Låter trist och tufft att leva så på marginalen men blir allt vanligare nu när inflationen slår till ordentligt mot människor. Man behöver bara titta i affärer där matpriser skenar uppåt och bensinpriserna gör det inte lättare.

’jag tror detta med inflation kommer att bli värre samt att el priserna kommer att fortsätta att stiga tyvärr.

’jag ser inte mycket du kan spara in på här men jag skulle nog säga att se över djurförsäkringarna. Om du är medveten att dina djur är fult friska och mår bra rekommenderar jag dig att säga upp dem. Är katten dessutom en innekatt är risken för att den ska råka ut för något konstigt minimal. Då sparar du in 650 på hundförsäkringen &
Kattförsäkring 350 vilket ändå är en del.

Sen istället för vanliga blommor i fönstren odla i stället ex tomater, sallad, gräslök allt som går att äta. Om man ändå har växter kan man lika gärna offra tiden på det som är gått & nyttigt i stället och det spar dessutom pengar.
Sen Lägenheten om den räknas som dyr där du bor detta varierar ju se över möjligheten att flytta till en mindre billigare eller bara en billigare bostad där kan det också finnas pengar att spara. Sen vanliga försäkringar & bilförsäkring där kan man spara genom att pris kolla olika bolag eventuellt kanske man kan sänka premien genom en högre självrisk. Eventuellt kanske du kan avyttra bilen helt och hållet då får du in pengar plus att du slipper alla kostnader för den allternativet är ju då kollektivtrafik dit du ska men det funkar ju för många.

Några tips blev det hoppas något kan av dem kan vara till hjälp.

M McDoit skrev:
Undersök vad du kan få för bilen, många har stått still eller ökat pga pandemin
Sen köper du en begagnad för hälften av det du får ut efter att du har betalt lånet

Mobilt och internet borde du kunna slå ihop, om du inte har bindningstid så har många abonnemang möjlighet till surfkort och extra användare

Köp inte mobil på avbetalning
Sälj om du har en modern och köp en begagnad från nåt år sedan, kan lätt hitta en Mac ett år gammal för halva nypriset

T. Ex. Så kör jag en 9-3a från 2011,drar strax under 0.6 (diesel) och låg skatt och hyfsat låg halvförsäkring för att vara Stockholm
Köpte den för 36000 för 2 år sedan

Jag kör med med Telenor familj obegränsat, mina föräldrar har surfkort från den som sitt internet
J Jayward skrev:
Har du inte råd med en bil på avbetalning så köp en begagnad
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Min ena jycke har veterinärfoder. Det är inte billigt. Letade rundor och hittade Zooplus.

Fl
Eftersom de bara har 7 % moms på djurfoder i Tyskland så blir det mycket billigare, Sverige har 25%.

Läs på "Reducerad momssats: 7% " [länk]

Duscha mindre ofta (t.ex. 3 gånger i veckan i stället för sju) samt kortsre (t.ex 4 minuter istället xör 6) och kallare (t.ex 35grader istället för 45). Om alla i familjen gör detta kanske ni kan spara ett par tusen på årlig basis.

De har Royal Canin så kolla och jämför priset.

Du beställer och betalar och kan få det hemkört till din dörr av Post Nord. Super bekvämt.

[länk]

H Hammarspik skrev:
-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten
Om du vill byta foder så gör det inte på en gång utan fasa in det nya samtidigt som du ger det gamla för att undvika magproblem tex diarré och sånt. Annars så är tipset du fick om att köpa på nätet när det är erbjudanden bra, jag köpte hundfoder till -25% kampanjpris senast så det blev ett par påsar.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Även om man vill ha kvar husdjur måste man inte ha dem försäkrade. Försäkringen kostar pengar för man numera behandlar husdjur mot cancer och annat. Tidigare avlivade man helt enkelt djuren när de blev riktigt sjuka.

Men jag antar de äter ganska mycket också och kostar en del.

Mobilt internet verkar du hittat något riktigt dyrt. Jag betalar 49 kr/månad; visserligen ett abonnemang man inte längre kan beställa.

Bilförsäkringen vet jag inte varför den är så dyr. Mycket dyra backsensorer eller annat som strular mycket på bilen? Det brukar ju vara billigare bilförsäkring utanför staden. (Men jag vet att det finns kollegor med likadan bil som mig som betalar 3x mer här i staden för de bor i "fel" stadsdel så det kan ju variera ganska mycket)
Visserligen är en äldre bil billigare som vissa föreslagit men köper man begagnat är det grisen i säcken och du betalar förmodligen mer i reparationer de första åren än du betalar idag. Man säljer ju en bil när man inte tycker det är lönt att reparera den mer... Och behöver man en bil i vardagen kan man inte låta den stå i verkstaden ett par gånger om året.

