Discoman Discoman skrev:
Nibe och Weissman gör dom bästa luftvattenpumparna men är lite dyrare än konkurrenterna. Detta tillsammans med ett vattenburet system, element eller golvvärme är det mest prisvärda för kvalitet i det långa loppet. Kostnad ca 180 000kr om du redan har element att koppla på. LVVP är väldigt effektiva idag ner till -15 eller något sånt.
Bergvärme är ett steg upp som du också kopplar på ett vattenburet system. Då har du jämn drift och kostnader året om. Men då är kostnaden för att borra ett hål ca 150 000kr till.
Hej
När vår föräldrageneration för, säg, 70 år sedan byggde hus då satt mycket av kunskapen hos privatpersoner och småföretag hur man skulle bygga hus och värmesystem. Många gånger hjälpte flera husägare varandra att bygga och målet var att huset skulle fungera bra under lång tid till en låg kostnad för husägaren

Idag är det betydligt mer komplicerat att bygga och privatpersoner måste många gånger överlåta till andra (till utomstående) att bygga och är då beroende att andra sitter på kunskapen

Detta innebär ett dilemma om de som t.ex. säljer värmesystem har ett focus på försäljningsföretagets bästa och inte på husägaren.

En del företag kan tex vara mera intresserade att sälja luftvärmepumpar andra bergvärmesystem och råden till husägaren blir därefter

Vi saknar en bättre (och oberoende) rådgivning i detta fall

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Mitt första tips är att i första hand köp en luftvärmepump eller två beroende på planlösning. Du får värma varmvattnet med direktverkande el ja men du har ett uppvärmningssystem som garanterat inte krånglar, eller ju en lvp kan krångla, men det är ovanligt. Dessa mer komplexa system som du har har många olika felkällor som kan krångla.
Det där kan fungera i Höör men längre norrut är det värre. De krånglar ofta vid -20 och garanterat vid -30. De temperaturerna är vårt rättvisa straff för att vi undgår det skånska regnet och blåsten.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där kan fungera i Höör men längre norrut är det värre. De krånglar ofta vid -20 och garanterat vid -30. De temperaturerna är vårt rättvisa straff för att vi undgår det skånska regnet och blåsten.
Märkligt... Min morbror i Karesuando värmer huset med två luftvärmepumpar. Jag ska genast ringa och berätta att det inte fungerar.

• Gilla
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Märkligt... Min morbror i Karesuando värmer huset med två luftvärmepumpar. Jag ska genast ringa och berätta att det inte fungerar.
Hej
De fungerar möjligtvis
Men besparingarna i elenergi och i utgifter är minst när besparingarna som mest behövs

Luftvärmepumparna ger störst besparing när det inte är så kallt, ger liten besparing när det är 25 minusgrader och kallare som vi nyss hade häruppe

Jag tog just upp det i inlägg #16 i denna tråd att mer kunskap behövs till de som vill sänka sina driftskostnader

Luftvärmepumpar är en orsak till att vi idag har många i elprisområde ett, där jag bor och där din morbror bor, som har fått höga kostnader för elenergin (titta i media) och även kommer att klaga när effektavgifterna kommer

Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
De fungerar möjligtvis
Men besparingarna i elenergi och i utgifter är minst när besparingarna som mest behövs

Luftvärmepumparna ger störst besparing när det inte är så kallt, ger liten besparing när det är 25 minusgrader och kallare som vi nyss hade häruppe

Jag tog just upp det i inlägg #16 i denna tråd att mer kunskap behövs till de som vill sänka sina driftskostnader

Luftvärmepumpar är en orsak till att vi idag har många i elprisområde ett, där jag bor och där din morbror bor, som har fått höga kostnader för elenergin (titta i media) och även kommer att klaga när effektavgifterna kommer
COP på 2,22 vid -25 grader har min luftluftvärmepump. Det är lite tröttsamt med denna upprepning av folk som dig att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader. Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
COP på 2,22 vid -25 grader har min luftluftvärmepump. Det är lite tröttsamt med denna upprepning av folk som dig att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader. Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme.
Hej
Jag har inte påstått "att luftvärmepumpar knappt ens startar och går om det är kallare än -5 grader"

Däremot så förordar jag en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarar hela husets varmvatten och värmebehov utan elspets eller eltillskott till husets alla rum och garaget (utan hjälp av elelement). Detta även när det, som nu, är nere vid 30 minusgrader och kan vara så i flera dagar. Detta ger rimligen långsiktigt låga driftskostnader i 20 år eller längre.

Återbetalningstiden var ca 10 år och besparingen fortsätter nu, sedan återbetalningstiden passerats.

Dessutom genom att kompressorn under vinterhalvåret går hela tiden utan flera start och stopp även vid varmvattenproduktion (detta genom att växelventilen avbryter uppvärmningen i ca 20 minuter) så undviks stora effekttoppar. Det blir en fördel nu när effektavgifterna kommer.

Min varvtalsstyrda bergvärmepump passerar snart 20 år, utan större bekymmer. Vi får se om den klarar 5-10 år till.

