Göran.W
Min anläggning har jag satt upp strategisk placerade uttag att ta strömen ifrån till det mest viktiga för jag kände att det inte var motiverat att lägga närmare 10000kr på att sätta upp reserv kraft brytare och få allt rätt och riktigt enl alla normer när man inte har strömavbrott så ofta.
Det blev betydligt billigare att göra ett eget nät till elverket så man kan driva det viktigaste utan risk att strömen går fel väg ut.

Du har alltså ett eget nät med fast installerade uttag anslutna till elverket? Det blir tyvärr inte speciellt lagligt det heller...

mrfrenzy skrev:
Diesel räknas inte som brandfarlig och man får därmed förvara 10 000 liter av denna vätska.
Jo, den räknas som brandfarlig klass 3 och om du har den i plastdunkar :rolleyes: så får du inte ha mer än sammanlagt 100L tillsammans med övriga klass 1,2 och 3 vätskor. Däremot i godkänd cistern för användning till uppvärmning eller elproduktion så får du ha max 10.000L.

mrfrenzy skrev:
Du får gärna visa vilka försäkringsvillkor som går längre än lagen när det gäller förvaring av bränsle. Jag sökte just igenom länsförsäkringars villkor för villaförsäkring och jag kan inte se att dom nämner det överhuvudtaget. [länk]
Jag vill minnas att det tidigare fanns i försäkringsvillkoren att i garage tillsammans med bil fick man ha en reservdunk med 20L bränsle. Jag kan tänka mej att det kravet försvunnit och man istället hänvisar till sprängämnesinspektionens gränser för tillståndskrav, dvs lagar och förordningar. Jag minns under bensinransoneringen dagar i början på 70-talet hände det att folk hade bensin i öppna hinkar ståendes i garaget! :eek: Så soppan ska förvaras på förskrivet sätt också. :D

Göran.W
Jo det är lagligt så länge det är helt separerat från det vanliga nätet och inkopplat enl gällande el säkerhets regler.
Dessutom ska det vara märkt på ett sådant sätt att man vet att det kan vara spänningsatt även om vanliga nätet är strömlöst.

Göran

pefo skrev:
Jag minns under bensinransoneringen dagar i början på 70-talet hände det att folk hade bensin i öppna hinkar ståendes i garaget! :eek:
Det minns jag också. Fast det fanns även en del, som var mer säkerhetsmedvetna och förvarade bensinen i glasburkar med skruvlock. :D

Ja, tillsammans med bilen får man ha en reservdunk, precis som det stog i mitt citat. *förutom* det får man ha 100 liter för husbehov.

mrfrenzy skrev:
Du får gärna visa vilka försäkringsvillkor som går längre än lagen när det gäller förvaring av bränsle. Jag sökte just igenom länsförsäkringars villkor för villaförsäkring och jag kan inte se att dom nämner det överhuvudtaget. [länk]
Mina försäkringsvillkor (jordbruk) hos Länsförsäkringar hänvisar till LBK, Lantbrukets Branskyddskommité:

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik11.pdf (se sid 3)

Så jag hade fel, det är 10 liter bensin som gäller.

Sedan bör man se upp med att installera ett elverk i en byggnad, det finns försäkringsvillkor vad gäller tankning av motorer inomhus. Dessutom misstänker jag att det krävs ett rejält brandskydd i förrådsbyggnaden, dubbelgips mm. SAMT skyddsavstånd till andra byggnader.

Med din jordbruksförsäkring får du alltså bara förvara 10 liter bensin för husbehov. Däremot om du behöver elverket eller vad du nu ska använda bensinen till i din jordbruksverksamhet så får du förvara 250 liter enligt samma villkor.

Helt rätt. Jag har därför 20 l hemma till elverket.:)

• Gilla
Micke händig
  • Laddar…
Se upp med 3-fas elverk, en del har oftast bara spänningsreglering på en fas och är gjorda för symmetriska 3-faslaster, lätt att bränna elektronik m.m. vid ojämn fördelning på faserna.

mycke_nu skrev:
Sedan bör man se upp med att installera ett elverk i en byggnad, det finns försäkringsvillkor vad gäller tankning av motorer inomhus. Dessutom misstänker jag att det krävs ett rejält brandskydd i förrådsbyggnaden, dubbelgips mm. SAMT skyddsavstånd till andra byggnader.
nu börjar det låta som amerikanska varningstexter här... lite sunt förnuft har väl ändå folk, och därför är det bättre med diesel, svårt att få fyr på det om man spiller lite på ljuddämparen..

Nej, men väl försäkringsvillkor.. du får inte ens ställa in en bil eller traktor i en ekonomibyggnad utan en radda med skyddsåtgäder, inkluderande bortkoppling av batteriet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.