C cpalm skrev:
Ah, OK, det var precis det jag menade med mellan påslag. Alltså att det spricker i mötet mellan påslagen.

Har haft exakt samma fenomen med vår fasad på nåt hörn. Fick förklarat för mig att det var en sorts torkspricka - säkert i kombination med otillräcklig vidhäftning mellan påslagen. Tror inte det beror på armeringen eller att underlaget rör på sig.
Krympet vid urtorkning ökar med tjockare lager cementbaserade material, då 3 % av ex vis 20 mm tjocklek är betydligt mer än 3 % av 10 mm tjocklek.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N neo11 skrev:
261 är ju EF bruk, tunnputs.
Man brukar ju inte dra på mer än 3-4 mm per skikt.
Använde du webertherm 391 hörnlist?
[länk]
8-10mm, första skiktet 5-6. Använde Finjas lister som är samma modell men runda hål.

Det spricker som sagt inte lite överallt, utan just där sidorna överlappar.

Kan nog vara att jag lagt 12mm, dvs 6+6. Men är det så jäkla känsligt?

N
Nej, det är inte speciellt känsligt.
Det spricker i skarvarna på skivorna för att du satt ihop dom för dåligt.
Eller att andra krafter i pelaren rör sig för mycket.
Att putsa flera gånger till hjälper inget.
Man kan ju tycka att hörnlisterna borde räddat det, men tydligen inte.
Ser faktiskt ingen lösning på problemet.

Prova en hörna på en pelare, skruva in 8 skruv, och sen putsa på en ef hörna.
Och se om det spruckit om ett år

Redigerat:
N
J jawen skrev:
Krympet vid urtorkning ökar med tjockare lager cementbaserade material, då 3 % av ex vis 20 mm tjocklek är betydligt mer än 3 % av 10 mm tjocklek.
Om det spricker i skarven på skivan, har det väl ingenting att göra med % i materialet?
Och det är tunnputs.

N neo11 skrev:
Om det spricker i skarven på skivan, har det väl ingenting att göra med % i materialet?
Det spricker inte i skarvarna på skivorna, utan där putskanterna möts. I princip kan du säga är det är där skivorna möts, men jag är säker att det inte är skivorna som är orsaken.

Vid försök 2 så satt det över förra vintern med bara första lagret ditsatt på alla 3 pelare, dvs att nätet och hörnlisterna var precis täckta, och det sprack inte. Den lade jag på sista vändan på våren. Sprack senare under sommaren i det lagret.

Jag ska testa knacka ner putsen tvärs över hörnen typ 3-4cm åt båda hållen från hörnen och lägga igen det ordentligt. Då kommer det iaf inte ligga platt kant av puts från brädorna som ska jobbas ihop på samma sätt.

N neo11 skrev:
Och det är tunnputs.
Du får nog läsa alla mina inlägg i tråden!
& ja, jag har redan sagt till TS att det är för tjockt putsat.

Efter 30+ år olika jobb med alla typer av cementbaserade produkter, så har man rätt god kunskap om vad som fungerar & inte.

N
A addee skrev:
Det spricker inte i skarvarna på skivorna, utan där putskanterna möts. I princip kan du säga är det är där skivorna möts, men jag är säker att det inte är skivorna som är orsaken.

Vid försök 2 så satt det över förra vintern med bara första lagret ditsatt på alla 3 pelare, dvs att nätet och hörnlisterna var precis täckta, och det sprack inte. Den lade jag på sista vändan på våren. Sprack senare under sommaren i det lagret.

Jag ska testa knacka ner putsen tvärs över hörnen typ 3-4cm åt båda hållen från hörnen och lägga igen det ordentligt. Då kommer det iaf inte ligga platt kant av puts från brädorna som ska jobbas ihop på samma sätt.
Menar du att skarvarna inte är på dom hörnor det spricker?

N
J jawen skrev:
Jag hade använt fiberförstärkt putsbruk.
Lagt på ca 3 mm i första vändan & avslutat med att arbeta in glasfiberarmeringsmatta över allt i det "blöta" bruket.

Sedan dagen efter lagt på 3-4 mm fiberförstärkt putsbruk över & återigen avslutat med att arbeta in glasfiberarmeringsmatta över allt i det "blöta" bruket.

Sedan sista lagret "så tunt som möjligt", med samma fiberförstärkt putsbruk.
Sen målat med silikatfärg 1 vecka senare.

Svårt att råda dig nu med "läget" du har.
Vad är fiberförstärkt putsbruk?
Du får väl skriva vilket bruk.
Och varför blöta? Allt fiberförstärkt är ju plast bruk.
Är ju svårt att baka in matta i härdat bruk, säger sig självt.

Redigerat:
N
J jawen skrev:
Du får nog läsa alla mina inlägg i tråden!
& ja, jag har redan sagt till TS att det är för tjockt putsat.

Efter 30+ år olika jobb med alla typer av cementbaserade produkter, så har man rätt god kunskap om vad som fungerar & inte.
Och du menar att skriva % i det hela, hjälper TS?
Så utveckla gärna med dina 30 år +

N neo11 skrev:
Menar du att skarvarna inte är på dom hörnor det spricker?
Ja precis det kan man säga. Varje lager av nät och hörlist verkar hålla ihop det som är under så att säga, det är hela tiden yttersta lagret som spricker.

Bilderna här är det lite enklare att se kanske. Den ena är det lagret som sen stod över hela vintern utan att spricka då jag inte hann fixa lager 2 på hösten.

• Betongpelare med obrutet ytterskikt, tagen utomhus mot en bakgrund av grönska och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett husfasadhörn där det yttre putslagret är sprucket, med en kontrasterande röd linje i bilden.
    Skapa konto
N
Då är det bara att riva ner och börja om från början.
Lev med det, annars.
Är min gissning, jag hoppas jag har fel.

N neo11 skrev:
Då är det bara att riva ner och börja om från början.
Lev med det, annars.
Är min gissning, jag hoppas jag har fel.
Vägg hörn med skadad puts, röd linje markerar området som ska repareras.
Skapa konto

Jag tänker att jag knackar bort hörnen 2-3cm i vardera riktningen och bygger upp det igen. Då får jag att putsen bettar i ordentligt. Inga problem att borsta ihop det så det inte syns så som jag gjort ytan.

Borde väl fungera?

N
Nej, jag tror inte det.
Har det väl börjat spricka, så tror jag det kommer komma tillbaka med tiden.

N neo11 skrev:
Vad är fiberförstärkt putsbruk?
Du får väl skriva vilket bruk.
Och varför blöta? Allt fiberförstärkt är ju plast bruk
N neo11 skrev:
Och du menar att skriva % i det hela, hjälper TS?
Så utveckla gärna med dina 30 år +
Varför ska jag förklara något för dig? ( du tror ju redan att du är världsmästare på puts)
Blöta ?...Klarar du vanlig svenska?,
Arbeta in glasfiber-armeringen skrev jag, & lite lättare att göra det medans det är blött...eller vad säger du 😉

Nej fiberförstärkt bruk är inte plast bruk, det är olika längder av glasfiber i torrbruket bara (i lite olika %-satser)
Man skriver ALLTID krymp i %!

Är ju TS jag rådgjort med tidigare, så att jag nu får blajfrågor från dig känns meningslöst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.