Jag flyttade med familj till ett hus med källare förra året som är byggt -51 med oisolerad grund. Huset står på en sluttning (ett lätt sluttande berg) som lutar mot husets ena långsida och fortsätter förbi på andra sidan huset. Huset har aldrig dränerats tidigare och vi funderar på ifall det är något vi bör göra.

Två av källarrummen var inredda sedan början av 80-talet med träbalkar, isolering och spånskiva mot betongväggarna samt med ett golv mot betonggolvet med isolering, plastmatta och spånskiva. Väggarna som var inredda ligger mot sluttningen där ju vattentrycket sannolikt har varit som högst och det var en del mögel på betongen. Utöver detta finns det ingen dålig lukt i källaren eller tecken på att fukt tränger igenom.

Kan inte så mycket om dränering men har förstått det att en sluttning med berg under kan underlätta avrinningen och minska behovet för dränering - rätta mig gärna om jag har fel. Kan det vara en idé att endast dränera väggen som ligger mot sluttningen där vattentrycket är som störst (det hade varit väldigt lätt för en grävmaskin att komma åt där) eller bör vi dränera flera väggar trots att de andra är rätt så mycket svårare att komma åt? Skulle dränering av en vägg kunna ändra vattentrycket på väggarna runtomkring?

Tacksam för all hjälp! 🙏

V V__L skrev:
Utöver detta finns det ingen dålig lukt i källaren eller tecken på att fukt tränger igenom.
Jag skulle inte dränera. Ni verkar inte ha några problem med fukt eller inträngande vatten. Om det har funkat i 75 år så funkar det nog i 75 år till...

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Går det att endast leda om dagvattnet från slänten och undvika en full dränering? Marken ska luta ut från huset de nörmsta metrarna.

Se över att hängränna inte läcker och regnvatten leds bort. Om hängränna läcker vid regn hamnar mycket vatten mot grunden.

Inspektera om det blir några vattenansamlingar vid hällregn, vart behöver vattnet ledas bort?

Jag tycker att gör ovan billiga åtgärder och utvärdera.

Om ventilationen i källaren förbättras, den varmhålls och ytskikten år puts + silikatfärg så kan eventuell fukt ledas bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.