matildaaaaaaaaa
Hej Byggahusare!

Jag bor i ett hus där förra ägaren har kopplat varmvatten direkt från vvb till en utkastare som sitter på fasaden. Finns det någon VVS-kunnig här som kan säga om detta är en tillåten lösning? Jag tänker på risk för brännskador eller risk för legionellabakterier? Eller finns det andra saker som gör detta olämpligt?

Denna koppling har gjorts i ett schakt i ett sovrum jag håller på att renovera. Förra ägaren har tagit upp en lucka i gipsväggen och satt in luftningshål. Jag hade gärna byggt igen denna lucka och hål, frågan är om bör jag ha kvar dessa? Fyller dom någon funktion?

Såvitt jag vet är det tillåtet, det finns dessutom speciella utkastare avsedda för både varmt och kallt vatten att köpa vilket torde vara mycket praktiskt om man har utedusch, badtunna eller vill tvätta bil med varmvatten.

Jag har gjort en mycket billig lösning med varmdusch på fasaden och nära badrummets bastu. Separat varmvatten kopplat i angränsande teknikrum och där ställs temperaturen in dvs det går inte att justera värmen utomhus. Duschslangen finns utomhus men tas in under vintern; tas med ut då man vintertid duschar.

Denna dusch används främst på vintern och oftast i anslutning till bastandet.

Att ha reglerbar armatur utomhus avrådde VVS-aren då det ofta blev problematiskt med frostsprängning etc även med dyr vinterhärdig armatur.

Det finns inga förbud alls gällande vatten. Du får göra precis som du vill i ditt eget hus.
Problem kan däremot uppstå ifall du får en skada du vill att försäkringsbolaget skall betala. Men det är ett avtal mellan dig och ett privat företag.
Vill du inte ha kvar röret är det bara att koppla bort det.

matildaaaaaaaaa
Tack för svar. Då låter jag det vara så.

Vet någon varför det har gjorts lufthål till dettta schakt. Finns det risk för kondens pga denna typ av koppling? På bilden syns inspektionsluckan och lufthålen.

matildaaaaaaaaa
Bild:

• Väggpanel med trapplock, skruvar och en list syns. Golvet har trädetaljer, och en borste ligger på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja där var det en lucka ser man.

matildaaaaaaaaa matildaaaaaaaaa skrev:
Bild:
Kan det vara hål för att se om det läcker? Dvs det rinner ut från hålet/en istället för att stanna kvar i väggen? Oklart varför det är så många hål. Hur ser det ut i och nertill i inspektionsluckan?

matildaaaaaaaaa
Har svårt att tro det. Tycker det mest ser ut som att man har velat lufta utrymmet. Men jag förstår inte varför. Såhär ser det ut på insidan.

• Isolering och ett metallrör syns inne i ett väggutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert bara ventilation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.