useless useless skrev:
Varför svarar du inte på min fråga? Varpan1 skrev att COP var 2,22 vid -25. Då svarade:

Tittar du där på värdet för ett dygn, så står där; ” -17.6 grader” för Ludvika
Om du bor alltså i Ludvika, hur kan du då ha egen erfarenhet av ”COP på 2,22 vid -25 grader” från din luftluftvärmepump?

Vad har DVUT över huvud taget med Varpan1's påstående att göra? Tror du att det aldrig varit -25 i Ludvika, eller tror du att man inte kan räkna ut COP vid -25 för att DVUT är -17,6?
Hej useless

Varpan1 skrev i inlägg #20 ” COP på 2,22 vid -25 grader har min luftluftvärmepump. Det är lite tröttsamt med denna upprepning av folk som dig att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader. Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme”

Jag har inte sagt ”att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader”

Jag har ingen luftvärmepump, men jag har intresserat mig för hur man på bästa sätt (långsiktighet, driftsäkerhet, ekonomi etc.) väljer bostad och sedan anpassar bostaden till exempel med byte av värmesystem. Detta försöker jag sedan här berätta för att hjälpa andra, så även i denna tråd

Varpan1 har inte berättat (med länk) varifrån hans uppgift om ”COP på 2,22 vid -25 grader har min luftluftvärmepump” kommer.

Det är ovanligt att den typen av uppgifter förekommer. +7 grader utomhus och +20 grader inomhus är den generella temperaturen som man normalt använder vid jämförelser av luftvärmepumpar vid dessa beräkningar.

Om han inte kan ange källa till uppgifterna (som jag nu flera gånger frågat efter) då kommer uppgiften från honom själv och då bör han naturligtvis ange detta och hur han gjort, om han vill vara trovärdig.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
De fungerar möjligtvis
Men besparingarna i elenergi och i utgifter är minst när besparingarna som mest behövs

Luftvärmepumparna ger störst besparing när det inte är så kallt, ger liten besparing när det är 25 minusgrader och kallare som vi nyss hade häruppe

Jag tog just upp det i inlägg #16 i denna tråd att mer kunskap behövs till de som vill sänka sina driftskostnader

Luftvärmepumpar är en orsak till att vi idag har många i elprisområde ett, där jag bor och där din morbror bor, som har fått höga kostnader för elenergin (titta i media) och även kommer att klaga när effektavgifterna kommer
Mindre besparingar är ändå besparingar jämfört med vad man nu jämför med. Direktverkande el och besparingen är enorm med en lvp och som jag skrivit innan tror jag: investeringskostnader och hur enkelt systemet är ska man inte glömma.

Vad har lvp med höga elräkningar att göra? De blir inte högre eftersom det finns egentligen inget mer effektivt än en lvp om man också tänker på investeringskostnader och hur enkelt de är montera. Men betala 100 000 kr eller mer för typ bergvärme eller andra lösningar kan man ju också göra för att få det effektivare. Eller elda med ved om man nu tycker att det är kul. Själv rev jag skorstenen och kastade ut eldstaden för jag ville inte längre. Praktiskt ska det vara året om och det är en lvp med värme på vintern och ac på sommaren.

M Martin Lundmark skrev:
Hej useless

Varpan1 skrev i inlägg #20 ” COP på 2,22 vid -25 grader har min luftluftvärmepump. Det är lite tröttsamt med denna upprepning av folk som dig att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader. Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme”

Jag har inte sagt ”att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader”

Jag har ingen luftvärmepump, men jag har intresserat mig för hur man på bästa sätt (långsiktighet, driftsäkerhet, ekonomi etc.) väljer bostad och sedan anpassar bostaden till exempel med byte av värmesystem. Detta försöker jag sedan här berätta för att hjälpa andra, så även i denna tråd

Varpan1 har inte berättat (med länk) varifrån hans uppgift om ”COP på 2,22 vid -25 grader har min luftluftvärmepump” kommer.

Det är ovanligt att den typen av uppgifter förekommer. +7 grader utomhus och +20 grader inomhus är den generella temperaturen som man normalt använder vid jämförelser av luftvärmepumpar vid dessa beräkningar.

Om han inte kan ange källa till uppgifterna (som jag nu flera gånger frågat efter) då kommer uppgiften från honom själv och då bör han naturligtvis ange detta och hur han gjort, om han vill vara trovärdig.
Jag trodde att uppgiften inte fick komma från mig för att du dömt ut det, då nån snittemperatur där jag bor är -17°? Det lät inte heller som att tillverkaruppgifter dög men du kanske har ändrat dig? Du kan googla själv på panasonic flagship. Specifikationerna finns lätt tillgängliga. Du verkar också ha allmänt väldigt dålig koll på värmepumpar trots dina utfästelser om dina intressen, då uppgifter om prestanda vid kalla temperaturer påstår du inte existerar, men i själva verket finns för de flesta bättre fabrikat av luftvärmepumpar.

