210 829 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
nu tar vi oss inte till grannen så men ville mest meddela att vi inte har någon kollektiv här på 2 mil. Och att grannen bor 4 km bort. Alltså vi bor väldigt landet landet och behöver bil som många verkar tro vi klarar oss utan..Flyktsoda skrev:
Det var egentligen inte dig jag tänkte på men du vill helt enkelt inte ha hjälp och får lösa det själv eftersom du vill ha det som du har det utan att göra uppoffringar.H Hammarspik skrev:vill ju minska mina utgifter men är lite hemmablind och behövde tips men har redan ändrat på en hel del om jag får tycka det själv! Öka inkomsten är inte så lätt har fast jobb och inga planer att byta än mindre i dessa tider. Jobbar redan heltid.
men att offra och göra allt ni säger kommer inte hända. Jag förstår er men hade jag levt livet som ni beskriver jag ska ha de hade jag blivit super deprimerad.
flytta till lägenhet. Skaffa inneboende, göra mig av med djuren, sälja bilen och elcykla 8 mil om dagen, sluta ha fritidsintresse till barnen, skaffa extra jobb när man redan jobbar 40 timmar i veckan, har hört hur mycket som helst absolut bra tips men funkar inte för mig.
Lämnade nyss lägenhet för ett liv på landet. Här vill jag bo och se mina barn växa upp bland djur och natur. Något jag prioriterar. Vill bo här med mina barn inte ha någon inneboende! Kan inte cykla 2 mil och lämna på fritids varje morgon sen cykla hem för att sen cykla fram och tillbaka igen till fotbollsträningar. Träning till barnen är också något jag prioriterar! Känns som jag knappt träffar barnen pga jobb 40 timmar i veckan. Kommer inte jobba fler timmer varken ork, tid eller viljan behöver återhämta mig några timmar så man orkar jobba dagen efter igen.
Alla väljer att leva olika det som funkar för er i stan utan barn funkar inte för mig ute på landet med barn.
jag känner själv att jag inte kräver mycket men det jag vill här i livet är:
Se mina barn växa upp på landet med våra djur samt att dom ska få träna med kompisar. Motion är viktigt och något jag prioriterar. Att ha bil här är ett måste!
Så det här är något jag inte kommer att välja bort annars är jag villig att ändra på vad som helst.
Jag har skaffat en enkel telefon bara för att ringa med och ta emot samtal. Den gamla telefonen är bara en telefon som fungerar med wifi. Det finns fler fria wifi än vad man kan tro.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Skippa hund och kattförsäkring. Ta de 350+650 =1000kr per månad och sätt in på ett konto. Om det händer ngt så ta därifrån.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Nu svär jag som fan i EV-kyrkan. Man man kan faktiskt schuko-ladda elbilen med billig 230v laddare med nedställt strömstyrka, typ 6-8A om man vet att anläggningen är i bra skick och vara trygg. Man får då ca 1 mil/h, räcker för de flesta.K Kalle Barthelson skrev:Du skulle kunna se om du kan leasa en billigare elbil, typ MG. Då löser du ett av lånen o drivmedel blir mycket billigare. Du behöver dock investera i en laddare hemma för 6-7 tusen men det kanske blir lite över i mellanskillnaden för bilen? Mindre risk för att det dyker upp kostnader för bilen utöver leasing o försäkring.
Kolla alla jämförelsesidor på försäkringar så du hittar de billigaste.
Kanske låter avigt att man ska leasa en spritt ny bil när man ska samtidigt spara pengar, men det är faktiskt inte så tokig idé i det här fallet med tanke på förutsättningarna.
jag har bilförsäkring och hemförsäkring på Länsförsäkringar. Kunde inte ändra sa hon för jag var mitt i en period. Men senare kommer jag absolut ändra! Jag har barn som framför allt använder internet när dom spelar på ps4 så nej vi klarar oss inte fint att bara ha internet på telefonen .M martinsioland skrev:
finns fler uppoffringar än att göra sig av med bilen som är ett måste här och djuren som jag inte kan göra mig av med efter så många år och som barnen är väldigt fästa vid! Dom har inga kompisar i närheten men dom har djuren som är som deras syskon typKristian Ask skrev:
Du kan inte samla in billånet i privatlånet? Bör ju sänka kostnaden en del genom att förlänga och slippa en ränta. Hör gärna av dig också dit du har privatlånet och se om du kan förhandla räntan samt kolla över vad ett samlingslån skulle kosta istället..
Jo det tycker jag. Dels binder du dit på minst 24 månader, eller 36 om du ville göra det.A Argastesnickaren skrev:
Vänta nu? Det finns typ inga abonnemang du betalar minuttaxa för idag. Det ingår fria samtal och sms i alla ickebundna abonnemang du kan ta idag. De som tar betalt per minut är ju skeva =)
Sedan telenorhajpen för mååånga år sen nu då när iphone och sånt blev populärt så var det ju trevligt med nyaste telefonen. 550 lök i månaden och du är bunden. Jag förespråkar i högsta grad att casha telefonen och ta ett obundet abonnemang och byta när kampanjen är slut.
Vad menar du med ”att köra”, om det inkluderar alla kostnader så blir det betydligt mer. TS har nämnt minst 1500 i diesel per månad och 600 i försäkring tror jag det var. Och så finansiering på 3000 kr för bilen är 20000 mindre värd än lånets storlek. Värdeminskning alltså större än amortering. Vidare besiktning för 550 kr och nya däck (minst 4000 och håller 5 år?). Ej diskuterat är service och reparationer. Service ca 3000 per år och reparation kan vi sätta till noll om bilen är relativt ny och välskött.M -MH- skrev:
1500
600
3000
550/12=ca 50
4000/5=800
3000/12=250
Summa 6200 kr per månad eller 206 kr per dag.
Dock räcker detta endast till ca 1500kr/0.6liter/mil/25kr/liter=100 mil per månad eller 3,3 mil om dagen. Alltså kostar bilen 62 kr per mil. Då är varken skatt eller reparationer med. TS har även nämnt diesel för upp till 3000 på en månad. Då blir det lägre milkostnad: 200 mil för endast 1500 kr mer. 7500 kr eller 250 kr om dagen, för 6,6 mil. Alltså 38 kr per mil. Sedan beror ju tex försäkring och serviceintervall på körsträckan så lite mer komplicerat. Men 25 kr per mil räcker inte för TS bil. Eller skriver du om den bil du tycker hon ska byta till?
Jag förstår fortfarande inte vad du vill ha hjälp med. Du ändrar inget och då är det som det är.H Hammarspik skrev:
Trygg Hansa har bra barnförsäkringar, även andra seriösa fb har rått oss ha kvar just barnförsäkring då det kan vara trickigt att byta om barnen visar sig ha nån medfödd sjukdom. Även egen försäkring kan bli svårare att nyteckna utan förbehåll om man haft problem med något, så är du inte kärnfrisk, behåll vad du har.
Bil, husdjur mm tycker jag man kan byta efter billigaste premien.
Bil, husdjur mm tycker jag man kan byta efter billigaste premien.