig åt..Folksam stor säger mig ingenting för man kan fortfarande välja om man vill ha typ 1000 i självrisk eller 5000 eller betala 15% eller 25%
Hej låter ju tufft med små knoddar,Jag kan erbjuda dej en lön så du får ut 35-40 vart månad förutsatt att du har körkort CE mvh
HeH Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
sJ JohanLun skrev:Trygg Hansa har bra barnförsäkringar, även andra seriösa fb har rått oss ha kvar just barnförsäkring då det kan vara trickigt att byta om barnen visar sig ha nån medfödd sjukdom. Även egen försäkring kan bli svårare att nyteckna utan förbehåll om man haft problem med något, så är du inte kärnfrisk, behåll vad du har.
Bil, husdjur mm tycker jag man kan byta efter billigaste premien.
samma med djur har dom skadat sig och man byter bolag får man reservation för just det och får man senare problem täcker inte försäkringen det! Av den anledningen vill jag inte byta till katten men höjde självrisken
Sälj bilen och köp kontant, om det är vettigt. Mobil, internet kan du kapa rejält, jag har 650 tot. Är det riktigt illa får man chansa med djurförsäkringarna. Privatlånet bör man ju betals av snarast. Går det att hitta hyres inkl värme är det positivt.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Japp. Jag körde så under de första åren med elbil. Monterade shucko-laddaren på väggen efter att ha bytt till ett fräscht uttag. Nu har jag installerat två laddboxar, och efter avdrag/bidrag så kostade de inte ens 20' tillsammans. Kommer inte ihåg exakt hur reglerna ser ut idag, men inköpspris för en Tesla-box (som fungerar till alla typ-2 bilar) är 5200kr och är det ingen jobbig kabel-dragning och det finns en ledig trefas-grupp så är det gjort på max en timme av elektrikern.sunnis skrev:
Nu svär jag som fan i EV-kyrkan. Man man kan faktiskt schuko-ladda elbilen med billig 230v laddare med nedställt strömstyrka, typ 6-8A om man vet att anläggningen är i bra skick och vara trygg. Man får då ca 1 mil/h, räcker för de flesta.
Kanske låter avigt att man ska leasa en spritt ny bil när man ska samtidigt spara pengar, men det är faktiskt inte så tokig idé i det här fallet med tanke på förutsättningarna.
När det gäller avdrag när man lämnar tillbaka bilen så har jag inte heller upplevt det som något problem. En gång har vi haft en rejäl spricka i rutan som vi inte orkade bry oss om innan vi lämnade in den, då fick vi de där 1500 i självrisk på glasförsäkringen i avdrag.
Drabbas man av någon större skada så hoppar ju den vanliga försäkringen in och täcker. Har man självrisk-reducering som nämndes tidigare så är ju även det hanterbart.
Det är faktiskt nästan oförsvarbart billigt att leasa dem på 24 månader idag. Helt enkelt för att bolaget först leasar ut dem, inkasserar miljöbonusen och sedan efter två år säljer dem momsfritt med god förtjänst i Norge. Så Norrmännen rabatterar i praktiken elbilar för svenska Leasing-kunder.
Väljer man att lägga 40 papp om året på en biljävel så får man väl skylla dig själv. Köp en problemfri Toyota för 20 papp och halvförsäkra den för 1400 kr om året och byt olja själv någon gång ibland. Sedär! Jag har kapat dina bilkostnader med nästan 100%.
H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Mobil internet skulle jag leta efter nått billigare.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Stäng av el golvvärmen, om du nu har det. Sänk inne temperaturen på bervärmepumpen.
Kolla så dörrar å fönster är täta.
Duscha kortare stunder.
Om du har rörlig el räkning så tvätta och kör diskmaskinen på nätterna då elen är billigare. Du kan använda greenly gör att se hur mycket el du gör av med/ beräknad kostnad/ aktuellt timpris på elen.
Planera matinköp veckovis för att minska spontanköp.
Spontant så finns det väl inte så mycket att sänka.
Själv så bytte jag mobilabonnemang samt försäkringsbolag för bilen och fick ner kostnaderna med 400 kr/månad. Svårt att säga så mycket om husdjur mm, men lån är ingen höjdare i dessa tider och du har kanske någon snäll närstående som kan hjälpa dig dig att lösa lån för att slippa räntor -i annat fall bolla med kreditbolag/banker och sänka amorteringar. Det är ofta i intresse för dessa att hellre få in några pengar.
Själv så bytte jag mobilabonnemang samt försäkringsbolag för bilen och fick ner kostnaderna med 400 kr/månad. Svårt att säga så mycket om husdjur mm, men lån är ingen höjdare i dessa tider och du har kanske någon snäll närstående som kan hjälpa dig dig att lösa lån för att slippa räntor -i annat fall bolla med kreditbolag/banker och sänka amorteringar. Det är ofta i intresse för dessa att hellre få in några pengar.
säljer jag bilen går jag 30 back. Och har ej kontant så jag kan köpa nyI Ivopivo skrev:
Jag antar att om du går +/- noll på räkningar för 16.500 så är det vad du har ut i lön - och inte alltid så lätt men jag hade nog fokuserat på att försöka hitta ett annat jobb med ett par tusen högre i lön, alternativt skaffa någon form av extraknäck för att öka intäkterna med någon tusenlapp iaf. Men antar iofs att du har barnbidrag också som en liten intäkt och är det av de 16.500 kronorna (?) så är det ännu viktigare att öka din lön genom byte av jobb/arbetsgivare eller fixa något extraknäck.
Jag har haft Agria i tio år och valde 30000 som gräns. Mina katter har nästan nått den gränsen flera gånger och senast förra året pratade jag med Agria och då visade det sig att man kunde typ "köpa till" försäkringspengar om man märkte att man behövde. Kanske kan du gå ner i summa och spara en liten slant där iaf.H Hammarspik skrev:nyfiken på kattförsäkringen hur mycket självrisk och rörlig pris har du? Och vilket belopp i veterinärvård?
jag har min hos agria 1400 kr självrisk och 15% rörlig. Sen veterinärvård för 60 000
första året skadade hon sig rejält och behövdes opereras och gå med gips och det gick på precis 60 000. Tack vore försäkringen betalade jag bara 9000. Katten blev bra och är en riktig familjemedlem sen flera år tillbaka.
Min plan är en egen utmaning till familjen då vi båda är föräldralediga sedan januari och i samband med kallare tider tar nu våra extra föräldralöner från våra jobb slut. Så för att få in iaf samma summa har vi satt en utmaning där vi ska sälja andra hand för x kr varje månad (tänk på att sätta ut saker tidigt så man hinner avverka annonsen, ev köra om den och få in betalningen), jobba lite mer på ett extrajobb jag har, samt dra i matkostnaderna och utmana oss att tänka ut måltider för under 5:an och 10:an två gånger vardera i veckan. Maten och rörliga kostnader är oftast det man kan dra i som flera andra skriver.
lockar litegrann men välja bort min Volvo mot en Toyota tar emot liteM Malmen1 skrev: