3 216 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Putslaga betongtrappa
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Hej
På vertikaldelarna på trappan har putsen ramlat av. På horisontaldelarna ligger stenskivor.
Jag provade förra året att putsa med putsbruk B men såg ganska snart att det inte fäst efter att det brännt. Det som jag trodde satt fast gick att peta bort efter vintern.
Arbetsgång;
Jag maskinvispar bruk och vatten
Låter det vila
Blöter underlaget
Applicerar med slev några cm tjockt (Märker redan här att det har svårt att fästa)
Väntar
Skurar av det
Jag har två ideer;
1 Blanda en tunn slamma som appliceras först och sedan ganska direkt går jag på med putsen.
2 Prima med putsprimer
Vad gör jag för fel? Varför fäster inte putsen?
Tips mottages tacksamt?
På vertikaldelarna på trappan har putsen ramlat av. På horisontaldelarna ligger stenskivor.
Jag provade förra året att putsa med putsbruk B men såg ganska snart att det inte fäst efter att det brännt. Det som jag trodde satt fast gick att peta bort efter vintern.
Arbetsgång;
Jag maskinvispar bruk och vatten
Låter det vila
Blöter underlaget
Applicerar med slev några cm tjockt (Märker redan här att det har svårt att fästa)
Väntar
Skurar av det
Jag har två ideer;
1 Blanda en tunn slamma som appliceras först och sedan ganska direkt går jag på med putsen.
2 Prima med putsprimer
Vad gör jag för fel? Varför fäster inte putsen?
Tips mottages tacksamt?
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Felpost
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Rödgrund används för att förbättra putsens vidhäftning mot underlaget. Puts fäster olika bra på olika underlag, att använda rödgrund och putsnät gör resultatet mer hållbart över tid.pizzamagen skrev:
Men visst, du behöver varken använda nät eller rödgrund. Men då kan resultatet eventuellt inte bli lika bra och du får förmodligen laga eller göra om efter ett tag, vilket du redan upptäckt. Är det ett tunt lager puts kan du eventuellt skippa nätet, men rödgrunden bör du använda.
Nätet armerar ju dock putsen och förhindrar att det lossnar stora sjok från väggen om det trots allt släpper.
Redigerat:
Klicka här för att svara