Hej,
Jag ska sätta spotlights i ett uterum med isolerat (mineralull) tak med kallvind ovanför. Rummet är ca 10kvm och jag tänker mig 6st spottar. Innertaket är inte satt än så det är inga problem att installera skyddsdosor.
Är det någon som har förslag på vad jag ska beställa ? 6 spottar, 6 skyddsdosor, trafo(om 12v som klarar 6 spottar) samt kablage och vilken site jag kan beställa på ?
Tack på förhand !
Jag ska sätta spotlights i ett uterum med isolerat (mineralull) tak med kallvind ovanför. Rummet är ca 10kvm och jag tänker mig 6st spottar. Innertaket är inte satt än så det är inga problem att installera skyddsdosor.
Är det någon som har förslag på vad jag ska beställa ? 6 spottar, 6 skyddsdosor, trafo(om 12v som klarar 6 spottar) samt kablage och vilken site jag kan beställa på ?
Tack på förhand !
Beställer själv alla mina spottar och trafos/brytare och dyl på elbutik.se eller på expressel.se.
Elbutik är galet snabba på sina leveranser och jag väntar sällan mer än två dagar. DÄREMOT har jag nu tjatat 3 veckor om att byta ut en defekt vara utan det minsta respons så jag är minsann lite sned på dom. q(;^
p
Elbutik är galet snabba på sina leveranser och jag väntar sällan mer än två dagar. DÄREMOT har jag nu tjatat 3 veckor om att byta ut en defekt vara utan det minsta respons så jag är minsann lite sned på dom. q(;^
Korrektion ElButik - Fick just svar på mitt mail och ersättnings traformatorer utlovades - Supernöjd med deras service! d^_^b
Så vitt jag vet behövs inte IP44!? Det skall räcka med IP21 till ditt undertak - Nog för att jag själv valde att köra med IP44 till utomhusbelysningen.
IP21 - Petskyddad mot föremål större än 12mm, Skyddad mot droppande vatten
IP44 - Petskyddad mot föremål större än 1mm, Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
Enligt nedan:
IP-klasser
Elektriska artiklar märks med en IP-klass för att ange både graden av skydd mot åtkomst av strömförande delar och hur vatten och dammtät den är.
En elartikel märkt med IP 44 är
(Första siffran
petskyddad mot föremål som överstiger 1 mm i diameter och (Andra siffran
tål strilande vatten från alla vinklar.
Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät
Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppand vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten (munstycke, sjö o.s.v.)
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.
Viktigt!
Elinstallationer skall utföras av behörig elektriker.
Så vitt jag vet behövs inte IP44!? Det skall räcka med IP21 till ditt undertak - Nog för att jag själv valde att köra med IP44 till utomhusbelysningen.
IP21 - Petskyddad mot föremål större än 12mm, Skyddad mot droppande vatten
IP44 - Petskyddad mot föremål större än 1mm, Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
Enligt nedan:
IP-klasser
Elektriska artiklar märks med en IP-klass för att ange både graden av skydd mot åtkomst av strömförande delar och hur vatten och dammtät den är.
En elartikel märkt med IP 44 är
(Första siffran
Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät
Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppand vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten (munstycke, sjö o.s.v.)
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.
Viktigt!
Elinstallationer skall utföras av behörig elektriker.
Redigerat:
Här kommer en kortfattat riktmärke angående IP:
· IP20, används i torra utrymmen icke dammiga eller brandfarliga utrymmen
· IP21, droppvattenskyddad, används i fuktiga utrymmen men normalt ej i badrum
· IP34, stänkvattenskyddad, används i våta utrymmen i badrum och utomhus
· IP44, stänkvattenskyddad med bättre skydd för intrång av föremål, för våta utrymmen
· IP20, används i torra utrymmen icke dammiga eller brandfarliga utrymmen
· IP21, droppvattenskyddad, används i fuktiga utrymmen men normalt ej i badrum
· IP34, stänkvattenskyddad, används i våta utrymmen i badrum och utomhus
· IP44, stänkvattenskyddad med bättre skydd för intrång av föremål, för våta utrymmen
Klicka här för att svara