Jag är idag nere i ca 30 % av elenergibehovet som huset hade när jag köpte det 1994.

Installationen av bergvärmen minskade elenergibehovet för hela huset från ca 42 600 kWh till ca 16 000 kWh första året efter installationen.

Du skrev; "Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme."

I artikeln här finns några norrut (där jag bor) som du skulle kunna erbjuda hjälp "Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme."
https://www.dn.se/ekonomi/elpriserna-pressar-hushallen-inte-duschat-hemma-pa-en-manad/

Låt gärna samma tidning göra en glädjande artikel när du har hjälpt dem som du lovat
Ge oss sedan en länk i denna tråd

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad pratar du om. Du hoppar hejvilt fram och tillbaka och försöker göra nåt slags försvarstal baserat på allt möjligt.

I din artikel var det ett exempel på en liten villa utanför stockholm med direktverkande el. Låter skitbra att installera en luftvärmepump för typ 20 papp och gå från en elräkning på 9 000kr till 3 000kr per månad. Vill du så kan du själv ringa dem med detta tips och skriva en artikel? En vinter så har pumpen betalat sig. Bor man i karesuando sätter man istället in 2.

V varpan1 skrev:
I din artikel var det ett exempel på en liten villa utanför stockholm med direktverkande el.
Hej

Du skrev ”vart man än bor i landet”

Därför hänvisade jag till en artikel i DN (Publicerad 2026-02-13) som bland andra handlade om ” Kamilla Olesens familj i Niemisel, Luleå kommun” och ” Kristina Eksholm, som också pratat med P4 Norrbotten, bor i byn Matojärvi i Övertorneå” dessa ingår alltså i din beskrivning; ”vart man än bor i landet”

Artikeln i DN har rubriken ;”Elpriserna pressar hushållen: ”Inte duschat hemma på en månad”
https://www.dn.se/ekonomi/elpriserna-pressar-hushallen-inte-duschat-hemma-pa-en-manad/

I DN-artikeln så kan vi bland annat läsa ;” För Kamilla Olesens familj i Niemisel, Luleå kommun, har kostnaderna tredubblats, trots att de har lagt flera hundra tusen på att ha råd med räkningen.

Men vi kan även läsa; ” Kristina Eksholm, som också pratat med P4 Norrbotten, bor i byn Matojärvi i Övertorneå tillsammans med sin man och sin far. Under de kallaste vintermånaderna har hon tidigare betalat runt 6 000, men när räkningen för den senaste månadens elförbrukning kom var hon nära att svimma. – 16 300 kronor stod det. Man blir förbannad rent ut sagt, för det är så otroligt mycket pengar, säger hon. Kristina Eksholm och maken Karl-Göran har lagt stora summor på att byta värmepump, tilläggsisolera och installera nya fönster för att hålla värmen.

När du skrev; "Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme." Så tror jag att det är en överdrift.

Kan du nu visa att du klarar detta, och att jag har fel som tror att det du påstår är en överdrift, för alla de som läser det vi skriver här på byggahus.

Kan du nu kontakta dessa två I artikeln som finns i norr (där jag bor) och som du menar att du skulle kunna erbjuda hjälp "Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme."

Låt gärna samma tidning sedan göra en glädjande artikel när du har hjälpt dem som du lovat

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
"I din artikel var det ett exempel på en liten villa utanför stockholm med direktverkande el."

Kan du vara tydligare för alla som läser här vad du syftar på?
Du länkade en artikel. Man får väl läsa artikeln.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Du skrev ”vart man än bor i landet”

Därför hänvisade jag till en artikel i DN (Publicerad 2026-02-13) som bland andra handlade om ” Kamilla Olesens familj i Niemisel, Luleå kommun” och ” Kristina Eksholm, som också pratat med P4 Norrbotten, bor i byn Matojärvi i Övertorneå” dessa ingår alltså i din beskrivning; ”vart man än bor i landet”

Artikeln i DN har rubriken ;”Elpriserna pressar hushållen: ”Inte duschat hemma på en månad”
[länk]

I DN-artikeln så kan vi bland annat läsa ;” För Kamilla Olesens familj i Niemisel, Luleå kommun, har kostnaderna tredubblats, trots att de har lagt flera hundra tusen på att ha råd med räkningen.

Men vi kan även läsa; ” Kristina Eksholm, som också pratat med P4 Norrbotten, bor i byn Matojärvi i Övertorneå tillsammans med sin man och sin far. Under de kallaste vintermånaderna har hon tidigare betalat runt 6 000, men när räkningen för den senaste månadens elförbrukning kom var hon nära att svimma. – 16 300 kronor stod det. Man blir förbannad rent ut sagt, för det är så otroligt mycket pengar, säger hon. Kristina Eksholm och maken Karl-Göran har lagt stora summor på att byta värmepump, tilläggsisolera och installera nya fönster för att hålla värmen.

När du skrev; "Man kommer som allra sämst att MER än halvera sin förbrukning jämfört med att köra elspets, vart man än bor i landet. Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme." Så tror jag att det är en överdrift.

