kuntri skrev:
Jag tror att frånluftsfläkten är en av bovarna. Moderna drar så lite som runt 100kWh per år jämfört med äldre som kan dra 400kWh. Dessutom så ventilerar du ut husets varma luft. Enligt test från Energimyndigheten kan du spara upp till 6000kWh i ett 130m2 hus om du installerar FTX i Norra Sverige. Borde det inte vara en idé att koppla en frånluftsmodul till din bergvärmepump och ta till vara på värmen i frånluften. Där borde du väl kunna spara runt 4500kWh.
Jag tror att fläkten är av modern typ. Den installerades nog runt 2005-2006.
Har läst lite om frånluftsmodunlen, det är ett riktigt bra tillbehör till värmepumpen.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Martin E skrev:
Som redan sagts tidigare så ligger ni ovanligt högt i även sommarförbrukning, så det känns ju osannolikt att det bara ska bero på uppvärmningen. Ni har frånluftsfläkt och källaravfuktare som både kan vara gamla och tveksamma, och så badar ni flera gånger i veckan i badkaret. Finns det flera andra misstänkta storförbrukare som kan bidra till hög grundförbrukning, vid sidan om uppvärmningen? Känns som att ni ligger 30% / 300Kwh/månad för högt utan uppvärmning.
Jag håller på att logga elektronikskåpet för att undersöka förbrukare, får se vad det ger.

Excel skrev:
Eliq mäter konstant förbrukningen. Bra sätt att förstå förbrukning över tid i kombination med temperatur.

[bild]
Kan ju dra slutsatsen att något är galet hemma hos oss. Ska kolla förbrukning över natten för att se vad som drar mycket. När det blir lite varmare kanske man ska slå av värmepumpen under några timmar för att se om förbrukningen skiljer sig markant.

johel572 skrev:
Ett snabbt tips kan ju vara att kontrollera temperaturen på varmvatten beredare. Har du satt högre än ca 55 grader kan det ju vara en elpatron som står och går (i onödan).

Värme i källaren är en stor bov tror jag. Om du kan mäta totalen och stänga av avfuktare och elementet så ser du ju vad det kostar.
Det är ett vattenburet element i källaren.
Avfuktaren kan jag logga om några dagar så får vi se resultatet.

Värmepumpen har en genomströmsberedare så den skapar bara varmvatten när man kräver det. Det man styr är värmen på överdelen av beredaren.

Mattias_Jo1 skrev:
1. Orkar inte göra varmvatten? Är diskmaskin kopplat på varmvatten? Tvätt maskinen samma sak? Jag behöver el tillskott om det är typ -20 grad och legionella körning och ev varmvatten görs samtidigt. Öka perioden till 2 veckor till att börja med med förhöjd temp. Ni förbrukar ju mycket så inget står still iaf.

3. Ja nu går ju inte min avfuktare iaf. Väldigt torrt inne nu även i källaren.
4. Frågan är hur mkt den går.

Edit: ingen vxl ventil som läker in vv i värme/radiator systemet? Då får ju VPn producera ovanligt mkt vv.
Har varken tvätt eller disk kopplad till varmvatten.
vad jag förstått rätt så kan man inte se hur många timmar av spets man kan se på värmepumpen. Bara driftstid och kWh.
Vi ökade temperaturen i genomströmsberedaren och då fick vi tillräckligt med varmvatten men det gick åt mer el, så jag har försökt justera ner den. Så nu ligger vi på en temp på 50grader med förhöjdtemp var 4e körning.

Kan man kontrollera en växelventil på något sätt?
Har haft lite strul att den hängt sig osv, men den togs i sär och smordes så nu är det full fart på motorn och drev i den iaf.

Tack allesammans för era råd och tips. Det uppskattas verkligen.
Som det är nu verkar nästa steg vara att stänga av värmepumpen för att kontrollera hur mycket förbrukningen sjunker.

Det jag har lagt märke till är att så fort vi tappar lite mer varmvatten går elspetsen in.
När vi testade att bara köra kompressor och spärra eltillskottet så blev varmvattnet kallt efter ca 5 min. Läser man lite på nätet verkar etc ha problem med mängden varmvatten, men man vet ju inte förutsättningarna för testen heller.

Ett tips för att få proffs hjälp om din VP så rekommenderar jag varmepumpsforum.com. En del hänger även här men där får man väldigt nya hjälp oxå.