Jag skulle inte rekommendera att ta bort djurförsäkringen. Min katt kräktes hela kvällen och blev så dålig att hon fick ligga inlagd. Var tvungen att röntga för att se att hon inte svalt något olämpligt. Vistelsen landade på ca 30000kr varav jag betalade 6000kr. Samma hände några månader senare. Utan försäkring hade hon troligtvis dött för jag hade inte haft råd med 60000kr på så kort tid.

S
De som säger att man kan cykla för det mesta har inte bott på landet, utan kollektivtrafik med barn... Bilen är ett absolut måste! Däremot kan man fundera på hur mycket bil man har råd med och hur man kör smart. Det är också så att man vill ha en bil som rullar, varje dag, året runt.
Med en allt för skruttig bil är risken för haveri större. Beroende på vad det är för bil så skulle jag säga att det nog är dumt att byta. Däremot skulle jag se till att äta ur skåpen, äta billigt i några månader så privatlånen kan betalas av. Det går att laga middag för några tior till 4 personer om man anstränger sig. Sen med trädgård på landet är odling bra! Utan större ansträngning har jag 50kg potatis och 30kg lök i trädgårdslandet. Ihop med hönsens ägg blir det rejält många middagar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Mitt problem är att jag har de utgifter jag vill ha så vill jag inte minska dem måste jag jobba på intäktssidan. 22 sidor av råd och det enkla svaret är att minska utgifterna eller öka intäkterna.

Vissa trådar är.dummare än andra...
vill ju minska mina utgifter men är lite hemmablind och behövde tips men har redan ändrat på en hel del om jag får tycka det själv! Öka inkomsten är inte så lätt har fast jobb och inga planer att byta än mindre i dessa tider. Jobbar redan heltid.

men att offra och göra allt ni säger kommer inte hända. Jag förstår er men hade jag levt livet som ni beskriver jag ska ha de hade jag blivit super deprimerad.

flytta till lägenhet. Skaffa inneboende, göra mig av med djuren, sälja bilen och elcykla 8 mil om dagen, sluta ha fritidsintresse till barnen, skaffa extra jobb när man redan jobbar 40 timmar i veckan, har hört hur mycket som helst absolut bra tips men funkar inte för mig.

Lämnade nyss lägenhet för ett liv på landet. Här vill jag bo och se mina barn växa upp bland djur och natur. Något jag prioriterar. Vill bo här med mina barn inte ha någon inneboende! Kan inte cykla 2 mil och lämna på fritids varje morgon sen cykla hem för att sen cykla fram och tillbaka igen till fotbollsträningar. Träning till barnen är också något jag prioriterar! Känns som jag knappt träffar barnen pga jobb 40 timmar i veckan. Kommer inte jobba fler timmer varken ork, tid eller viljan behöver återhämta mig några timmar så man orkar jobba dagen efter igen.

Alla väljer att leva olika det som funkar för er i stan utan barn funkar inte för mig ute på landet med barn.

jag känner själv att jag inte kräver mycket men det jag vill här i livet är:

Se mina barn växa upp på landet med våra djur samt att dom ska få träna med kompisar. Motion är viktigt och något jag prioriterar. Att ha bil här är ett måste!

Så det här är något jag inte kommer att välja bort annars är jag villig att ändra på vad som helst.

• Gilla
Törnis81 och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I Finland brukar man inte ha katter försäkrade. De lever tills de dör och ligger de och plågas på väg mot döden hjälper man dem på vägen med hammaren.
Det låter brutalt men det är ett sätt att ha djur billigare.

Hösten närmar sig och eftersom du bor på landet föreslår jag att du talar med det lokala jaktlaget om det går att få eller köpa slaktavfall och slamsor billigt så du kan dryga ut hundmaten. Hundar tycker om gröt så får man tag på havregryn eller kornmjöl i bulk billigt kan man koka hundgröt. Somliga hundar men tyvärr inte alla kan smälta potatis och har man turen att ha en sådan hund kan man ta vara på småpotatis som bybor annars kastar bort när de tar upp potatisen sin och så kokar man småpotatisen som utdrygning åt hunden. Någon i byn som fiskar kanske har mörtar och annan skräpfisk till övers. Mört duger som människomat och annan skräpfisk blir djurfoder.

Att sälja bilen är bara dumheter. Då blir man av med arbetet också och då far inkomsterna åt helsike.
Däremot så kan du fundera på hur du kan minska på körandet. Då jag var barn och det var ebb i kassan och tidsbrist (de händer alltid ihop) sade farsgubben att han skjutsar en kväll i veckan aldrig mer. Går det att samordna olika ärenden eller samåka med någon.
Beroende på hur mycket du kan göra själv åt bilen kanske du klarar dig med en hälften billigare bil och delkasko försäkring.

