Tack så mycket för alla svar och tips tar åt mig av allt 😀.

En till fråga
Vi kommer ha ett gemensamt utrymme på 45m2 där kök/vardagsrum är.
I detta rummet är det ryggåstak med 6m upp till nock (se bild)
Ritning av gemensamt utrymme med kök/vardagsrum, visar ventilationskanaler och luftflödesriktningar i rum med ryggåstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är nu om det räcker med en 100mm kanal?
Det är beräknat ett flöde på 13 l/s
Bör jag dimensionera upp denna gren till 125 för att möjligtvis kunna öka på flödet något?

Jag tänkte också flytta denna tilluft till andra sidan rummet för att få bättre flöde genom rummet?

Jag hade lagt in 2 tilluft och 2 frånluft

Kan du gömma framledningen i nocken och dra ner rör till ventilerna längs takbjälkarna?

Ritning av vardagsrum/matrum och kök med markerade linjer i blått och rött som visar möjliga kabeldragningar eller väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OT: ingen kyl/frys i köket?

S SteffeOsten skrev:
En till fråga
Vi kommer ha ett gemensamt utrymme på 45m2 där kök/vardagsrum är.
I detta rummet är det ryggåstak med 6m upp till nock (se bild)
[bild]
Frågan är nu om det räcker med en 100mm kanal?
Det är beräknat ett flöde på 13 l/s
Bör jag dimensionera upp denna gren till 125 för att möjligtvis kunna öka på flödet något?

Jag tänkte också flytta denna tilluft till andra sidan rummet för att få bättre flöde genom rummet?
Det är väl en firma som gjort beräkningarna på kanalstorlek? Jag skulle inte laborera för mycket.

Sitter tillluftdonet i taket på ryggåstaket? 13l/s på 45 m2 är alldeles för lite. I kök+vardagsrum. 25 l/s får jag det till och då måste det vara en 125mm kanal och helst 2 don på ca 2m höjd

Och vart tar du in tilluft till ditt FTX?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag hade lagt in 2 tilluft och 2 frånluft

Kan du gömma framledningen i nocken och dra ner rör till ventilerna längs takbjälkarna?

[bild]

OT: ingen kyl/frys i köket?
Går ej gömma i nock , skulle bli två kanaler i så fall. Kyl frys är där det står i/M planlösning är ej korrekt

J Jojak91 skrev:
Det är väl en firma som gjort beräkningarna på kanalstorlek? Jag skulle inte laborera för mycket.
Jo det är en firma , ingick med husleveransen.

Jo så är det väl egentligen är det väl bara lita på att det är tillräckligt dock säger boverket att det bör vara minst 0.35 l/s per m2 och det uppnås inte enligt deras beräkningar

Redigerat:
Hmm, du kan inte dra kanalen under golvet då?

H Håbbe01 skrev:
Sitter tillluftdonet i taket på ryggåstaket? 13l/s på 45 m2 är alldeles för lite. I kök+vardagsrum. 25 l/s får jag det till och då måste det vara en 125mm kanal och helst 2 don på ca 2m höjd
Donet kommer sitta i ryggåstaket. 0.35l/s per m2 enligt boverket och 45*0.35 = 15,75 om flödet skall vara korrekt, därav att jag började ifrågasätta om jag egentligen bör dimensionera upp kanalen för att säkra upp , alternativt sätta 2 don.

H Hybro skrev:
Och vart tar du in tilluft till ditt FTX?
Luften tas in från tak på andra sidan huset, ca 12-13m från detta tilluftsdon

Jag ska flytta mitt intag till gavelnocken under takutsprånget på husets sydsida.
Nyttja solvärmen.
Gratis värme e gott. Speciellt höst till vår.

Varma årstiden blir det att utnyttja original intag från gaveln på norra sidan.

Kommer att ordna val med en y-ventil.

Redigerat:
S SteffeOsten skrev:
Donet kommer sitta i ryggåstaket. 0.35l/s per m2 enligt boverket och 45*0.35 = 15,75 om flödet skall vara korrekt, därav att jag började ifrågasätta om jag egentligen bör dimensionera upp kanalen för att säkra upp , alternativt sätta 2 don.
Man dimensionerar inte efter minikravet för godkännande utan från helt andra parametrar annars blir systemet underdimendionerat.

Sitter tilluften i ett högt ryggåstaket så ventileras inte vistelseområdet alls dvs där man sitter eller ligger utan luftströmmen går direkt till närmsta frånluft don i takhöjd dvs ovanför huvet på de boende

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Hoppsan. Men låter rimligt. Kanske tilluft ovan golven?

Snailman
S SteffeOsten skrev:
Hej!

Håller på med ett vår nybyggnation och är nu dags att installera FTX.
Vi har fått projektering med konstruktionsritning dimensionering och material specifikation av husleverantör men vi skall själva installera system

Skulle vilja ha lite råd gällande bästa sätt att fästa rören på deras väg från vinden ner i snedtak med isoleringen och bryter sedan ångspärren för att gå genom bjälklag till nedervåningen.

Har 2 alternativ för tillfället.
1. Följa konstruktionsritning och sätta 2 gles för att ge stöd åt röret sedan fästa det med hålband
[bild]

2. Frångå ritning för att kunna fästa rören längs takstolarna, det handlar om 20-30cm skillnad i från ritning på sin höjd och kunna fästa rören direkt med hålband
.[bild]

Funderar även på om oavsett lösning om det kan vara en bra ide att lägga någon form av gummi för att förhindra att rören ligger direkt mot träet för att förhindra möjligt missljud?

Någon annan som har en bra idé eller hur de har löst detta?

Tanken är sedan att stammen vilar på takstolarna på vinden.

Tack på förhand!
Använde mest hålband(uteslutande?)
, var ganska länge sen, har för mig jag la lite isolering mellan rören och stommen, för att förhindra stomljud, tänkte även på att täcka rören med isolering för vintern då det kan bli kallt på vinden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.