H
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 469 andra personer (73%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"

Missade vad en ctc kostade att köpa in. Trodde det var det billigaste alternativet.

A Alexn72 skrev:
Litet rör in... stort rör ut...

Vad ska man då säga att en vanlig luftkompressor gör med luft?
Kyler den luften?
Om den inte kyler luften så hur kan man då med rätt munstycke sänka temperaturen vid munstycket.

Vilken funktion har då de 2 andra sakerna i frågeställningen, om inte att höja och sänka temperaturen?
En vanlig luftkompressor höjer också temperaturen på luften. Känns mycket tydligt på den om man kommer åt.

Sen kyls luften inuti kompressorn av omgivningen och när man sen släpper ut luften så sänks temperaturen igen, men då från omgivningstemperaturen.

O
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det där är ju faktiskt lite fel... När gasen går från flytande till gas eller tvärt om så ändras inte temperaturen, energi går åt eller frigörs för att fasövergången ska ske. Observeras enklast när man kokar vatten, temperaturen på vattnet och ångan är båda 100 grader, eller när en isbit smälter, både isen och vattnet håller 0 grader.

Kompressorn däremot höjer trycket på gasen som därmed också ökar sin temperatur pga ideala gaslagen. Sen sker det förstås inte i vertikala linjer i en operfekt maskin men principen är sådan.

[bild]

Anledningen till att man har kompressorn utomhus torde väl vara att den väsnas. Isolering får se till att värmen inte går förlorad mer än nödvändigt.

Temperatur är ju bara ett mått på hur hög potentiell energi en volym gas har. Pressar man ihop den med en kompressor så ökar denna potentiella energi och temperaturen ökar. Om kompressorn värmer gasen eller höjer temperaturen på den är dock en språklig skillnad skulle jag säga. HUR man värmer, om det är med en elektrisk ström genom ett resistivelement som genom värmeledning värmer gasen eller mer direkt genom att komprimera den spelar mindre roll, den värms oavsett.
@useless @Alexn72 @Tomtom79

Ni som kan det här. Kan inte ni förklara för oss andra var kompressorn sitter, var kölmediet cirkulerar och hur värmepatronen ser ut?

Kommer och tänka på min gamla forumtråd där jag laddade upp lite bilder.

https://www.byggahus.se/forum/threads/kompressor-fungerar-ej-varfoer.327845/page-2#post-3104336

Inre komponenter i ett tekniskt skåp med rör, en kompressor, ett styrenhet och en röd cylinder med etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.