useless useless skrev:
Jasså? Vad gör kompressorn för nytta då? Hur ska gasen övergå i vätskeform utan att den komprimeras? Och gäller inte allmänna gaslagen värmepumpar?
Ett resistivtelement värmer.
En kompressor cirkulerar mediet.

Skulle det varit kompressorn som värmt så skulle den mest logiskt alltid placerats på insidan i huset.

Kompressorn blir däremot varm just på grund av gaslagarna.

Fairlane
A Alexn72 skrev:
En väldigt dyr pump således?
Om det vore så enkelt skulle vi ha inte ha mycket till värmepump....

Magnus E K
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 429 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"

Äntligen alla rätt utan gissningar! Fast vilken nytta gör en shunt om man vill att värmepumpen arbetar med så låg temperatur som möjligt?

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 424 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?"

Jippi, Äntligen alla rätt. Kanske inte så konstigt eftersom jag nördat ner mig i luft-vatten värmepumpar på sistone. Effektstorlekar, värmeeffekt vid olika utetemperaturer, klimatzoner, temperaturnivåer, rördimensioner, olika typer av luft-vatten värmepumpar, köldmedium, lanseringsår, storlekar på både utedelar och innerdelar, olika begrepp som Pdesign, COP, SCOP och ljudnivåer.

En sak är säker. Och det är att tillverkarna inte verkar vilja att vi enkelt ska kunna jämföra värmepumparna med varandra.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ett resistivtelement värmer.

Skulle det varit kompressorn som värmt så skulle den mest logiskt alltid placerats på insidan i huset.

Kompressorn blir däremot varm just på grund av gaslagarna.
Ett resistivtelement? Menar du att en elpatron värmer kylmediet? Du får nog ta och läsa på lite hur det fungerar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmepump

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.