Visst kan det vara en god idé att kolla upp värmepumpen, men jag tror inte att den är hela problemet. Detta beroende på den höga förbrukningen på sommaren. Jag gör ofta av med runt 200 kWh en sommarmånad. Jag bor ensam så det är inte helt jämförbart, men 1000 kWh på en sommarmånad är mycket. 2000 kWh på en vintermånad tycker jag är mindre anmärkningsvärt, men det varierar mer med huset.

Har surfat runt lite på varmepumpforum och har någon användare där. Är inte helt överens med sidans funktion och framförallt inte när man surfar med mobilen på den.
Sen känner jag att jag inte har så mycket att bidra med på den sidan, så jag vill inte snylta genom att ställa en fråga där och sedan inte kunna hjälpa till med något annat. Det finns ju flertalet sådana på de flesta forum vilket är väldigt trist.

Jag har känslan av att 1000 kWh är högt på en sommarmånad. Om januari fortsätter som den börjat så tangerar jag nog 3000 kWh.

Här har du något att jämföra med också.
2 vuxna.
Huset: sutteräng, 90 kvadrat uppe ca 21° varmt.
Nere 70 kvadrat ca 16° varmt.

Bergvärme, thermia villa classic.
I november och december månad nu gjorde vi av med 2150 kwh.

Läst era andra svar. Era moduler som ni kopplar in, är installationen enkel och något man fixar själv? :) ex eliq?

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Hur är det med källaren? Är det källare under det gamla huset och isolerad platta på mark under tillbyggnaden? Om det finns någon del av huset som har golvvärme på en gammal oisolerad platta på mark eller dåligt isolerad krypgrund så kan detta dra upp förbrukningen en del.

fgo skrev:
Har surfat runt lite på varmepumpforum och har någon användare där. Är inte helt överens med sidans funktion och framförallt inte när man surfar med mobilen på den.
Sen känner jag att jag inte har så mycket att bidra med på den sidan, så jag vill inte snylta genom att ställa en fråga där och sedan inte kunna hjälpa till med något annat. Det finns ju flertalet sådana på de flesta forum vilket är väldigt trist.
Är du inte bekväm med det så ok, men jag vill bestämt hävda att enda sättet att snylta på ett forum är att använda det till något det inte är avsett för. Smygreklam till exempel. Att som okunnig fråga dem som vet är att använda forumet till precis vad det är till för.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
min växelventil hängde sig i mitten läget, duschade vi alla 3 så kände man att golvvärmen blev varm mitt i sommaren, när det blev lite kallare ute så fick oftast den 3de svalt vatten... så kolla den

Förstod inte det här med varmvattnet (är iof inte så bevandrad i värmesystem) men tar varmvattnet slut efter 5min så måste det ju vara nåt jätteknas? när dottern är hem så är det ju 20min duschar och sen kan iaf 2 duscha efter henne

har istortsett inte haft nåt tillskott alls på 8-10år, då har jag jordvärme

Ruuuben skrev:
Här har du något att jämföra med också.
2 vuxna.
Huset: sutteräng, 90 kvadrat uppe ca 21° varmt.
Nere 70 kvadrat ca 16° varmt.

Bergvärme, thermia villa classic.
I november och december månad nu gjorde vi av med 2150 kwh.

Läst era andra svar. Era moduler som ni kopplar in, är installationen enkel och något man fixar själv? :) ex eliq?
En eliq fixar du lätt själv! Om du kan ansluta en nätverkskabel :thumbup:

Avemo skrev:
Hur är det med källaren? Är det källare under det gamla huset och isolerad platta på mark under tillbyggnaden? Om det finns någon del av huset som har golvvärme på en gammal oisolerad platta på mark eller dåligt isolerad krypgrund så kan detta dra upp förbrukningen en del.

Är du inte bekväm med det så ok, men jag vill bestämt hävda att enda sättet att snylta på ett forum är att använda det till något det inte är avsett för. Smygreklam till exempel. Att som okunnig fråga dem som vet är att använda forumet till precis vad det är till för.
Källaren är under den gamla delen av huset, och resten är som du skriver isolerad platta på mark. Det är ingen del på huset som har golvvärme på oisolerad yta.

Nino:
Värmepumpen värmer inte tappvarmvattnet direkt utan det går en slinga i ett kärl på ca 200 liter. Så tappvattnet värms endast när man behöver det. Smart lösning när det fungerar helt enkelt.

B
D09 skrev:
[länk]
Någon som testat Smappee?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.