6 596 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Råd sökes inför elinstallation mha elektriker!
Frågan är om det verkligen kan vara rimligt att ELJO/ELKO osv har två separata linjer för produktion av material.
OM det är så, VARFÖR skulle de vilja förknippas med dålig kvalitet? Sedan kan man väl också ifrågasätta vad dålig kvalitet är. Är det månne baa av gammal hävd och för att man ska hålla käft och bara ta emot vad man erbjuds!???
OM det är så, VARFÖR skulle de vilja förknippas med dålig kvalitet? Sedan kan man väl också ifrågasätta vad dålig kvalitet är. Är det månne baa av gammal hävd och för att man ska hålla käft och bara ta emot vad man erbjuds!???
Den här kanske:Rrrrr skrev:
http://katalog.hager.se/default?ni=1873431&ci=7&app=Catal&pr=80537
Ligger på drygt 7000:-+moms netto
Jag skickade följande två frågor till ELKO:Bygga skrev:
1. Gör ni någon som helst skillnad i kvalitét mellan produkter som
distribueras till Clas Ohlsson och produkter som distribueras via
elgrossister?
2. Är de produkter som finns på Clas Ohlsson en billigare produktlinje
med lägre kvalité eller är det samma produkter som säljs via
elgrossister?
distribueras till Clas Ohlsson och produkter som distribueras via
elgrossister?
2. Är de produkter som finns på Clas Ohlsson en billigare produktlinje
med lägre kvalité eller är det samma produkter som säljs via
elgrossister?
Produktchefen för starkströmsprodukter svarade följande:
Svaret är NEJ! på båda dina frågor. Vi tillverkar inte någon "billigare"
variant som säljes i butik.
Det är exakt samma kvalitet på de produkter du kan köpa på ex.vis Clas
Ohlson som de som distribuerars via elinstallatör.
Det som möjligtvis kan skilja är på det sätt vi levererar. Vi leverar
mycket i "storförpackning" till de som distribuerar till ex.vis Clas
Ohlson.
Packningen sker i ett annat handelsled.
variant som säljes i butik.
Det är exakt samma kvalitet på de produkter du kan köpa på ex.vis Clas
Ohlson som de som distribuerars via elinstallatör.
Det som möjligtvis kan skilja är på det sätt vi levererar. Vi leverar
mycket i "storförpackning" till de som distribuerar till ex.vis Clas
Ohlson.
Packningen sker i ett annat handelsled.
Du har alltså fel!
Det finns otroligt mycket piratprodukter och varför skulle elinstallationsmaterial vara undantaget? Mycket som säljs på lågprisvaruhus har dessutom dålig kvalité. Att sätta in en stickpropp i ett Eljo-uttag är en fröjd, den bara glider in, medans Ö&B:s uttag oftast leder till frustration och högt blodtryck!
Elgrossisterna har ju ett visst intresse i att folk handlar hos dem isf hos lågprisbutikerna så det är väl ganska givet vad dom anser.
Elgrossisterna har ju ett visst intresse i att folk handlar hos dem isf hos lågprisbutikerna så det är väl ganska givet vad dom anser.
Ja! Och? Frågan var inte hurvida lågprisvaruhusen har billigt skräp ifrån asien utan ifall kända svenska märken som t.ex. ELKO är detsamma hos Clas Ohlsson och Elbutiken. ELKO listar inte bara Clas Ohlsson som leverantör utan har även Jula, mfl.pefo skrev:
Poängen var att lågprisvaruhusen knappast har någon kvalitétskontroll på det de säljer. Står det ELKO på kartongerna så säljer de det som ELKO, i typ 'god tro'...
Se det som en fundering kring åsikterna om att det är skillnad på ELKO hos Clas och hos Selga...
p.s E24 hade en notis om piratkopiering idag. Piraterna blir bara duktigare och duktigare.
Se det som en fundering kring åsikterna om att det är skillnad på ELKO hos Clas och hos Selga...
p.s E24 hade en notis om piratkopiering idag. Piraterna blir bara duktigare och duktigare.
Jo förvisso, Pefo, men du kan väl ändå inte i din rimligaste fantasi, tro och tycka att ELKO/ELJO hänvisar till exempelvis Classe, som i sin tur säljer piratkopierade ELKO/ELJO produkter. Då tror jag misstänksamheten har gått ett steg för långt.
Angående åsikterna om att det upplevs vara skillnad på ELKO från Classe och Selga, så finns det ju ganska seriösa allmängällande studier som visar att vi upplever en kanske dyrare vara bättre jämfört med något billigare som kan vara fullt lika bra, kallas den psykologiska faktorn!
Min åsikt, har nog haft fel någon gång tidigare i livet..... ; )
Angående åsikterna om att det upplevs vara skillnad på ELKO från Classe och Selga, så finns det ju ganska seriösa allmängällande studier som visar att vi upplever en kanske dyrare vara bättre jämfört med något billigare som kan vara fullt lika bra, kallas den psykologiska faktorn!
Min åsikt, har nog haft fel någon gång tidigare i livet..... ; )
Redigerat:
Jag har vid ett flertal tillfällen jämfört vad som ligger på Classes hyllor och vad som ligger på grossistens hyllor och ofta brukar Classe ha en modell som är utgången eller om man har ändrat på nått på en serie som fortfarande produceras så har dom den äldre versionen. MEN det har hänt att det hos Classe funnits en variant som INTE har gått att köpa hos grossister. Det jag nu pratar om är apparater/uttag av fabrikat ELJO.
Det kan säkert stämma, men säger just inget om kvaliteten.
För att gå tillbaka lite till trådens början, så ska jag få in fler offerter och också kontakta den firman som hjälpte våra vänner, eftersom de verkligen gjorde ett fint och snyggt och förhoppningsvis bra jobb. Ska dock förhandla lite om priserna först. Jag är som sagt inte så sugen på att betala 8 spänn + moms för vanlig ordinär FK.
Tack för alla svar och tips!
För att gå tillbaka lite till trådens början, så ska jag få in fler offerter och också kontakta den firman som hjälpte våra vänner, eftersom de verkligen gjorde ett fint och snyggt och förhoppningsvis bra jobb. Ska dock förhandla lite om priserna först. Jag är som sagt inte så sugen på att betala 8 spänn + moms för vanlig ordinär FK.
Tack för alla svar och tips!
Kan jag ha fått det om bakfoten...hmm ska kolla upp det där.
Det var nämligen så att jag jobbade på en helgdag, fick slut på grejor och bad en som var närvarande att åka till Classe och inhandla Eljo eller Elko uttag för de känner jag ju till...
(Hade just innan detta försökt att koppla julas "Ansluta" 4-vägsuttag)
När jag sedan monterade dessa uttag så svor över vilket skräp det var, det kan iochförsig vara som Elmont nämner att det kan vara en gammal serie eller något sånt.
Ska kolla om det finns några omonterade kvar i de lokalen de monterades vid tillfälle och sedan jämföra.
Det var nämligen så att jag jobbade på en helgdag, fick slut på grejor och bad en som var närvarande att åka till Classe och inhandla Eljo eller Elko uttag för de känner jag ju till...
(Hade just innan detta försökt att koppla julas "Ansluta" 4-vägsuttag)
När jag sedan monterade dessa uttag så svor över vilket skräp det var, det kan iochförsig vara som Elmont nämner att det kan vara en gammal serie eller något sånt.
Ska kolla om det finns några omonterade kvar i de lokalen de monterades vid tillfälle och sedan jämföra.