2 098 läst ·
86 svar
2k läst
86 svar
Quiz: Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 362 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Ett resistivtelement värmer.useless skrev:
En kompressor cirkulerar mediet.
Skulle det varit kompressorn som värmt så skulle den mest logiskt alltid placerats på insidan i huset.
Kompressorn blir däremot varm just på grund av gaslagarna.
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 168 andra personer (40%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 374 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Det får man vara nöjd med.
Det får man vara nöjd med.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 429 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Äntligen alla rätt utan gissningar! Fast vilken nytta gör en shunt om man vill att värmepumpen arbetar med så låg temperatur som möjligt?
Äntligen alla rätt utan gissningar! Fast vilken nytta gör en shunt om man vill att värmepumpen arbetar med så låg temperatur som möjligt?
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 424 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Jippi, Äntligen alla rätt. Kanske inte så konstigt eftersom jag nördat ner mig i luft-vatten värmepumpar på sistone. Effektstorlekar, värmeeffekt vid olika utetemperaturer, klimatzoner, temperaturnivåer, rördimensioner, olika typer av luft-vatten värmepumpar, köldmedium, lanseringsår, storlekar på både utedelar och innerdelar, olika begrepp som Pdesign, COP, SCOP och ljudnivåer.
En sak är säker. Och det är att tillverkarna inte verkar vilja att vi enkelt ska kunna jämföra värmepumparna med varandra.
Jippi, Äntligen alla rätt. Kanske inte så konstigt eftersom jag nördat ner mig i luft-vatten värmepumpar på sistone. Effektstorlekar, värmeeffekt vid olika utetemperaturer, klimatzoner, temperaturnivåer, rördimensioner, olika typer av luft-vatten värmepumpar, köldmedium, lanseringsår, storlekar på både utedelar och innerdelar, olika begrepp som Pdesign, COP, SCOP och ljudnivåer.
En sak är säker. Och det är att tillverkarna inte verkar vilja att vi enkelt ska kunna jämföra värmepumparna med varandra.
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 369 andra personer (69%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 431 andra personer (69%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 270 andra personer (40%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 607 andra personer (90%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"
Ett resistivtelement? Menar du att en elpatron värmer kylmediet? Du får nog ta och läsa på lite hur det fungerar.A Alexn72 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmepump