De finns ju massor av olika varianter av Eljo och Elko.. skruvanslutning/snabbkoppling.. med eller utan X plintar osv. Classe osv har säkert den billigaste modellen (utan snabbanslutningar osv)

Kan som exempel i denna diskussionen nämna något jag funnit med biltemas apparatdosor. Vet inte om det är olika mellan de olika varuhusen, men de som säljs på Biltema i Karlstad saknar möjligheten att enkelt montera ihop flera dosor, utan man behöver bråka med de där små plastbitarna för att montera ihop dem. parvis. Dock står det Eljo på dem...

Det är väl totalkostnaden som är det intressanta. Billigare material kan ju mycket väl ge samma slutresultat men om det är svårare att montera så tar det längre TID. Detta kan mycket väl äta upp besparingen på materialet med råge.

Jag har låtit "min" elektriker välja materialet själv så får han det som han är van att jobba med och som är lätt att montera. Då går det snabbast och han behöver inte bli på dåligt humör. Nu vet jag att han i mitt fall inte lägger på speciellt mycket på materialet, det kan ju variera från kund till kund så det gäller nog att förhandla dels om timpriset och dels om materialpriset.

Köper elektrikern in materialet så har han också möjlighet att hålla sin volym uppe och därmed lättare att i sin tur få bra rabatter. Detta kan ju vara värt endel för honom också, något som du eventuellt kan få nytta av.

electrocuted skrev:
såg nåt om nån automation.. kan bara tillägga att det inte fanns 1938 då trådskaparens hus byggdes och uppenbarligen har det klarat sig sen dess utan detta onödiga påhitt...
Ett härligt inlägg. Det är precis av den anledningen man febrilt letar efter bil utan centrallås, elstart och halvljusautomatik, T-Forden hade ju inga sådana dumheter... ;)

SJÄLVKLART ska man ha automation i åtanke om man gör en större renovering alt. total omläggning. Läs gärna om KNX-trådarna under "Teknik" i detta forum. Att anpassa installationen för kommande modifiering med t.ex. KNX innebär rel. små förändringar/kostnadsökningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.