M Martin Lundmark skrev:
Hej useless

Men återigen: Vad har DVUT i Ludvika med en värmepumps COP vid 25 minusgrader att göra??

V varpan1 skrev:
Jag trodde att uppgiften inte fick komma från mig för att du dömt ut det, då nån snittemperatur där jag bor är -17°? Det lät inte heller som att tillverkaruppgifter dög men du kanske har ändrat dig? Du kan googla själv på panasonic flagship. Specifikationerna finns lätt tillgängliga. Du verkar också ha allmänt väldigt dålig koll på värmepumpar trots dina utfästelser om dina intressen, då uppgifter om prestanda vid kalla temperaturer påstår du inte existerar, men i själva verket finns för de flesta bättre fabrikat av luftvärmepumpar.
Hej varpan1

Tack att du fortsätter dialogen.

Det är naturligtvis betydligt bättre, att du till oss alla som läser dina inlägg, ger källa med länk till vad värmepump du har, och var uppgiften om prestanda vid -25grader finns.

Detta så att vi alla som följer denna tråd har precis samma uppgifter.

Som jag påpekade tidigare så är det viktigt att vi kan få prestandauppgifter (prestanda mätningar) från andra (gärna flera) oberoende källor än tillverkaren, och att det finns beskrivning hur dessa mätningar är genomförda som jag tog upp i inlägg #43

Vi behöver bättre uppgifter än det som tillverkarna levererar som jag bland annat tog upp i mitt inlägg #16 i denna tråd

I inlägg #1 skriver TS ”Jag söker allmänna råd/erfarenheter om värme system.”

Då bör vi även kunna leverera mer än vad tillverkarna påstår om sina produkter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
COP på 2,22 vid -25 grader har min luftluftvärmepump. Det är lite tröttsamt med denna upprepning av folk som dig att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader. Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme.
COP är det minst intressanta när det blir kallt. Problemet är att värmeeffekten avtar markant vid kyla och slutar som sagt helt nånstans runt -25. Det innebär att man man måste stödja med annan värmekälla, vanligen direktverkande el.

Tidigare blev det bara lite dyrare, nu med effektavgifter och sjukt höga elpriser lär det vara rejält smärtsamt.

Exempel:
Hyrde en sportstuga förra veckan uppe i Funäsdalen. Av väggtjockleken att döma ca 10cm isolering. IVT LLVP som såg relativt ny ut. -22 när vi kom upp och den levererade lite drygt fisljummen värmen så det var bara till att slå på elradiatorerna på åtskilliga kW för att hålla värmen.

Efterkommande nätter/morgnar med ner till -28 så stod den bara och cirkulerade luft = hela huset värmdes med direktverkande el.

Bara glad att vara lyckligt omedveten om effektavgift/elräkningen när man hyr.

Här hemma tuggar bergvärmen på, samma effekt och cop året om och det är aldrig kallt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men återigen: Vad har DVUT i Ludvika med en värmepumps COP vid 25 minusgrader att göra??
Hej useless

Det tog jag senas upp i inlägg #46 där jag om Varpan1 skrev;

”Om han inte kan ange källa till uppgifterna (som jag nu flera gånger frågat efter) då kommer uppgiften från honom själv och då bör han naturligtvis ange detta och hur han gjort, om han vill vara trovärdig.”

Har Varpan1 har mätt prestandan själv i på sin egen pump i Ludvika hur har han då gjort om temperaturen inte har varit nere i – 25 grader där?

M Martin Lundmark skrev:
Hej varpan1

Tack att du fortsätter dialogen.

Det är naturligtvis betydligt bättre, att du till oss alla som läser dina inlägg, ger källa med länk till vad värmepump du har, och var uppgiften om prestanda vid -25grader finns.

Detta så att vi alla som följer denna tråd har precis samma uppgifter.

Som jag påpekade tidigare så är det viktigt att vi kan få prestandauppgifter (prestanda mätningar) från andra (gärna flera) oberoende källor än tillverkaren, och att det finns beskrivning hur dessa mätningar är genomförda som jag tog upp i inlägg #43

Vi behöver bättre uppgifter än det som tillverkarna levererar som jag bland annat tog upp i mitt inlägg #16 i denna tråd

I inlägg #1 skriver TS ”Jag söker allmänna råd/erfarenheter om värme system.”

