210 826 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Undersök vad du kan få för bilen, många har stått still eller ökat pga pandemin
Sen köper du en begagnad för hälften av det du får ut efter att du har betalt lånet
Mobilt och internet borde du kunna slå ihop, om du inte har bindningstid så har många abonnemang möjlighet till surfkort och extra användare
Köp inte mobil på avbetalning
Sälj om du har en modern och köp en begagnad från nåt år sedan, kan lätt hitta en Mac ett år gammal för halva nypriset
T. Ex. Så kör jag en 9-3a från 2011,drar strax under 0.6 (diesel) och låg skatt och hyfsat låg halvförsäkring för att vara Stockholm
Köpte den för 36000 för 2 år sedan
Jag kör med med Telenor familj obegränsat, mina föräldrar har surfkort från den som sitt internet
Sen köper du en begagnad för hälften av det du får ut efter att du har betalt lånet
Mobilt och internet borde du kunna slå ihop, om du inte har bindningstid så har många abonnemang möjlighet till surfkort och extra användare
Köp inte mobil på avbetalning
Sälj om du har en modern och köp en begagnad från nåt år sedan, kan lätt hitta en Mac ett år gammal för halva nypriset
T. Ex. Så kör jag en 9-3a från 2011,drar strax under 0.6 (diesel) och låg skatt och hyfsat låg halvförsäkring för att vara Stockholm
Köpte den för 36000 för 2 år sedan
Jag kör med med Telenor familj obegränsat, mina föräldrar har surfkort från den som sitt internet
Snabba snåltips:
Hönfoder köper jag billigare från Danmark (brogaarden). Torka det som torkas kan för att ge hönsen vintertid.
Kattfoder när vetzoo har kampanj eller på Jula.
Om du hyr ett gammalt hus så se till att täta det för vintern som man gjorde förr.
Köp mat etc i bulk från matsmart.
Ser till att alltid köpa i bulk för då får man ofta gratis hemleverans.
Hönfoder köper jag billigare från Danmark (brogaarden). Torka det som torkas kan för att ge hönsen vintertid.
Kattfoder när vetzoo har kampanj eller på Jula.
Om du hyr ett gammalt hus så se till att täta det för vintern som man gjorde förr.
Köp mat etc i bulk från matsmart.
Ser till att alltid köpa i bulk för då får man ofta gratis hemleverans.
Slopa katt och Hundförsäkring
hemförsäkring tag ett kik på Trygg-hansa med förhöjd självrisk (5000 el. 10000:- )
skrota mobiltelefonen, skaffa IP-telefon och internet i ett paket
amotera på det lån som har den högsta räntan
hemförsäkring tag ett kik på Trygg-hansa med förhöjd självrisk (5000 el. 10000:- )
skrota mobiltelefonen, skaffa IP-telefon och internet i ett paket
amotera på det lån som har den högsta räntan
Snyggt jobbat på så kort tid!H Hammarspik skrev:Jag är inne lite då och då och läser men har inte hunnit läsa allt än. Blev mycket mer svar än vad jag hade tänkt så jag har helt enkelt inte hunnit svara på alla frågor ni ställt. Jag kommer läsa igenom tråden när jag hinner och suga åt mig allt som jag kan ändra och spara pengar på. En del saker ni skrivit är för mig omöjligt jag MÅSTE ha bil, sen kanske jag inte behöver en bil för 140 tusen.. ska tänka lite på den karamellen.
men det jag har gjort denna helgen och idag är
-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra
-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis
-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort
- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.
- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där
- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.
-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.
-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.
-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!
-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten
Är väldigt stolt över mig själv faktiskt det tog hela helgen och idag att ändra båda det ena och det andra men jag är säker på att det här är en bra början och kommer göra skillnad.
