Som flera påpekat så har man i regel elspeglar med lämpligt intervall mot legionella i varmvattenberedaren.

Så länge radiatorn i källaren är parallellkopplad är det ju bara att strypa den och läsa av elmätaren med avfuktaren avstängd ett dygn är ju också plättlätt. Inte behövs några flashiga avläsare heller.

Vi bor 10 mil norr om Sundsvall i en timmerkåk från 1870. Huset är på 300kvm + 100kvm källare. Ca 2,80 i takhöjd, även på öv.
2 vuxna och 3 barn (varav en är tonåring)
Gammal kyl å frys och en gammal frysbox. 2 bilar på mv + kv ca 5 tim/dygn.
Ny tm och tt med värmepumpsteknik som går 5-8 tim om dan (känns det som iaf)
Bvp IVT på 12kW + separat vv-beredare (2 borrhål, installerad -07)
Ändå förbrukar vi "bara" 21000kWh/år i nuläget.

Excel
johel572 skrev:
Så länge radiatorn i källaren är parallellkopplad är det ju bara att strypa den och läsa av elmätaren med avfuktaren avstängd ett dygn är ju också plättlätt. Inte behövs några flashiga avläsare heller.
Flashigt eller ej, jag föredrar att analysera energiförbrukningen på min iphone i sängen och slippa pölsa fram i 40 cm nysnö, i 15 minusgrader, bäcksvart, med papper och blyertspenna försöka anteckna mätarställningen titt som tätt. :)

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Var precis ner och kikade till värmepumpen. Nu är det -11 grader ute och den kör med tillskottsel. Den pendlar mellan 1.5 och 3 steget. Nu stannade jag inte och kollade den speciellt länge. Men shunten hade timat ut.
Kan tilläggas att vi inte spolat varmvatten på ca 2 timmar.
Så jag börjar fundera om inte kompressorn klarar att värma fullt ut.

Ja nåt knas måste det vara...
Kollade min pump nu, den har gått nästan 30000 timmar och kört 37 timmar tillskott, då är det 57% till VV och då har jag satt på extra VV 2-3 gånger under de här åren det bör vara runt 6-8 timmar

Kan du se temp in och ut till borrhålet? och till element?

Kan du se vad du har för temperatur på inkommande resp. utgående köldbärarvätska från borrhålet?

Jag har kurvlutning 43grader och +2graders justering på den.
Brine brukar ligga på -2/2 dvs delta 4grader.

2 plusgrader på inkommande är bra, det måste vara något fel på pumpen alternativt att huset är en riktig energibov.

fgo skrev:
Var precis ner och kikade till värmepumpen. Nu är det -11 grader ute och den kör med tillskottsel. Den pendlar mellan 1.5 och 3 steget. Nu stannade jag inte och kollade den speciellt länge. Men shunten hade timat ut.
Kan tilläggas att vi inte spolat varmvatten på ca 2 timmar.
Så jag börjar fundera om inte kompressorn klarar att värma fullt ut.
Vilken framledning till golvvärmen har din värmepump nu när det är relativt kallt? EDIT kolla även returen

Hur stor är värmepumpen ?

Att den kräver tillskott vid -11 behöver inte vara nåt knas, gammalt hus med dålig isolering kräver mycket energi, men kan även bero på klen värmepump.

Har ställt frågan redan ! Hur många timmar kompressor drift visar statistiken och hur många timmar totalt eltillskott?

Titta vid kompressorn när den går, där finns ett litet inspektionsglas , där bör det vara klart , kan bubbla lite de första minuterna efter kompressorn slagit till. Bubblar/skummar det konstant beror det oftast på köldmediebrist och då ger inte kompressorn bra effekt. synglas.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring isf servicefirma direkt så får de lösa problemet innan kompressorn ryker.

Kan även vara nån justering i golvvärmefördelaren som måste göras. Där finns ibland en termostat som begränsar framledning till golvslingorna. Prova att öppna den lite i så fall.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Vilken framledning till golvvärmen har din värmepump nu när det är relativt kallt?
Nu vid ca 15 grader 42 ut 37 in

Vad tänker du på då? Kompressoreffekten?
ecoheat.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är den som heter 8,5 är det vi har

Har ställt frågan redan ! Hur många timmar kompressor drift visar statistiken och hur många timmar totalt eltillskott?
Jag tror inte inte jag kan se hur många timmar med eltillskott som är utnyttjat.
Man kan bara se driftstimmar på hela pumpen och hur många kWh den har dragit.

