98 090 läst ·
1 518 svar
98k läst
1,5k svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
@heimlagaH heimlaga skrev:Med tanke på hur Blöj-Donald Trump försöker starta krig mot Danmark, erövra Venezuela och fördela dess naturtillgångar bland sina kamrater enligt feodala principer, och toppstyra cenralbanken, samtidigt som Putin gör sitt bästa för att erövra Europa (gissningsvis har de två ett avtal om vad som är vems)så kan det inte bli annat är kaos i finansvärlden.
Är du verkligen förvånad. Trump gör bara som tidigare presidenter gjort i alla tider och till den Ockupationsmakten har vi mer eller mindre givit bort Svensk mark frivilligt. Med en sådan allierad har vi redan fienden i vårt land.
Har även finnland ett DCA-avtal och vad tycker du isåfall om det?
Angående metallpriserna har jag den här killen att tacka för min hittills bästa investering.
Han tycker om mycket men när det gäller metaller har han haft mer eller mindre rätt så länge jag har lyssnat på honom.
Hans tips har varit och är fortfarande: köp köp köp!
Han förutspår även USA-s snara ekonomiska kollaps och då är det ännu bättre att äga framförallt silver. Alltså fysisk metall. Inte ett papper som påstår att du äger silver för det finns mycket mer sådana kvitton än det finns silver.
Hittade inte den senaste jag lyssnade på igår men denna får duga som exempel.
Redigerat:
Och vad gäller DCA-avtalet kan det först sägas upp efter tio år oavsett vad Trump hittar på för galenskaper. Vi har gett USA sådana befogenheter som man annars endast ger om man blivit besegrad i krig. Den regim som utan att tillfråga folket drog oss in i Nato är förrädare och därmed inte legitim. Jag anser mig av inte bunden av deras beslut.
Vad gäller papperssilver är det riktigt som Intet skriver, det finns hundratals gånger fler certifikat utfärdade än vad som har täckning i fysiskt silver. Ska man spekulera i metaller gäller att ha metallen i sin ägo, möjligen undantaget Uran som ju också stigit rejält i pris.😆
Vad gäller papperssilver är det riktigt som Intet skriver, det finns hundratals gånger fler certifikat utfärdade än vad som har täckning i fysiskt silver. Ska man spekulera i metaller gäller att ha metallen i sin ägo, möjligen undantaget Uran som ju också stigit rejält i pris.😆
Kritiska röster har höjts mot att amerikansk personal och deras anhöriga har straffrättslig immunitet i Sverige. I många länder däribland Japan har soldater gjort sig skyldiga till mord och våldtäkter utan att kunna straffas av landets domstolar utan rättsskipningen har skett godtyckligt av amerikansk militärdomstol. Vidare har svenska myndigheter ingen insyn i vad som lagras på baserna. Sedan är personalen skatte och momsbefriad och får fritt in och utföra varor utan kontroll. De har nu oinskränkt rätt att nyttja 17 baser i Sverige. Vem vet om dessa kommer till nytta vid Usa:s invasion av Grönland.Mikael_L skrev:
Som lekman i ämnet är det väl mycket begärt att jag skulle gått igenom propositionen och förarbeten och remissutlåtanden för att få ha en åsikt i ämnet utan jag lutar mig mot vad ett flertal medier rapporterat angående avtalet. Om du själv har djupa kunskaper om detta tar vi med stor tacksamhet emot dessa i tråden.Mikael_L skrev:
Man kan ju i alla fall lite snabbt ögna genom den, särskilt ifall man är orolig, tycker/tror att det är tokigt osv.
Det är ju därför vi har det fina öppna demokratiska system vi har, informationen är inte svåråtkomlig, och det finns i alla fall en del möjligheter att påverka.
Den här proppen är enormt omfattande, så jag själv har inte läst genom den, men jag har ögnat genom lite, tills jag började känna mig lite mer lugn.