Mina djur kommer vara kvar och bil måste jag ha. Däremot måste jag inte ha just den här bilen som sagt men jag tror jag kommer gå back om jag säljer den just nu.
jag fortsätter med mitt jagande o spara pengar. Alla tips tar jag tacksamt emot. Ber om ursäkt att jag inte hunnit svara på allt men blev väldigt mycket på en gång
/Krille
Sen var det en dieselbudget på ytterligare ca 3000kr i månaden om jag förstod det rätt. Finns ibland väldigt bra leasingerbjudanden för runt 3000kr@24 månader på elbilar.Rkarlsson skrev:Sen ska hon ha upp laddbox, 12-20 tusen på ett bräde i med hon inte ska avbetala det eller fylla på lånen mer.
Hon kommer i sig inte spara så mycket på en leasing, vinterhjul ingår väl ändå inte i dina 3000 (3195kr på hedin)? Då har du runt 250 kr mer i månaden bara där.
Nä då är de bättre hon säljer bilen löser lånet och cashar en billigare vettig bil. Det är mycket mer ekonomiskt än vilken elbil som helst.
Men absolut billigaste är ju en äldre och enklare bil där man helst gör allt mek själv. Men behöver man anlita en mekaniker för allt möjligt så kan det bli dyrt med mycket oförutsedda utgifter.
Så olika vi alla tycker och tänker.
jag tycker själv att när man har sådär med ekonomin och ändå väljer att ha husdjur att man ska lägga extra på försäkring så det blir billigare när olyckan är framme. Jag älskar mina djur lika mycket som mina barn så jag är inte en sån som kommer avliva för lilla minsta.
Djuren och försäkringen kommer vara kvar! Ett måste!
jag tycker själv att när man har sådär med ekonomin och ändå väljer att ha husdjur att man ska lägga extra på försäkring så det blir billigare när olyckan är framme. Jag älskar mina djur lika mycket som mina barn så jag är inte en sån som kommer avliva för lilla minsta.
Mitt problem är att jag har de utgifter jag vill ha så vill jag inte minska dem måste jag jobba på intäktssidan. 22 sidor av råd och det enkla svaret är att minska utgifterna eller öka intäkterna.
Vissa trådar är.dummare än andra...
Vissa trådar är.dummare än andra...
Jag kommer aldrig leasa en bil. Dom tjänar otroliga pengar på lilla minsta dom hittar när det är dags att lämna tillbaka bilen. Jag har barn, hund bor ute i skogen. Lite repor och annat finns och fylls bara på med tiden.
Vet inte hur gamla dina djur är, men kolla hur din djurförsäkring ser ut beroende på djurens ålder. Vid en viss ålder sjunker ersättningen tills inget betalas ut. Stod själv med hund jag betalat fullt på i alla år, men när det väl kom till kritan var försäkringen värd noll och inget.H Hammarspik skrev:jag känner också att jag har det som behövs men ändå har jag knappt råd. kanske att man sparar några kronor om man byter försäkringsbolag? Djuren har jag haft i många år och är barnens bästa kompisar, så att göra mig av med dom går bara inte men jag är mycket medveten om att dom kostar.. jag lägger inga pengar på netflix, Spotify, tv kanaler, röker inte dricker inte
kan unna oss en pizza, läsk och chips en gång i månaden.
Valde bra försäkringar (lite dyrare) till djuren just för jag vet det blir kämpigt den dagen man behöver åka till veterinären. Den dagen är det guldvärd
Så är det inte länge, inte på de flesta märken iaf. Jag är snart inne på bil nr fyra med leasing och aldrig haft problem. Det finns tex en separat försäkring som heter självriskreducering för 65kr/månad.H Hammarspik skrev:
Hur gamla är djuren? Min hund är 9 år och har sagt upp försäkringen nu då det inte längre finns någon mening, skulle hon bli såpass allvarlig sjuk där man skulle behöva försäkringen så är hon sannolikt ändå för gammal för den typen av vård.H Hammarspik skrev:Så olika vi alla tycker och tänker.
Matkostnaderna då....?H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.