Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skärmdump av Twitter, inlägg om USA:s skuld, graf, prognos $41 biljoner inom ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Det kanske är annorlunda denna gången...även om historien har upprepat sig i 200 år typ.
 
M Markarbetaren skrev:
Det kanske är annorlunda denna gången...även om historien har upprepat sig i 200 år typ.
Jovisst gör det så, Ray Dalio har ju en lång film som förklarar vad som händer och sker.
Helt klockrent, imho.
Sen Ray är då ägare av den största hedgefonden i USA.
Mycket lång film men är väl värd att kolla.
 
M
P paralun skrev:
Jovisst gör det så, Ray Dalio har ju en lång film som förklarar vad som händer och sker.
Helt klockrent, imho.
Sen Ray är då ägare av den största hedgefonden i USA.
Mycket lång film men är väl värd att kolla.
[media]
Ja den har jag sett. Frågan är om han får rätt! En kille som genom avtal får 1 miljard dollar varje år från sitt gamla bolag i ersättning, han kanske har en agenda för att det ska bli ytterligare en nolla på det😳
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja den har jag sett. Frågan är om han får rätt! En kille som genom avtal får 1 miljard dollar varje år från sitt gamla bolag i ersättning, han kanske har en agenda för att det ska bli ytterligare en nolla på det😳
Jo vem vet men man ser ju de tydliga cyklerna i världshistorien.
Sen ser man då konfikterna som uppstår i varje cykel.
USA brände nog sitt skepp med Trumperan som då mycket väl kan bli en till.
Upplagt för BRICS länderna?
 
Excel
Guldet ATH $3.500/oz och silver $39.3/oz US Debt: 37.139.000.000.000
 
Excel
Guldet $4.300/oz och silver $61.3/oz US Debt: 38.468.000.000.000
 
Det går på förlust att befria de rika från skatt, subventionera finansbranschen och låta korruptionen blomstra. Naturligtvis växer USAs statsskuld. Tills det blir statskonkurs.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Guldet $4.300/oz och silver $61.3/oz US Debt: 38.468.000.000.000
Och i skrivande stund är silvret upp 114 procent från årsskiftet. Investerare söker en "safe haven" och styr om till ädelmetaller. Även stater driver på, såväl Kina som Ryssland ökar sina innehav. Ryssland har senaste åren köpt betydande mängder silver, dessutom har amerikanska företag som behöver silver i produktionen fyllt sina lager inför hotet om tullar under Trumps presidenttid.
 
  • Gilla
larsan89 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, märkligt.
Att de säljer sitt guld och köper silver.
[länk]
Nej. Det är fullt logiskt ifall man tror att guldet nått toppen medans silvret fortfarande är starkt undervärderat.
Som med aktier.
Orsaken är att silver är en metall som få en ökad efterfrågan bland annat på grund av elfordonsbatteritillverkningen och därför helt logiskt kommer att öka I pris.
Sälja dyrt och köpa billigt. Kanske inte det svar du gillar men elementärt för de flesta.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Att du skulle hoppa in och försvara ryzzland var bara väntat.
Dina polare som gillar var också väntade.

De säljer guld för att landet är påväg mot bankrutt då deras krig kostar dem för mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att du skulle hoppa in och försvara ryzzland var bara väntat.
Dina polare som gillar var också väntade.

De säljer guld för att landet är påväg mot bankrutt då deras krig kostar dem för mycket.
Du är en man (om man kan kalla dig för man) med mycket fördomar och dålig självkännedom!
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Excel
H heimlaga skrev:
Det går på förlust att befria de rika från skatt, subventionera finansbranschen och låta korruptionen blomstra. Naturligtvis växer USAs statsskuld. Tills det blir statskonkurs.
USA kommer inte gå i default, man kommer göra som på 70-talet genom att öka penningmängden med minst 4x. (Skulderna inflateras bort) Det här kommer även ske i de flesta större ekonomier som tex Europa/Kina/Japan Medborgarna tappar köpkraft och guld/silver stiger.

På 70-talet steg guldpriset dramatiskt från runt $35 per uns 1971 till över $800 per uns. Detta berodde på Bretton Woods-systemets fall, vilket släppte dollarn fri och gjorde guld till en säker tillflyktsort under ekonomisk osäkerhet och stigande priser, en trend som fortsatte tills den första stora prisuppgången avtog runt 1983.

Skulle gissa på att guldet når över $10.000 per uns på en 5-års horisont, det kanske låter mycket men det är under 2.5x, inte så längesen vi låg på $1300 per uns. (ungefär när denna tråd startades).
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.