Då bör vi även kunna leverera mer än vad tillverkarna påstår om sina produkter.
https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/product/panasonic-hz25zke-flagship-inverter-r32/

Om du klickar på "Datablad" under nedladdningar så ser tillverkaren ut att påstå att en av deras pumpar ger denna COP vid -25 grader och då en totaleffekt på 3,6kW.

Så kan behövas fler än en. Ser ut att kosta 20-25 tkr/styck med installation.

Edit: Sen säger de i samma datablad att -25 är minimitemp, men det kan vara att det bara är minimum vad de garanterar och inte att den är blockerad därunder.

Edit 2: Rätta ”effekt” till ”COP”

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Har Varpan1 har mätt prestandan själv i på sin egen pump i Ludvika hur har han då gjort om temperaturen inte har varit nere i – 25 grader där?
Hur vet du att temperaturen inte varit nere i -25? Bara så du vet så kan det bli kallare än DVUT.

useless useless skrev:
Hur vet du att temperaturen inte varit nere i -25? Bara så du vet så kan det bli kallare än DVUT.
Hej useless

När huset som jag köpte 1994 byggdes så sattes dimensionerande utetemperatur (DUT), som det hette då, till -34 grader för dimensionering av värmesystemet.

Några år efter 1994 så hade vi -43 grader, så jag är väl medveten att det kan bli kallare än DUT

När man skall mäta värmebehovet (eller COP för ett värmesystem) för ett hus så bör naturligtvis temperaturen man mäter vid vara konstant en tid.

Hur läng tid beror naturligtvis på flera parametrar, till exempel husets förmåga att magasinera värme.
Är det för kort tid då minskar till exempel noggrannheten i mätresultatet

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
Frågan är väl inte om man ska installera en bergvärmepump som klarar att hålla huset varmt utan elspets, eller om det är bättre att installera en bergvärmepump som behöver elspets och sen komplettera med en (eller två) LLVP:ar?

Frågan är väl snarare vad man gör om man har en bergvärmepump som är dimensionerad så elspets behövs. Vilken väg bör man gå då?
  1. Installera en (eller två) LLVP som ändå sänker behovet av elspets, och som dessutom kan vara trevliga vid andra tillfällen (kyla på sommaren). Nästa gång man behöver byta bergvärmepumpen så tar en lite större
  2. Man slänger ut befintlig bergvärmepump i förtid och installerar en kraftigare variant
Jag tycker alternativ 1 kan vara rätt vettigt.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
MultiMan
mexitegel mexitegel skrev:
COP är det minst intressanta när det blir kallt. Problemet är att värmeeffekten avtar markant vid kyla och slutar som sagt helt nånstans runt -25. Det innebär att man man måste stödja med annan värmekälla, vanligen direktverkande el.

Tidigare blev det bara lite dyrare, nu med effektavgifter och sjukt höga elpriser lär det vara rejält smärtsamt.

Exempel:
Hyrde en sportstuga förra veckan uppe i Funäsdalen. Av väggtjockleken att döma ca 10cm isolering. IVT LLVP som såg relativt ny ut. -22 när vi kom upp och den levererade lite drygt fisljummen värmen så det var bara till att slå på elradiatorerna på åtskilliga kW för att hålla värmen.

Efterkommande nätter/morgnar med ner till -28 så stod den bara och cirkulerade luft = hela huset värmdes med direktverkande el.

Bara glad att vara lyckligt omedveten om effektavgift/elräkningen när man hyr.

Här hemma tuggar bergvärmen på, samma effekt och cop året om och det är aldrig kallt.
Ja, det är därför jag åkte på en rejäl käftsmäll första året med rörligt elpris då jag inte hittade något fast avtal förra sommaren när mitt dåvarande 3-årsavtal gick ut, och som jag tyckte var bra nog.

Trots min utmärkta Mitsubishi FH35 så har vi nu haft många veckor med -20-30 C och effektiviteten på LLVP går ner mycket kraftigt. Under -20C ger den mycket litet verkligt tillskott och mitt gamla hus kräver massor av effekt. Gränsen går någonstans runt -15C där den fortfarande ger riktigt bra med värme som inte kräver ett stort tillskott av direktel, eller annat. Jag har fått ha 15C inomhus och ändå gjort av med 2000kWh per månad tillsammans med de högsta elpriserna i SE2 som jag upplevt.
Som jag skrev i en annan tråd närmar sig elräkningen 30% av min nettoinkomst.

