1 654 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Räcker det med endast en skiva i våtrummet som stadga när man kaklar?
När man bygger en ny vägg så har kollat upp så mycket att jag bör använda minst 7cm reglar med cc30. Jag vet också att man inte skall använda skivor som kan mögla, tex vanligt pappinklätt gips, utan det skall vara med glasfiber istället ( eller någon annan typ, kanske fibercementskiva) , men är det tillräckligt starkt med en gipskiva? Får det inte vara någon typ av träskiva alls som försärkning mellan regelväggen och gipsglasfiberskivan? Tänkte att huvudsaken att träskivan inte ligger som förstaskiva närmast tätskiktet.
Räcker det som stagda med en enkel våtrumsskiva, 12mm, eller skall man ha två "mögelfria" intill varandra innan kaklet?
Räcker det som stagda med en enkel våtrumsskiva, 12mm, eller skall man ha två "mögelfria" intill varandra innan kaklet?
Produkter som diskuteras: "mögelfria"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jo snart blir det att man kan ha tex plyfa och massiva träväggar bakom våtrumsgipsen tack vare att de nya tätskickts dukarna har så hög ångtäthet. Som det är nu så gör ju alla som de vill än då och som sagt ingenting är ju förbjudet alla dessa olika påhitt är ju bara rekommendationer. Allt handlar ju bara om att försäkringsbolagen ska ha lättare att friskriva sig från att betala ut pengar ingenting annat.
Jo, jag har hört det ryktet, men rykten kring branschreglerna har florerat förr så tills dess att BKR har bekräftat det så kör jag vidare utan träskiva.
Jag kan tänka mig att det blir godkänt för att slippa peta i fler reglar i väggen, men dom lär ju aldrig släppa på kravet med kortling vid infästningar. Då faller det hela lite eftersom 90% av dom som sätter träskivor gör det just för att ha något att skruva i.
Jag kan tänka mig att det blir godkänt för att slippa peta i fler reglar i väggen, men dom lär ju aldrig släppa på kravet med kortling vid infästningar. Då faller det hela lite eftersom 90% av dom som sätter träskivor gör det just för att ha något att skruva i.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Endast varmvatten kopplat till utkastare utomhus. Är det tillåtet?
Vatten & Avlopp -
Vid takbyte – byta alla plåtdetaljer eller endast vissa
Tak & Vind -
Borde vi dränera huset? Räcker det i så fall med en vägg?
Grund & Markarbeten -
Räcker det med 2500mm takplåtar här?
Tak & Vind -
Råd: räcker easy cover select på detta?
Färg, Måla & Tapetsera