A-kassa behöver man ha. Så som konjunkturerna ser ut framdeles får vi alla räkna med perioder av arbetslöshet och du har inte råd att gå hemma och leva på kapitalet i tre månader.

Hemförsäkring måste du ha. Annars tar fan bofinken om du råkar ut för någon skada på huset du hyr.

Har du onödig lösegendom som går att sälja och få loss kapital att korta av lånen med?
Problemen som jag ser i din ekonomi är att du har lån fastän du inte äger huset. Sådant är inte bra.

Vad gör man i Finland om djuret bryter benet eller blir ordentligt magsjuk och behöver veterinärvård? Är det hammaren då också eller ska djuret lida tills skadan läkt av sig själv? Låter som man inte tycker ett djurliv är så mycket värt

M Mickis741 skrev:
Jag skulle inte rekommendera att ta bort djurförsäkringen. Min katt kräktes hela kvällen och blev så dålig att hon fick ligga inlagd. Var tvungen att röntga för att se att hon inte svalt något olämpligt. Vistelsen landade på ca 30000kr varav jag betalade 6000kr. Samma hände några månader senare. Utan försäkring hade hon troligtvis dött för jag hade inte haft råd med 60000kr på så kort tid.
precis det här är anledningen till varför jag prioriterar en bra försäkring till djuren. Inte många som har djur som har råd med veterinär överhuvudtaget. Men en bra försäkring gör en enorm skillnad!!

• Gilla
Bagarns28 och 3 till
  • Laddar…
Hej, rent spontant när jag ser dina utgifter så hade jag bytt bil till en som är både billigare i inköp och billigare att försäkra och som inte drar mycket drivmedel. Typ mindre toyotavariant eller nåt. Otroligt billiga i försäkring och drar inte mycket bensin. Få bort ditt billån helt enkelt. Se även över telefon/internet om det finns något att göra där. Alla bäckar små, kan barnen kanske cykla istället för att du ska köra ... sådana saker.

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
H Hammarspik skrev:
Den är ett absolut måste, bor på landet och går inga bussar här. Närmaste stället bussen går ligger 2 mil bort där jag jobbar och barnen går i skolan. Tanken är god men skulle jag hyra bil behöver jag först cykla 2 mil för att kunna ta mig till bussen sen åka buss in till stan 5 mil för att hyra en bil.. sen samma resa tillbaka. Nej bil behövs till 100% här! Behöver bilen för att ta mig till grannen 4 km bort!
H Hammarspik skrev:
Mina lån är inkl ränta såklart. Det jag betalar helt enkelt
Du skulle kunna se om du kan leasa en billigare elbil, typ MG. Då löser du ett av lånen o drivmedel blir mycket billigare. Du behöver dock investera i en laddare hemma för 6-7 tusen men det kanske blir lite över i mellanskillnaden för bilen? Mindre risk för att det dyker upp kostnader för bilen utöver leasing o försäkring.
Kolla alla jämförelsesidor på försäkringar så du hittar de billigaste.

• Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

Köp en bil utan lån nästa gång, eller var utan bil. 3700 för billån och försäkring varje månad är en hel del pengar. Sen skall den tankas, skattas och repareras också.
Försök betala bort ditt privata lån och ta inga nya lån. Tillsammans med ditt billån och försäkringen är det 6000kr i månaden.
En bra mobiltelefon kostar 1000-1500kr, och sedan duger det bra med ett Hallon-abonnemang för 99kr i månaden. Du köper ju i praktiken en ny telefon varje månad när du lägger så mycket pengar.
Hunden, katten och barnen kostar totalt 1300kr i månaden att försäkra. Husdjuren kräver dessutom en del mat och omvårdnad som försäkringen inte täcker. Vi har aldrig haft våra husdjur eller barnen extraförsäkrade.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

Ser ut som du har en dyr bil att äga, kanske något att se över. Tycker även dina djurförsäkringar verkar väldigt dyra. Kan vara värt att kolla alternativ. Mobilt internet bör du kunna hitta till hälften av vad du betalar idag.

H Hammarspik skrev:
Det här var surt. Kan inte byta försäkringsbolag just nu då den nya försäkringsperioden precis börjat på alla mina försäkringar! Så om 1 år kan jag byta..
du kan säga upp försäkringen om du säger till försäkringsbolaget att du sålt katten/hunden. Sen är det bara att byta

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

Byt försäkringsbolag till Länsförsäkringar. Nästan halva priset jämf med if. Välj halvförsäkring på bil istället. Skippa internet man klarar sig bra med telefonens. Här har du 2000 per månad i dessa ändringar♡

Varför måste du köra bil när du ska till grannen 4 km bort? Hur gamla är barnen? Cykel är inte så dumt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.