Jag vill inte heller teckna nytt avtal innan jag vet hur effektavgifterna kommer utformas och bl a Eon som jag har idag har fortfarande inte presenterat dem. Så fort det är klarlagt kan jag ta ett informerat beslut.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
[länk]

Om du klickar på "Datablad" under nedladdningar så ser tillverkaren ut att påstå att en av deras pumpar ger denna COP vid -25 grader och då en totaleffekt på 3,6kW.

Så kan behövas fler än en. Ser ut att kosta 20-25 tkr/styck med installation.

Edit: Sen säger de i samma datablad att -25 är minimitemp, men det kan vara att det bara är minimum vad de garanterar och inte att den är blockerad därunder.

Edit 2: Rätta ”effekt” till ”COP”
Hej redarn

Tack för informationen

När jag hade köpt mitt hus 1994 konstaterade jag genom mätning att det behövde ca 290 W per grad temperaturskillnad inne ute.

Vid DUT -34 grader 20 graders inomhustemperatur och 2 grader temperaturhöjning genom förlustvärme från teknik och människor så behövde huset då vid DUT ca ((20–2) - (-34)) * 290 W = 15 080 W för att värma huset vid – 34 grader dvs 21,8 A

Dessutom effekt till varmvatten och hushållsapparater.

Med en luft/luftvärmepump som kan ge en totaleffekt på 3,6kW så behöver jag ca 15 080 /3,6 = 4,2 värmepumpar + direktel för varmvattnet och hushållsapparater.

Detta under förutsättning att luft/luftvärmepump klarar att värma ned till – 34 grader utan att kopplas ifrån. Kopplas luft/luftvärmepumparna ifrån då blir det 15 080W från elpannan vid -34 grader.

Senaste tiden så har vi varit nere till -25 grader vid ett par tillfällen effektbehovet blir då ((20–2) - (-25)) * 290 W = 12 470W för att värma huset vid – 25 grader dvs 18,0 A

Med en luft/luftvärmepump som kan ge en totaleffekt på 3,6kW så behöver jag då ca 12 470/3,6 = 3,46 värmepumpar + direktel för varmvattnet och hushållsapparater.

Jag valde varvtalsstyrd bergvärme utan elspets (IVT X15) istället för luft/luftvärmepumpar och har kort beskrivit detta i inlägg #21 här i tråden

Jag behövde ca 5,5 kW (ca 8A) när det var -25 grader till värme och varmvatten. Det håller ner kostnaden gentemot att ha luft/luftvärmepumpar och drygt dubbla effekten när effektavgiften kommer

Jag vet fortfarande inte om det är denna luft/luftvärmepump som Varpan1 har hemma

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Du är ju verkligen helt tappad. Kan du inte försöka läsa vad jag skriver istället för att hitta på olika imaginära diskussioner från ditt psykotiska tillstånd?
Hej varpan1

Tagga ned

I inlägg #1 skriver TS;”Jag söker allmänna råd/erfarenheter om värme system.”

Jag har här i ett svar till ”redarn” tagit hans exempel på en luft/luftvärmepump som enligt tillverkaren (inte från oberoende tester) klarar av att leverera 3,6 kW vid -25 grader tillämpat på mitt hus.

Jag har sedan ca 20 år erfarenhet av vad bergvärmepumpen klarar.
Snart så kommer även effektavgifterna.

Detta som ett svar till TS och övriga som är intresserade i val mellan luft/luftvärmepumpar och bergvärme samt som allmänna råd/erfarenheter om värme system.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej,
Ett inlägg i debatten:
Har tre hus idag enligt:
Hus 1, permanentboende 122m2, västernorrland uppvärms med bergvärme samt rejäl kamin, mycket bra komfort och låg elförbrukning ca 11.000 per år inkl spabad samt uppvärmd pool på sommaren (solpaneler installerade, egen produktion ca 3.500)
Hus 2, blivande permanentbostad, västernorrland uppvärms med LLVP, Mitsubishi Electric HERO 2.0 LN35VG2W inställd på 21C, endast elelement i badrum och sovrum, VV, 1 kamin samt 1 vedspis, årsförbrukning 7.900
Hus 3, fjällstuga Jämtland, 65m2, uppvärms med LLVP, Mitsubishi Electric HERO 2.0 LN35VG2W inställd på 21C, elgolvvärme badrum samt sovrum, 1 gaskamin, årsförbrukning 4.600

Summa summarum med mitt inlägg, det är helt ok att värma ett mindre hus med en LLVP både i inlandet i västernorrland samt i det jämtländska fjällen. Vilket är bäst självklar bergvärmen men investeringen är mycket större och tar många år innan den är intjänad!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.