Det är mest saker som dessa (3 exempelsidor)
Men hela proppen kan du läsa här:
https://www.regeringen.se/contentas...varssamarbete-med-amerikas-forenta-stater.pdf
Det verkar som att du behöver detta.
Det är ju därför vi har det fina öppna demokratiska system vi har, informationen är inte svåråtkomlig, och det finns i alla fall en del möjligheter att påverka.
Den här proppen är enormt omfattande, så jag själv har inte läst genom den, men jag har ögnat genom lite, tills jag började känna mig lite mer lugn.
Det är mest saker som dessa (3 exempelsidor)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men hela proppen kan du läsa här:
https://www.regeringen.se/contentas...varssamarbete-med-amerikas-forenta-stater.pdf
Det verkar som att du behöver detta.
Ändå en enorm skillnad på att avsätta en diktator som tom väst anser är odemokratiskt vald, samtidigt lovar man att man inte ska ta landet.B Bitterhetsakademin skrev:Kineserna hade investerat åtskilliga hundra miljarder dollar i Venezuelas oljeindustri och annat och är nu inte så glada över Trumps agerande. De spekuleras i om de kommer börja dumpa marknaden med amerikanska statsobligationer vilket skulle vara kostsamt för Kina men långt värre för Usa då räntorna skulle stiga kraftigt vilket med deras statsskuld snabbt blir ohållbart. Vi har också möjligheten att Usa anfaller Grönland och då har vi prejudikat vad som måste göras. När Ryssland gick in i Ukraina sade Eu att gränser aldrig mer ska få förändras med vapenmakt och om Usa gör det samma är det bara att göra en direkt kopia på sanktionspaketet mot Ryssland. Allt annat vore hyckleri.
Ryssland gick in för att mörda presidenten och ta landet.
Men visst, Trump gräver en grav för framtida USA. Tidigare allierade har förlorat förtroendet.
Det var nog ingen som tänkte att USA skulle kunna förvandlas till ockupationsmakt eller bli fascistiskt när Nato skapades och inget annat land som anslutit sig till Nato senare har trott det skulle kunna vara möjligt.Intet skrev:
Frihetsgudinnan
FN
New York
Är Tyskland okuperat?
De har en amerikansk militärbas med 40’000 soldater.
DCA avtal följer med Nato medlemskapen, men förhandlas separat.Intet skrev:
Vill man bli natomedlem och kunna få hjälp av USA säger landet ja till DCA avtalen.
Endast Frankrike är medlem i Nato utan DCA avtal.
Elon Musk gjorde något uttalande om statsutgifter och stadsskulden.Intet skrev:
Han sade att de inte vill lösa problemet, att USA inte kommer kunna betala ut något stöd för vård, sociala program, mediciner eller hjälpa veteraner efter 2030. Redan idag betalar USA mer pengar i räntor än de läggar på militären. (Höll på att skriva försvaret).
De sänker skatterna men inför kraftigt höjd importskatt som folket får betala.
42% av de som överlever cancer har inom två år gjort slut på sina livsbesparingar.
25% går i personlig konkurs eller förlorar sina hus..
Vad jag ser så styr de skutan mot kolapps av ”staten” och tills dess omfördelar de så mycket kapital de kan.
Det är ganska ohållbart att andra länder lånar ut dessa pengar och finansierar USAs försvar samt betalar räntorna.
Först kraschade den sovjetiska modellen och snart kraschar den amerikanska.
Är det dags att skaffa sig ett 1800-tals torp?
Ja Maduro var en diktator som få sörjer men USA har knappast några ädla motiv utan gör det endast för att tillskansa sig Venezuelas enorma oljetillgångar.Huddingebo skrev:
Gör han samma sak med Grönland ska han mötas av ett samlat EU som sätter hårt mot hårt. Trump beter sig som den största mobbaren på skolgården men förr eller senare får de mobbade nog och sluter sig samman varvid mobbaren åker på storstryk. De danska styrkorna på Grönland har en stående order att skjuta om ett försök till övertagande sker utan att invänta order från Köpenhamn.
