Under pandemin byggde jag en pergola som inte på något sätt följer någon branschstandard, dels för att det funkade och dels för att jag är en "glad amatör".
Nu ska jag bygga om pergolan lite (byta ut taket bland annat) och började då fundera på om jag kanske har tagit i lite för mycket när jag har tre "stödreglar". Därav min fråga.
Som ni kan se på bilderna har jag tre stycken tvärgående reglar och på dessa ligger 10 stycken 4500x120x45 reglar (som i sin tur har plasttaket på sig). Det jag funderar på är om jag kan ta bort mitten-regeln (rödmarkerad på den egenritade bilden) och bara ha den främsta och bakersta tvärgående reglarna (grönmarkerade på den egenritade bilden).
Övrig information som kan påverka:
Nu ska jag bygga om pergolan lite (byta ut taket bland annat) och började då fundera på om jag kanske har tagit i lite för mycket när jag har tre "stödreglar". Därav min fråga.
Som ni kan se på bilderna har jag tre stycken tvärgående reglar och på dessa ligger 10 stycken 4500x120x45 reglar (som i sin tur har plasttaket på sig). Det jag funderar på är om jag kan ta bort mitten-regeln (rödmarkerad på den egenritade bilden) och bara ha den främsta och bakersta tvärgående reglarna (grönmarkerade på den egenritade bilden).
Övrig information som kan påverka:
- De långtgående reglarna har en CC på 54 cm och inte det "normala" på 60 cm.
- Jag kommer öka lutningen på taket genom att diagonalsåga 5 st 4500x120x45 reglar och lägga dessa ovanpå de övriga 10 långtgående reglarna (vilket kommer öka den totala vikten på de tvärgående reglarna, men samtidigt öka hållbarheten på de långtgående reglarna eftersom jag kommer skruva ihop dem)
Det stämmer, där ligger några mindre, enklare träreglar som är tänkt att avlasta taket. Tänkte inte på dem när jag skrev inlägget. De kommer vara kvar, just för att fördela vikten av taket (eller rättare sagt eventuell snö som landar på taket, bor i Göteborgsområdet så det är inga jättestora mängder, men kan hända).K Kane skrev:
Blir rejäla reglar om man skall följa t.ex. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensioneringhenlfern skrev:
Jag har plasttak med 6 graders lutning och spännvidd på 2700 i snözon 2. Kör med 95-reglar utan problem sedan 2016.....
Vilket gör att det antingen är ett svartbygge, eller så har man fått bygglov (men då borde det inte ha kallats pergola i trådstarten). Om vi antar att det är 60 cm mellan reglarna och de utgår från en vägg på sidan så blir det 6m brett och ca 4m långt, det blir 24m2. Bygglovsbefriat tak får byggas på högst 15m2.K Kane skrev:
Jag betonar detta så att TS är medveten om att detta troligen är ett svartbygge. Det påverkar hur mycket pengar man vill lägga ut på det bland annat. Jag är definitivt inte någon "moraltant" i detta forumet, jag har flera "svartbyggen" på tomten som numera är preskriberade.
Inget svartbygge, har haft dialog med kommunen om detta bygge.pacman42 skrev:
Vilket gör att det antingen är ett svartbygge, eller så har man fått bygglov (men då borde det inte ha kallats pergola i trådstarten). Om vi antar att det är 60 cm mellan reglarna och de utgår från en vägg på sidan så blir det 6m brett och ca 4m långt, det blir 24m2. Bygglovsbefriat tak får byggas på högst 15m2.
Jag betonar detta så att TS är medveten om att detta troligen är ett svartbygge. Det påverkar hur mycket pengar man vill lägga ut på det bland annat. Jag är definitivt inte någon "moraltant" i detta forumet, jag har flera "svartbyggen" på tomten som numera är preskriberade.
Pergola eller inte, frågan var huruvida jag bör ha kvar regeln i mitten.
Klicka här för att svara