Kan du nu visa att du klarar detta, och att jag har fel som tror att det du påstår är en överdrift, för alla de som läser det vi skriver här på byggahus.

Kan du nu kontakta dessa två I artikeln som finns i norr (där jag bor) och som du menar att du skulle kunna erbjuda hjälp "Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme."

Låt gärna samma tidning sedan göra en glädjande artikel när du har hjälpt dem som du lovat
Du läser ju inte ens det du själv skriver. "Jämfört med att köra elspets kommer man MER än halvera sin förbrukning", sa jag. Inte att Lotta i niemisel som gjort flertal asdyra skitstora åtgärder kommer att halvera sin elräkning. Du får ju ge dig nu.
Det vore i så fall om lotta köpt en alldeles för liten värmepump som går på mycket elspets, då är det kanon med en luftvärmepump. Eller om hon vill ha lite värme i garaget för det räcker ju inte hennes nuvarande pump till.

V varpan1 skrev:
Du läser ju inte ens det du själv skriver. "Jämfört med att köra elspets kommer man MER än halvera sin förbrukning", sa jag. Inte att Lotta i niemisel som gjort flertal asdyra skitstora åtgärder kommer att halvera sin elräkning. Du får ju ge dig nu.
Det vore i så fall om lotta köpt en alldeles för liten värmepump som går på mycket elspets, då är det kanon med en luftvärmepump. Eller om hon vill ha lite värme i garaget för det räcker ju inte hennes nuvarande pump till.
Hej varpan1

Så ditt förslag är alltså att alla ”vart man än bor i landet” och som idag behöver elspets"Jämfört med att köra elspets kommer man MER än halvera sin förbrukning"vid uppvärmning genom att köpa en luftvärmepump med ” COP på 2,22 vid -25 grader”

Och detta "Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme."

Hur många värmepumpar behöver du för att täcka alla utrymmen och vad kostar de installerade?

Hur klarar du effektavgifterna nu kommer och som jag tog upp i mitt inlägg #21 om du jämför med bergvärme utan elspets?

Där jag bor är dimensionerande utetemperatur (DUT) -34 grader jag har varit med om – 43 grader, för drygt 20 år sedan. Hur många år håller luftvärmepumpen? Jag har strax haft min i 20 år.

Jag tror att Niemisel, Luleå kommun”, och Matojärvi i Övertorneå kan förväntas att ha ungefär samma temperaturer

Varsågod och kontakta de i artikeln och erbjud dessa din hjälp och skriv sedan här och berätta hur det gick.

Här på byggahus så skriver vi för att hjälpa andra.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej varpan1

Så ditt förslag är alltså att alla ”vart man än bor i landet” och som idag behöver elspets vid uppvärmning kan halvera sitt elenergibehov genom att köpa en luftvärmepump med ” COP på 2,22 vid -25 grader”

Och detta "Till en kostnad av typ 7% av priset att installera bergvärme."

Hur klarar du effektavgifterna nu kommer och som jag tog upp i mitt inlägg #21 om du jämför med bergvärme utan elspets?

Där jag bor är dimensionerande utetemperatur (DUT) -34 grader jag har varit med om – 43 grader, för drygt 20 år sedan. Hur många år håller luftvärmepumpen? Jag har strax haft min i 20 år.

Jag tror att Niemisel, Luleå kommun”, och Matojärvi i Övertorneå kan förväntas att ha ungefär samma temperaturer

Varsågod och kontakta de i artikeln och erbjud dessa din hjälp och skriv sedan här och berätta hur det gick.

Här på byggahus så skriver vi för att hjälpa andra.
Du är ju verkligen inte läskunnig så jag kommer inte svara dig mer, men ledtråd är att svaren du söker finns i den text jag tidigare skrivit.
Du kanske är lättare att kommunicera med i tal, i så fall är du varmt välkommen att höra av dig om du har vägarna förbi Ludvika, så bjuder jag på kaffe och pratar igenom hur det funkar med dig! 👍

V varpan1 skrev:
ja men komforten är långt ifrån den samma, ett evigt surrande av fläktar, och pysande hit och dit när de avfrostas.
Bergvärme är dyrt, men det är rolls royce också!
Planerar man att bo kvar i huset, så är det vettigare att sätta in bvp, hålet till den räcker säkerligen till 2 eller flera pumpar, du har varmvattnet i samma installation.
Du har jämn värme året runt, eftersom den aldrig behöver avfrosta, den kan tugga på i månader.
Vi installerade våran för 15,5 år sedan, till ett pris av totalt 129000 kr inkl konv från direktel.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Att du fyllt mycket vatten under lång tid samt att du haft larm på högt gastryck kan vara en indikation på att du fått stora mängder rost/magnetit i systemet.
Det bör undersökas så du inte får dåliga förutsättningar trots att du byter till en bra värmepump.

M Martin Lundmark skrev:
Köper man en luftvärmepump för 20 000:- istället för bergvärme för 200 000:- har man 180 000:- att betala effektiviteten med.
Det räcker för att betala Ellevios effekttaxa för 10 kW sex månader om året i 40 år.

• Gilla
Jimbo.S och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.