På ivt så finns det flera menyer som man inte ser, man måste hålla nere en knapp i x sekunder så kommer man in i en "större" meny och sen kan man även komma in i servicemenyer via en annan knapp.
Men det kanske du redan vet om det är så på din pump

fgo skrev:
Vilken framledning till golvvärmen har din värmepump nu när det är relativt kallt?
Nu vid ca 15 grader 42 ut 37 in

Vad tänker du på då? Kompressoreffekten?
[bild]
Det är den som heter 8,5 är det vi har

Jag tror inte inte jag kan se hur många timmar med eltillskott som är utnyttjat.
Man kan bara se driftstimmar på hela pumpen och hur många kWh den har dragit.
Ok, kan inget om CTC, men ett tips kan vara att regga dig som user på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum och ställ frågan där så får du säkert bättre tips!

Man kanske kan räkna bakvägen med antalet timmar som pumpen gått och antal kWh, så kan man dra ifrån vad kompressorn drar+ cirkpumpar, resten borde vara eltillskott.

Tycker 8,5 kW borde räcka väl om den nya halvan av huset är byggt modernt med rejäl isolering. 42 ut och 37 in vid -15 (något lågt delta 6-8 grader är optimalt), tycker kompressorn bör klara detta utan tillskott så något borde vara fel. Slå av eltillskottet helt ock hållet och se om skillnaden ut/in sjunker. Gör den det så ger inte kompressorn bra effekt. En rätt inställd vp skall ge 6-8 graders skillnad utan eltillskott.

Edit: CTC har väl shunt? Kanske det är ok med deltat då , men koppla bort tillskottet och jämför i alla fall.

Redigerat:
Tror det är elpatronen som drar, den försöker ju hålla 55 eller vad du nu ställt in i övre delen av tanken. Jag har en Ecoheat 6 v2, jag slår av elpatronen och slår till de endast vid extremt kallt väder, under -15 grader då jag märker att pumpen inte orkar hålla innetempen. Slår även till den när det ska duschas, framförallt höst/vinter/vår. På sommaren när det är varmare kan man duscha svalare.
Denna åtgärd räknar jag med att det gör runt 2000-3000kWh per år i lägre förbrukning.
CTC har för övrigt ingen växelventil, den kör värmepumpen mot en tank på ca 180L som sen har en skiktad övre del på ca 50L (tot 230L) som elpatronen spetsar framförallt för varmvattnet. Varmvattnet får man genom en kopparslinga som går in i botten och upp genom tanken och topptanken, vattnet i tankarna är det som snurrar i radiatorerna.
Skulle värmepumpens del (den nedre tanken) inte orka hålla kurvan eller hinna med en snabb tempsänkning så finns en funktion att den shuntar ut den övre tankens vatten som ju värms av elpatronen, denna funktion kallas "shuntläge elpatron" i menyn och är ställbar från 60-240 min innan den kickar in. Jag har min ställd på 240min för att låta värmepumpen värma så länge som möjligt, sen har jag ju dock även elpatronen avstängd som sagt så då spelar inte shuntläget någon roll, utan jag loggar innetempen innan jag ev. slår till den.
Jag har 104 m2 plus uppvärmd källare som är lika stor, 5st i hushållet varav tre barn på 1 och 1 resp 5år. Total förbrukning inkl allt 12500-13000kWh/år

Hoppas detta kan hjälpa nåt!

Nu så har jag gjort lite efterforskningar.
Hittar tyvärr inget inspektionsglas runt kompressorn

Nu är det ca -19grader i falun. Och frugan tog samtidigt en dusch, du störtdyker framledningstemperaturen från 45grader till 38 grader. Samtidigt som pannan tappar temperatur väldigt snabbt. Shuntventilen försöker verkligen pumpa fram värme till värmesystemet med lyckas inte.
Samtidigt läser jag av att den kopplar in ända upp till 6 kW tillsatsel.

Gick även in i servicemenyn och kikade lite
Där står:
vp max 55grader
vp min 35 grader

bör jag höja vp min för att få pumpen att starta snabbare vid varmvattentappning?
Känns som 35 grader är förbaskat lågt. Det är ju "kallt" när man duschar.

Shunten är inställd på 240 min.

Total Driftstid är 83435 dvs 9,5 år sen ser man ungefär vad den dragit sedan inkoppling.
Vad tror ni, är det något galet med VP?

Driftstid måste vara timmar som värmepumpen varit tillslagen ?

Hur mycket har den dragit totalt under dessa år ?

Skumt att den sticker ner så pass snabbt. KAn det bero på mycket luft i tanken ? Kolla om det går att lufta , kommer mycket luft måste systemet fyllas på.

Gå in på Värmepumpsforum och ställ dessa frågor på undertavlan för CTC så kanske du får goda råd , har för mig signaturen Kullabacken är rätt hemma på CTC , har för mig sett något om nån ratt som av misstag kan skapa hög användning av eltillskottet.

Vad händer om du slår av eltillskottet ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.