Hej,

Jag planerar att bygga en stödmur i natursten i trädgården för att ta upp en höjdskillnad på cirka 1–1,2 meter. Ovanför muren kommer det att vara parkering för en bil samt gångyta, och nedanför finns entrén till garaget. Bilen kommer dock inte att stå precis vid murkrönet, utan ungefär 2 meter från kanten.

Jag varnar redan nu för riktiga amatörfrågor – jag är ovan vid den här typen av arbete. 😊

Först funderade vi på att göra en slänt, men nu lutar det åt att en mur blir den bästa lösningen.

Tanken är att bygga en naturstensmur för hand. Som tur är är den inte så lång, cirka 3 meter. Se gärna bilderna för hur det ser ut idag – vi gjorde en väldigt provisorisk lösning förra året, men nu vill vi göra det ordentligt.

Mina frågor är:
  1. Räcker det att stapla stenarna på varandra med ett ordentligt gruslager under, eller behöver man göra betydligt mer, exempelvis armering, betong eller liknande, för att muren ska klara trycket från massorna bakom utan att riskera att rasa?
  2. Är det rekommenderat att använda betong mellan stenarna för att få muren stabilare, eller är det mindre viktigt?
  3. Finns det något annat viktigt att tänka på när man bygger en stödmur i natursten i den här typen av miljö?

Tack på förhand!

Mvh Simon

IMG_4069.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4068.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.