Tänkte ha en pushdimmer med brytare från Schneider. Vilket drivdon bör jag använda på en ledlampa?
Det är en singelbrytare.

Finns led dimbara för 230 V, enklast av allt

Ja precis men brorsan vill ha push :)

En puschdimmer bakom brytaren i dosan då. Finns flera fabrikat och kan styras med en tryckknapp. Klart om det är en helserie av brytare i huset, så blir det en lika med tryckknapp som fjädrar tillbaka. Har så, ett tryck det tänds, ett snabbt tryck släcks, hålla knappen inne hela tiden, lyset åker jojo upp och ner, släpps den så stannar den på nivån och blir lika vid nästa tändning.

Ja jo precis. Men vilket drivdon lämpar sig till en schneider singelbrytare.
Minns att jag satte ett drivdon på vinden en gång i tiden här hemma men minns inte hur jag gjorde. Ska jag montera trådar från själva brytaren in i drivdonet och sen låta trådarna i uttaget gå in i drivdonet? Nån som har en schematisk bild på hur trådarna dras mellan brytare, drivdon, last osv

Brorsan ska ha LED för 230 dimmbar och då behövs det inte något drivdon. Nu har inte framkommit vad för aramatur. För 230 eller 12 volt

Bra fråga. Ska höra med honom, får återkomma vad de är för lampa

OK då blir det en annan sak. Då behövs ett drivdon som kan gå så djupt i belastning som ljuskällan är på, samt ska vara dimbar och ytterligare en tryckknapp ( fäderåtergång ) eller en vanlig dimmer som är lika syniigt som andra i huset. Knepigt går inte att få plats i en vanligt dosa med allt. Hur är anslutningen till armaturen, dosa i tak eller. Där kan finnas plats för drivdonet och dimmern i dosan för T-knappen.
Har ingen vetskap om det finns drivdon och dimmer för 12 V i ett stycke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.