När man bygger en ny vägg så har kollat upp så mycket att jag bör använda minst 7cm reglar med cc30. Jag vet också att man inte skall använda skivor som kan mögla, tex vanligt pappinklätt gips, utan det skall vara med glasfiber istället ( eller någon annan typ, kanske fibercementskiva) , men är det tillräckligt starkt med en gipskiva? Får det inte vara någon typ av träskiva alls som försärkning mellan regelväggen och gipsglasfiberskivan? Tänkte att huvudsaken att träskivan inte ligger som förstaskiva närmast tätskiktet.

Räcker det som stagda med en enkel våtrumsskiva, 12mm, eller skall man ha två "mögelfria" intill varandra innan kaklet?

A
c300 och enkel våtrumsskiva räcker i de flesta fall -kolla monteringsanvisningen för den specifika skivan.
Nej, ingen träskiva/råspont får finnas bakom.

tack,

Ok, men utesidan mot hallen kan jag väl ha osb + vanligt "pappgips"? Vill att väggen skall vara extra stadig, fast regla c300 kanske är tillräckligt som du säger?

A
Ja, reglerna gäller bara för våtrumssidan av regeln. Vill du styva upp väggen ytterligare så kan du limma skivorna mot reglarna, men det är inte nödvändigt om du har 70 mm träreglar i normal längd.

Ok, fint!

ACME skrev:
c300 och enkel våtrumsskiva räcker i de flesta fall -kolla monteringsanvisningen för den specifika skivan.
Nej, ingen träskiva/råspont får finnas bakom.
Nya regler på gång ang. vad som får vara bakom och inte.

kakelmannen skrev:
Nya regler på gång ang. vad som får vara bakom och inte.
Kan du precisera det lite?

Jo snart blir det att man kan ha tex plyfa och massiva träväggar bakom våtrumsgipsen tack vare att de nya tätskickts dukarna har så hög ångtäthet. Som det är nu så gör ju alla som de vill än då och som sagt ingenting är ju förbjudet alla dessa olika påhitt är ju bara rekommendationer. Allt handlar ju bara om att försäkringsbolagen ska ha lättare att friskriva sig från att betala ut pengar ingenting annat.

A
Jo, jag har hört det ryktet, men rykten kring branschreglerna har florerat förr så tills dess att BKR har bekräftat det så kör jag vidare utan träskiva.

Jag kan tänka mig att det blir godkänt för att slippa peta i fler reglar i väggen, men dom lär ju aldrig släppa på kravet med kortling vid infästningar. Då faller det hela lite eftersom 90% av dom som sätter träskivor gör det just för att ha något att skruva i.

T
BKR-s regler håller på att revideras

A
Som sagt; Är det bekräftat av BKR, eller är det rykten?

Läste av en som arbetar med BKR att han använder sig av råspont bakom humid...
Vet snart inte hur man ska göra;)
"badrumsbyggare som känner sig en smula förvirrad"

T
ACME skrev:
Som sagt; Är det bekräftat av BKR, eller är det rykten?
Det är bekräftat av BKR, men till vad har jag ingen aning om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.