Om EU inte kan besegra USA militärt så ska de i varje fall införa sanktioner mot USA som ska vara minst lika omfattande som de mot Ryssland.
En annan sak är att de länder i Europa som deponerat sin guldreserv i USA snarast borde forsla den i säkerhet och inte förvara den hos en uppenbar skurkstat.
Skulle inte lita på det. Antar att de danska trupperna 1940 också hade order att försvara sig vid anfall. Vi vet hur det gick och då hade de nog ändå bättre förutsättningar att försvara sig än vad de har idag. USA har väl redan baser på Grönland, hade danskarna haft lite stake hade de stängt de baserna. Det är ju rätt korkat att tillåta ett land som vill invadera en att ha baser i landet.B Bitterhetsakademin skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Hade USA velat ha bättre kontroll på Grönland etc så hade de väl bara kunnat öka antal gubbar utrustning på de baser de redan har. Detta handlar inte om det, detta handlar om en sjukdom som heter megalomani Trump lider av.
Klipper in en definition så alla är med på vad jag menar
"Megalomani är
ett psykiskt tillstånd av storhetsvansinne, där en person har en starkt överdriven och orealistisk självbild, tror sig vara exceptionell, utvald eller ha särskilda krafter/förmågor (geni, talang, makt) och kan vara kopplat till psykoser eller personlighetsstörningar, som narcissistisk personlighetsstörning (NPS). Det handlar om en fixering vid makt, kontroll och stordåd, vilket kan yttra sig i hybris och självförhävelse"
"Megalomani är
ett psykiskt tillstånd av storhetsvansinne, där en person har en starkt överdriven och orealistisk självbild, tror sig vara exceptionell, utvald eller ha särskilda krafter/förmågor (geni, talang, makt) och kan vara kopplat till psykoser eller personlighetsstörningar, som narcissistisk personlighetsstörning (NPS). Det handlar om en fixering vid makt, kontroll och stordåd, vilket kan yttra sig i hybris och självförhävelse"
Det du egentligen menar, är att ALLA amerikanska presidenter lider av samma sjukdom. Chile, Panama, Irak etc etc etc.I InsidersUnited skrev:Hade USA velat ha bättre kontroll på Grönland etc så hade de väl bara kunnat öka antal gubbar utrustning på de baser de redan har. Detta handlar inte om det, detta handlar om en sjukdom som heter megalomani Trump lider av.
"Megalomani är
Här snackar Stenlund om trådens ämne.
Precis. De har ju tvärtom avvecklat nästan all militär aktivitet på Grönland. Finns bara en bas kvar idag, Pituffik, f.d. Thule, med typ 150 gubbar.I InsidersUnited skrev:
Blöj-Donald har lärt sig av kamrat Putin. Båda anser sig ha en gudomlig rätt att förstora sina imperier och stärka sin egen makt över alla delar av samhället utan hänsyn till antalet döda.
Det intressanta är att om USA anfaller så kan vi Nato länder omringa alla de amerikanska baserna och ta all amerikansk personal till fånga och lägga beslag på utrustningen som krigsbyte.
Blöj-Donald är inne och blandar sig i annat också.
Nu får vi se hur världsekonomin kommer att reagera på angreppet mot amerikanska centralbankens oberoende. För mig låter det som den ekonomiska versionen av rysk roulette med 5 skarpa skott och en tomhylsa.
Det intressanta är att om USA anfaller så kan vi Nato länder omringa alla de amerikanska baserna och ta all amerikansk personal till fånga och lägga beslag på utrustningen som krigsbyte.
Blöj-Donald är inne och blandar sig i annat också.
Nu får vi se hur världsekonomin kommer att reagera på angreppet mot amerikanska centralbankens oberoende. För mig låter det som den ekonomiska versionen av rysk roulette med 5 skarpa skott och en tomhylsa.